Optymalna klimatyzacja biurowa: klucz do komfortu i efektywności pracy

Dbanie o odpowiednią temperaturę i jakość powietrza w pomieszczeniach biurowych jest bardzo ważne. Przekłada się to na poprawę komfortu codziennej pracy oraz na efektywność pracowników. Ponadto dobra jakość powietrza redukuje ryzyko występowania chorób i absencji na stanowisku pracy. To tylko kilka powodów, dla których warto zadbać o utrzymanie optymalnej wydajności instalacji klimatyzacyjnej w przestrzeni biurowej. 

Dlaczego temperatura i jakość powietrza w biurze mają takie znaczenie?

Utrzymanie pożądanych parametrów powietrza w pomieszczeniu biurowych jest ważne z kilku powodów. Oczywiście wpływa to na komfort pracowników i ich codzienną efektywność. Jest to związane z tym, że zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura przekładają się na: obniżoną koncentrację, pogorszenie samopoczucia, dyskomfort cieplny, zwiększone ryzyko zachorowań oraz nasilone uczucie zmęczenia. W przypadku alergików dochodzi jeszcze aspekt związany z obecnością alergenów i nasilenia objawów alergicznych. Każdy pracodawca powinien to sobie wziąć do serca. 

Ile powinna wynosić temperatura w pomieszczeniu biurowym?

Każdy z nas ma nieco inne preferencje w zakresie optymalnej temperatury w pomieszczeniach biurowych. Ważne jest jednak to, aby za pomocą klimatyzacji ustabilizować temperaturę na pożądanym poziomie, przy czym powinna ona być podobna o każdej porze roku bez względu na warunki panujące na zewnątrz. Przyjmuje się, że optymalna temperatura do pracy biurowej powinna mieścić się w przedziale 21–24°C.  Nowoczesne klimatyzatory często posiadają wbudowane funkcje oczyszczania powietrza oraz kontrolowania jego wilgotności. To również wpływa na jego jakość i komfort pracy. Zalecana wilgotność powietrza w pomieszczeniach biurowych powinna oscylować w granicach 40-60%. Dobrej jakości filtry pomogą w usuwaniu zanieczyszczeń. 

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze klimatyzacji do biura?

Kluczem do utrzymania komfortu i efektywności pracowników jest odpowiednie dobranie parametrów technicznych urządzenia. Pod uwagę bierze się jego moc chłodniczą oraz wydajność. Parametry te powinny być dostosowane do specyfiki pomieszczeń biurowych i ich kubatury w ten sposób, aby możliwe było równomierne rozłożenie temperatury. W kontekście biura pod uwagę weź również głośność pracy urządzenia. Zalecane są ciche systemy, ponieważ zbyt głośny klimatyzator może wpływać negatywnie na koncentrację pracowników biurowych i wyraźnie obniżać ich efektywność. W przypadku wątpliwości w zakresie dobory systemu do biura warto skonsultować się ze specjalistą. 

Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki

Opracowanie redakcja : (Ł.G.)

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl