Odsysacze spalin - szynowy system ssący KOS-AL, OBP/P-AL

Kanał odciągowy samouszczelniający KOS-AL jest przeznaczony do odciągania spalin samochodowych

Odciągania za pomocą odsysacza balansowego przejezdnego OBP/P-AL lub odsysacza przejezdnego OP-AL przemieszczającego się wzdłuż kanału. Przemieszczanie odsysacza odbywa się poprzez przewód elastyczny zakończony ssawką zaciśniętą na rurze wydechowej samochodu. Kanał jest przeznaczony do obsługi samochodów osobowych i ciężarowych.

Budowa

Kanał KOS-AL jest zbudowany z segmentów aluminiowych o dł. 2 lub 4 m łączonych ze sobą na dowolna długość w zależności od potrzeb. Wzdłuż kanału przemieszcza się wózek jezdny odsysacza z balanserem oraz przewodem elastycznym zaczepionym ssawką do rury wydechowej samochodu. Wózek jezdny posiada przepustnice, która jest otwierana i zamykana wraz z opuszczaniem i podnoszeniem przewodu elastycznego. Pozwala to na zastosowanie mniejszego wentylatora, gdy do kanału zamontowanych jest więcej odsysaczy, a współczynnik jednoczesności ich użytkowania jest mniejszy od 1. Zamocowana do wózka kształtka kanałowa ślizga się pomiędzy dwoma fartuchami gumowymi. Fartuchy doszczelniane są podciśnieniem wytworzonym w kanale przez wentylator wyciągowy. Odsysacz jest wyposażony w balanser umożliwiający wysuwanie przewodu elastycznego oraz mechanizm zapadkowy (areter) pozwalający zatrzymać wysuwany przewód w dogodnym położeniu. Przy zastosowaniu ssawki samowyczepnej, na końcu kanału zadziała mechanizm wyczepiający. Przewód elastyczny ze ssawka uniesie się do góry, powracając do stanu pierwotnego. Przy zastosowaniu ssawki bez samowyczepu należy ją wyczepic ręcznie i pociągnięciem za przewód uruchomić unoszący go balanser. Stopery zamontowane na końcach kanału płynnie wyhamowują ruch odsysacza w położeniach skrajnych. Zalecana wysokość zawieszenia kanału wynosi 3 do 4m. Podłączenie przewodów wyciągowych jest możliwe zarówno do każdego z końców kanału, jak i do ściany górnej. Kanał KOS-AL oraz OBP/P-AL z przewodem elastycznym o średnicy 100 mm przystosowany jest do samochodów osobowych, o średnicy 125 mm do samochodów dostawczych o dmc. 3,5 t i o średnicy 150 mm do samochodów ciężarowych. Dobór średnicy przewodu uzależniony jest od pojemności silnika pojazdu oraz jego prędkości obrotowej.