Nowoczesne systemy wentylacji w obiektach handlowych – jakie rozwiązania są w cenie?

Jednym z elementów prawidłowego zarządzania wielkopowierzchniowymi galeriami handlowymi jest zapewnienie w nich właściwej jakości powietrza. Odpowiednio funkcjonujący układ wentylacyjno-klimatyzacyjny to gwarancja bezpiecznego mikroklimatu i satysfakcja z zakupów dziesiątek tysięcy osób odwiedzających pasaż handlowy, a także komfort wszystkich pracowników.

Wentylacja w galeriach handlowych

Duże obiekty handlowe, takie jak galerie czy hipermarkety wymagają zastosowania urządzeń wentylacyjnych ze zmiennymi strumieniami powietrza. Poprzez ogromną kubaturę powierzchni projektant musi dostosować całoroczny system HVAC do określonego poziomu, wygodnego i bezpiecznego w trakcie robienia zakupów i rekreacyjnego spędzania czasu w środku. Szeroki zakres różnego rodzaju lokali usługowych składających się na jedno centrum handlowe wymusza najczęściej zastosowanie urządzeń centralnych nawiewno-wywiewnych z odzyskiem ciepła, nagrzewnicami i recyrkulacją. Jak wybrać zatem funkcjonalny i nowoczesny system wentylacji dla galerii handlowej? 

VAV na miarę wymagań obiektów handlowych

Jedną z możliwości dostarczania świeżego powietrza do budynku jest system VAV (Variable Air Volume), który opiera się na ograniczeniu zużycia energii przy jednoczesnym zachowaniu optymalnych i komfortowych parametrów powietrza. Zmienna praca strumienia powietrza wentylacyjnego pozwala na uzyskanie korzystniejszych parametrów technicznych wpływających na obniżenie zużycia energii elektrycznej i cieplnej. W przypadku ręcznego sterowania wartościami wydajności wentylacji często dochodzi do przeregulowania systemu, co wiąże się ze zwiększeniem kosztów eksploatacyjnych lub utratą komfortu osób przebywających w pomieszczeniach. Dlatego system VAV ze zmienną ilością powietrza nawiewanego i wywiewanego pozwala na wygodne i ekonomiczne zarządzanie powietrzem w budynku.

Działanie systemu VAV

Podczas jego pracy do pomieszczenia zostaje dostarczony zmienny strumień powietrza uzależniony od aktualnych potrzeb i dostosowany do liczby osób przebywających w środku. VAV opiera się na autonomicznym systemie wentylacyjnym. Dzięki temu mamy możliwość ciągłego monitorowania czujników ruchu oraz jakości powietrza. Rozwiązanie VAV dedykowane jest częściom wspólnym w galeriach handlowych, w których natężenie osób jest zmienne. W ten sposób system dopasowuje się do obciążenia cieplnego generowanego przez obecność ludzi.

Kurtyny powietrzne – designerskie urządzenia minimalizujące straty ciepła

Nowoczesne budynki galerii handlowych opierają się na szczelnej izolacji termicznej, a także doskonale dopasowanych systemach grzewczych. Dlatego tak ważne jest zminimalizowanie strat ciepła i chłodu podczas całorocznej eksploatacji budynku.

Do utrzymania odpowiednich parametrów przeznaczone są kurtyny powietrzne. Miejscami szczególnie narażonymi na utratę prawidłowych warunków termicznych są wejścia do galerii, dlatego zastosowanie tego typu urządzeń w odpowiednich lokalizacjach zdecydowanie ograniczy wymianę powietrza przez drzwi. Zimą zabezpieczają one wnętrze przed napływem mroźnego powietrza do środka, natomiast podczas gorących, letnich dni blokują przepływ mocno nagrzanego. Oprócz tego izolują środek przed wpadaniem owadów, eliminują obecność zanieczyszczeń powietrza, w tym spalin samochodowych, a także zapobiegają przeciągom – tłumaczy Jarosław Hrehorowicz z firmy CentroClima specjalizującej się w montażu instalacji HVAC w obiektach wielkopowierzchniowych.

Kurtyny powietrzne wyposażone są w wentylatory napędzane silnikiem elektrycznym, wytwarzają one strugę powietrzną, która zostaje przetłoczona przez szczelinę nawiewną. Intensywny strumień powietrza jest skierowany w poziomie lub pionie, nadmuchując je wprost na drzwi. Nowoczesne kurtyny powietrzne to designerskie urządzenia, które doskonale wpasowują się w wystrój galerii.

Aromatyzacja galerii handlowych – nowoczesny sposób na przyciągnięcie klienta

Coraz popularniejsze staje się wzbogacanie systemów wentylacyjnych o możliwość aromatyzowania pomieszczeń. Wśród zarządców pojawia się większa świadomość klienta. Stosowanie zapachu poprawia pamięć o marce oraz zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zakupów impulsywnych, dlatego coraz częściej wyposaża się obiekty handlowe w specjalistyczne urządzenia aromatyzujące wnętrze budynku. Nasz sklep może pachnieć wybranym przez nas zapachem, który przełoży się na decyzje zakupowe. Coraz częściej marketingiem zapachowym posługują się nie tylko samodzielni najemcy w pasażu handlowym, ale również główni zarządcy budynku.

Do aromatyzacji tego typu powierzchni wielkokubaturowych przeznaczone są specjalistyczne urządzenia o zasięgu nawet 6000 m³. Umieszczona w nich technologia zimnej dyfuzji polega na rozdrabnianiu cząsteczki zapachowej i łączeniu jej z powietrzem. Wytworzona w ten sposób mgiełka jest niezauważalna nawet dla osób, które przebywają blisko miejsca bezpośredniej dyfuzji. Podłączenie aparatu do systemu HVAC zwiększa jego wydajność do 50% oraz pozwala na rozpraszanie nawet 6 rożnych zapachów w dużych, skomplikowanych pomieszczeniach – dodaje Hrehorowicz.

Poprzez stworzenie indywidualnego logotypu zapachowego możemy spowodować, że klient z powodzeniem na dłużej zapamięta miejsce i chętniej do niego wróci. 

Podsumowanie

Galerie handlowe to coraz nowocześniejsze obiekty służące nie tylko zakupom, ale również rekreacji i wypoczynkowi (kina, kluby fitness, studia urody). Dla zapewnienia odpowiedniego komfortu osobom przebywającym w budynku na etapie projektu niezbędne jest obliczenie strat ciepła oraz obciążeń chłodniczych, a także określenie potrzebnej ilości świeżego powietrza w oparciu o szacowaną liczbę osób spędzających czas wewnątrz oraz zakładaną liczbę pracowników. Elastyczne i inteligentne systemy HVAC w galeriach handlowych to gwarancja spełnienia wysokich wymagań użytkowników obiektów oraz europejskich standardów.