Zakaz parkowania pojazdów LPG w halach garażowych.

Podziemne hale garażowe to standard w większych miastach. Wymagania dla nich określa kilka regulacji prawnych oraz norm. Hale garażowe jednak nie są takie same i nie wszystkie są przystosowanie do przyjmowania wszystkich typów pojazdów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami każda zamknięta hala garażowa z podłogą znajdującą się poniżej terenu powinna być stosownie oznaczona. Wokół tego narosło wiele mitów i sprzecznych opinii. Postaramy się rozwiać te wątpliwości.

1. Hala garażowa nie jest drogą publiczną

To pierwszy ważny aspekt ponieważ hala garażowa jest terenem prywatnym. Obowiązują tu przepisy jak na drogach wewnętrznych, a więc inne niż na drodze publicznej. Zasady korzystania ustanawia bowiem właściciel takiej drogi. Kodeks Drogowy ma tu ograniczone zastosowanie. Jeżeli właściciel nie zabronił to wolno np. prowadzić pojazd bez prawa jazdy czy zostawić silnik włączony na dłużej niż minutę. Nie znaczy to jednak, że wolno wszystko. Służby mają tu pewne prawa. Jeżeli nie zastosujemy się do znaków ustawionych przez właściciela służby mają prawo zareagować zgodnie z Kodeksem Drogowym.

Najważniejsze fakty to:

  • zasady ruchu i znaki drogowe ustawia właściciel i należy się do nich stosować
  • nie wolno prowadzić na nich pojazdu pod wpływem alkoholu
  • nie wolno stwarzać zagrożenia


2. Przeznaczenie hali garażowej jest ściśle określone.

W momencie projektowania i budowy obiektu określa się przeznaczenie poszczególnych części obiektu. W przypadku hali garażowej określa się jaki rodzaj pojazdów może w niej parkować np. samochody osobowe o wysokości nie przekraczającej X cm. Jest to moment, w którym określa się czy w danej hali mogą parkować pojazdy zasilane określonymi rodzajami paliwa czyli:

  • benzyną
  • olejem napędowym
  • LPG (Liquid Petroleum Gas) - propanem-butanem
  • CNG (Compressed Natural Gas) - metanem
  • wodorem

Naruszenie tego parametru czyli użytkowanie budynku niezgodnie z przeznaczeniem, które doprowadzi do wypadku grozi odpowiedzialnością karną.


3. Przepisy przeciwpożarowe

Ze względu na wybuchowy charakter paliwa LPG oraz znaczny odsetek pojazdów zasilanych tym paliwem w Polsce wprowadzano przepisy regulujące dostęp tych pojazdów do hal garażowych. Na ich mocy tylko hale z odpowiednimi systemami zabezpieczającymi (detektory LPG, wentylacja, odpowiednia konstrukcja hali - m.in. brak zagłębień i studzienek kanalizacyjnych) są przeznaczone do parkowania tych pojazdów. Pozostałe nie mogą być wykorzystywane w ten sposób.

Dodatkowo narzucono w przepisach o ochronie przeciwpożarowej obowiązek oznakowania hal dopuszczonych i niedopuszczonych do parkowania pojazdów LPG:

Dz.U. 2015 Nr 0 poz. 1422

Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 lipca 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie

Rozdz.2 par.4. pkt.2. Właściciele, zarządcy lub użytkownicy budynków oraz placów składowych i wiat, z wyjątkiem budynków mieszkalnych jednorodzinnych:

5) Umieszczają, przy wjazdach do garaży zamkniętych z podłogą znajdującą się poniżej poziomu terenu, czytelną informację o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu parkowania w tych garażach samochodów zasilanych gazem płynnym propan-butan, o których mowa w przepisach techniczno-budowlanych.

Regulacja jednoznacznie wyznacza osoby odpowiedzialne za umieszczenie informacji. Jednocześnie regulacja dotyczy wszystkich obiektów (także tych wybudowanych przed wejściem w życie powyższego przepisu).

Bardzo ważny jest zapis „czytelną informację”. Tu powstaje wiele wątpliwości. Na obiektach można znaleźć różne oznakowania.

Wiele osób uważa, ze jeżeli zainstaluje znaki przypominające zakazy z Kodeksu Drogowego to spełni obowiązek. Niestety powyższe dwa znaki z punktu widzenia przepisów nie są czytelne. Żaden z nich nie jest usankcjonowany w Kodeksie Drogowym, a co za tym idzie kierowcy nie mają obowiązku ich znać. Co ciekawe interpretacje administratorów i ich kreatywność doprowadza wręcz do sprzecznych informacji:

Jak świetnie widać na powyższym przykładzie znaki z niejednoznaczną informacją LPG mogą być postrzegane jako znaki umożliwiające wjazd pojazdów z instalacją LPG. Powyższy znak używa kolorystyki zakazów do uprawnienia wjazdu pojazdów danego typu wprowadzając sprzeczność u kierowcy, którego postrzeganie jest ograniczone czasowo. Poniżej przykłady mniej kontrowersyjnych znaków.

Jak widać parkowanie pojazdów LPG w halach garażowych zostało dość precyzyjnie określone w przepisach i normie PN-EN 50545. Wymagane przepisami detektory LPG oraz konieczną infrastrukturę określa wyłącznie uprawniony projektant z zatwierdzeniem rzeczoznawcy ochrony przeciwpożarowej.

Niestety przepisy są też niedoskonałe ponieważ nie regulują pozostałych paliw alternatywnych jak CNG czy wodór. Rozsądek jednak nakazuje stosować te same zasady zarówno przy budowie takiej hali jak i dopuszczania do parkowania w niej tego typu pojazdów.

Szersze informacje o systemach detekcji tlenku węgla, LPG, tlenków azotu i pozostałych gazów znajdą Państwo na stronie www.detektory.pl