Pompy próżniowe to podstawowe urządzenia do obsługi układów klimatyzacyjnych, chłodniczych i pomp ciepła. Służą do napełniania klimatyzacji czynnikiem chłodniczym oraz usuwania powietrza i wilgoci z układów, tworząc w nich próżnię, czyli bardzo niskie ciśnienie. Pompy te różnią się pojemnością i zdolnością osiągnięcia odpowiedniego ciśnienia próżniowego, wydajnością oraz dostosowaniem do konkretnego czynnika chłodniczego. Istnieją pompy jednostopniowe pozwalające osiągnąć ciśnienie na poziomie ok. 150 mikronów słupa Hg oraz dwustopniowe - tu uzyskane ciśnienie jest na poziomie zaledwie 15-20 mikronów słupa Hg. Pompy napędzane są silnikami elektrycznymi o mocy np. 0,18 kW i wyposażone w wakuometry.
Manometry serwisowe
Przeznaczone są do pomiaru ciśnienia w układzie klimatyzacji z konkretnym czynnikiem chłodniczym. Posiadają 2 mierniki zegarowe: do pomiaru po stronie wysokiego ciśnienia (np. 0-400 psi czyli 0-27,6 bar) oraz po stronie niskiego ciśnienia (np. 0-140 psi czyli 0–9,7 bar). Wyposażone w szybkozłącza oraz węże. W sprawnym układzie klimatyzacji zmierzone wartości powinny wynosić: około 2 bar po stronie niskiego ciśnienia i 8-12 bar po stronie wysokiego ciśnienia.
Termometry serwisowe
Podstawą diagnostyki układów klimatyzacji jest pomiar temperatur w poszczególnych punktach tych układów. Wykorzystywane są termometr elektroniczne z długimi sondami pomiarowymi. Zakresy mierzonych temperatur wynoszą np. -50 - 300°C, zaś dokładność +/-1°C (w zakresie -20 - 80°C).
Dozowniki oleju, barwnika lub uszczelniacza
Przeznaczone są do wprowadzania płynów, takich jak oleju, preparatu kontrastowego UV do wykrywania nieszczelności oraz uszczelniacza, do niskociśnieniowej (ssącej) strony szczelnego układu klimatyzacji, bez konieczności jego opróżniania.
Olej PAG100 z kontrastem UV
Dodawany do zestawów w puszce 250 ml. Jest to wysokiej jakości olej syntetyczny uniwersalny. Przeznaczony do układów klimatyzacji samochodowej, zawierających czynnik R134a lub R1234yf. Można go stosować zarówno do uzupełniania w instalacji, jak i do zalewania nowych sprężarek. Nie nadaje się on do sprężarek stosowanych w samochodach hybrydowych i elektrycznych, ponieważ w pojazdach tych do napędu sprężarek wykorzystywane są silniki elektryczne na napięcie 200 V i wyższe. Wymagany jest tam specjalny olej elektroizolacyjny POE.
Zestawy mobilne do uzupełniania czynnika chłodniczego
Zestaw taki składa się z pompy podciśnieniowej, wagi chłodniczej, manometrów chłodniczych wysokiego i niskiego ciśnienia, dozownika oleju i zaworu kulowego odcinającego. Elektroniczna waga chłodnicza pozwala na precyzyjny pomiar czynnika chłodniczego – dodawanego lub usuwanego z układu klimatyzacji. Podczas serwisowania układu za pomocą tej stacji mobilnej wykonywane są następujące czynności: uzyskanie próżni, napełnienie czynnikiem chłodniczym, napełnienie olejem, napełnienie barwnikiem, test szczelności na próżni, test jakości czynnika chłodniczego oraz sprawdzenie działania układu.
Zestawy do samodzielnego nabijania klimatyzacji
W sprzedaży dostępne są również zestawy do samodzielnego uzupełniania czynnika chłodniczego przez kierowców. Większość z tych zestawów zawiera zamienniki czynnika R134a, stosowanego w układach klimatyzacji samochodów produkowanych w latach 1993-2016, jednak istnieją tez zestawy z zamiennikiem czynnika R1234f. Przykładowy zestaw składa się z 2 puszek zawierających po 340 g czynnika chłodniczego, przewodu z manometrem, adaptera połączeniowego oraz rękawic ochronnych. Jednak specjaliści z branży autoklimy odradzają takie samodzielne serwisowanie.
Zestawy do wykrywania nieszczelności w układzie klimatyzacji
Istnieją zarówno zestawy proste, jak i złożone. Pierwsze z nich składają się ze strzykawki z przewodem i adapterem niskiego ciśnienia, służącej do wprowadzania preparatu kontrastowego, barwnika UV w pojemniku, okularów ochronnych oraz latarki LED, świecącej promieniami ultrafiolotowymi. Bardziej profesjonalne są zestawy do testowania szczelności za pomocą azotu, wprowadzanego do układu z butli pod wysokim ciśnieniem. Jest to najlepsza metoda wykrywania nieszczelności. Zestawy azotowe składają się m.in. z reduktora butlowego, manometru wysokiego ciśnienia z zaworem kulowym, adaptera wysokiego ciśnienia oraz węży połączeniowych.
Elementy połączeniowe i narzędzia specjalne
Do zestawów dodawane są też takie elementy, jak szybkozłączki wysokociśnieniowe do instalacji z czynnikiem R1234yf oraz wkrętaki do zaworów serwisowych (wentyli).
Zestawy zaworków i nakrętek oraz o-ringów
Zestawy zaworków i nakrętek przeznaczone są do różnych typów klimatyzacji pojazdów różnych marek. Zawierają kilkadziesiąt elementów, takich jak wkładki zaworów różnych typów o różnej średnicy gwintu, oraz nakrętki plastikowe z różnymi gwintami w kolorach czerwonym, niebieskim (do oznaczenia strony wysokiego i niskiego ciśnienia) oraz czarnym. W skład takich zestawów wchodzą również wkrętaki specjalne. Zestawy o-ringów zawierają ponad 100 uszczelek specjalnych o różnej średnicy i przekroju oraz narzędzie do ich ściągania.
Zestawy do serwisowania sprężarek klimatyzacji samochodowej
Są przeznaczone do serwisowania pojazdów określonych marek. Mogą to być zestawy narzędzi lub narzędzi i przyrządów do napraw sprężarek, a także zestawy do demontażu/montażu sprzęgieł. Zawierają m.in. narzędzia specjalne do demontażu i montażu koła pasowego oraz łożysk, a także usuwania starych uszczelek i zakładania nowych.
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie redakcja : (P.H.)
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl