W wielu branżach dochodzi do zderzenia dwóch przeciwstawnych tendencji: z jednej strony chodzi o zachowanie sterowania centralnego, gdyż zapewnia ono unifikację rozwiązania technicznego, a tym samym wyrównuje różnice w zależnych od siebie procesach technologicznych, z drugiej zaś strony uważa się, że pożądane byłoby stopniowe powiększanie zakresu decentralizacji napędów ze względu na niższe koszty. W scentralizowanej technice napędowej (fot.1), przemienniki częstotliwości instalowane są w szafach sterowniczych oddalonych od silników elektrycznych.
Takie rozwiązanie wymusza zaprojektowanie i budowę pełnej infrastruktury technicznej składającej się z wielu elementów takich jak:
Scentralizowana technika napędowa jest obecnie szeroko stosowana w przemyśle, biorąc jednak pod uwagę czasochłonność wykonania projektu, wysokie koszty budowy pełnej infrastruktury oraz późniejsze koszty eksploatacji alternatywą dla tego rozwiązania staje się zdecentralizowana technika napędowa. Stosując zdecentralizowany układ napędowy , przemienniki częstotliwości instalowane są jak najbliżej silnika elektrycznego, albo bezpośrednio na silniku elektrycznym (przemiennik częstotliwości EURA® EM-30) lub na obudowie maszyny (przemiennik częstotliwości EURA® EP-66) bez konieczności instalacji tych przemienników w osobnych pomieszczeniach (sterowniach) lub szafach sterowniczych.W zdecentralizowanej technice napędowej optymalizację kosztów uzyskuje się na dwóch etapach. Pierwszy to etap projektowania i budowy układu. Na tym etapie optymalizujemy koszty produkcji maszyny poprzez ograniczanie długości przewodów łączących dwa podstawowe elementy układu napędowego: silnik i przemiennik częstotliwości. Zważywszy, że koszty okablowania rosną wraz z długością i przekrojem przewodów, a także przy znacznych odległościach z koniecznością zastosowania dodatkowych elementów redukujących zakłócenia (jak filtry i dławiki). Ponadto montując przemiennik częstotliwości EURA® EM-30 bezpośrednio na silniku lub przemiennik częstotliwości EURA® EP-66 na obudowie maszyny niwelujemy koszty związane z zakupem szafy sterowniczej. Drugi etap to użytkowanie maszyny, mniejsze koszty identyfikacji problemów z układem napędowym dzięki prostej instalacji, szybka diagnostyka napędu oraz kompaktowa budowa to elementy wpływające na niższe koszty eksploatacji.
Koncepcja zdecentralizowanego układu napędowego jest rozwiązaniem bardziej elastycznym, mającym wpływ na mniejsze koszty wyprodukowania maszyny jak i mniejsze koszty eksploatacji w okresie jej użytkowania. Oferta zdecentralizowanego napędu firmy EURA® Drives obejmuje dwa typy przemienników częstotliwości. Pierwszym jest przemiennik EURA® EM-30 (fot.3) który instaluje się bezpośrednio na silniku elektrycznym. Posiada obudowę z wysokociśnieniowego odlewu, przemyślany system chłodzenia oraz stopień ochrony IP66. Przemienniki te dostępne są w zakresie mocy od 0,40kW do 15kW, posiadają wbudowany filtr przeciwzakłóceniowy oraz komunikację ModBus®.
Drugim naszym rozwiązaniem jest przemiennik częstotliwości EURA® EP-66 (fot.4) który instaluje się bezpośrednio na maszynie. Posiada przemyślaną obudowę o stopniu ochrony IP66 w której można zainstalować proste elementy automatyki przemysłowej (wyłączniki, potencjometry, grzałkę, termostat i inne). Przemiennik ten dostępny jest w zakresie mocy od 0,40kW do 90kW, posiada wbudowany filtr przeciwzakłóceniowy oraz dławik (od mocy 18,5kW) w standardzie wyposażony jest w komunikację ModBus®. Przedstawicielem firmy EURA® Drives jest HF Inverter Polska z siedzibą w Toruniu. Prowadzimy montaż oraz serwis gwarancyjny i pogwarancyjny przemienników EURA®. Zapraszamy
Autor:
Mariusz Snowacki