Zymetric zdecydowanie stawia na Midea Electric. Nie wyklucza, że w przyszłości chińska spółka go kupi.

Arkadiusz Prostak, wiceprezes firmy Zymetric podkreśla, że Polska spółka coraz mocniej zacieśnia partnerstwo z Chińskim producentem urządzeń klimatyzacyjnych Midea Electric. Aktualnie Zymetric jest dla globalnego potentata z Chin, firmą numer 1 w Europie. W tym roku Polska firma zaoferuje swoim klientom kilka innowacyjnych propozycji urządzeń klimatyzacyjnych. W przyszłości rozszerzy swoją ofertę o inne produkty Midea, m.in. urządzenia AGD oraz kompleksowe rozwiązania dotyczące tzw. „smart home”.

Panie prezesie, w zeszłym roku Zymetric obchodził 10 – lecie. Jakby Pan mógł opowiedzieć jak się zaczęła Pana i firmy działalność w branży HVAC? 

W branży jestem już ponad 20 lat, zacząłem działać w roku 1997. Rozpoczynaliśmy wtedy tworzyć sieć dealerską Fujitsu w Polsce. Kolejny etap to już Zymetric, który początkowo dystrybuował systemy klimatyzacyjne Mitsubishi Electric. Od 2015 r. współpracujemy z Midea Electric i powtarzamy po raz kolejny sukces z poprzednich lat. Osobiście wywodzę się z branży motoryzacyjnej skończyłem kierunek związany z tym sektorem na Politechnice Gdańskiej.

Czyli teraz koncentruje się Pan na partnerstwie biznesowym z partnerem chińskim. Jakby Pan mógł powiedzieć: jaka jest różnica pomiędzy współpracą z partnerami japońskimi a chińskimi?

(uśmiech…) Zasadnicza różnica między tymi dwoma nacjami... to chyba to, że mówiąc w skrócie: u Chińczyków „mówisz i masz” – widzę tutaj zdecydowanie szybszą reakcję na potrzeby rynku. Generalnie, prowadzenia biznesu z partnerami z Azji trzeba się nauczyć. Pracuję już z nimi od ponad 20 lat i sądzę, że nauczyłem się czytać ich zamiary, a to jest niezbędne w pracy każdego dobrego handlowca. Konkludując, bardzo dobrze współpracuje nam się z Midea Electric i sądzę, że obie strony są zadowolone z tej kooperacji.

A jaki był rok 2017? I oczywiście jakie są przewidywania co do 2018 r.?

Ubiegły rok był trudny i ciężki, na co składało się mniej inwestycji budowlanych i trudna sytuacja na rynku pracy, dało się odczuć również brak pieniądza, a to z kolei spowodowało ogromną walkę konkurencyjną i spadek marż. Dla wielu był to rok niełatwy. Na pewno nie pomogło branży również chłodne lato.

Jaki będzie ten rok? Spodziewam się regularnych podwyżek cen na klimatyzację – będzie to konsekwencją wyższych cen surowców i wdrażania nowych rozwiązań f-gazowych. De facto Unia Europejska wprowadziła nowe opłaty, które zostaną przełożone na klientów. To raczej kolejny niełatwy rok dla firm z branży HVAC.

Jak Pan ocenia przyszłość branży HVAC? – według wielu raportów jest to obecnie najszybciej rozwijający się, nie tylko w Polsce, segment z szeroko pojętej gałęzi przemysłu budowlano-instalacyjnego.

 Sądzę, że cała branża pójdzie w kierunku wielofunkcyjności i nowych rozwiązań w klimatyzacji. Klimatyzacja stanie się jednym z elementów tzw. „smart domu”. W Chinach, Midea wprowadziła już kompleksowe rozwiązania w tym kierunku. Dla przykładu, wchodząc do domu, po zeskanowaniu soczewki lub palca, wszystkie informacje pojawiają się na telefonie. Oprogramowanie obejmuje sterowanie telewizorem, ogrzewaniem, kuchenką, lodówką z czujnikami obecności i klimatyzacją, która jest częścią inteligentnego domu. Midea idzie właśnie w tym kierunku i już tworzy uniwersalne rozwiązania i systemy dla biur i domów.

Czy w tym kierunku będzie podążał również Zymetric?

 Z czasem pewnie tak. Pamiętajmy, że Midea to także producent AGD. Jest w stanie wyposażyć kompleksowo całą nieruchomość i zaoferować oprogramowanie, które będzie integrować pracę „smart home”. To jest przyszłość, a wygra ten, kto będzie w stanie konsolidować działanie wielu marek w jednym systemie sterowania. Na przykład już teraz można oferować systemy, gdzie operator na odległość będzie diagnozować pracę urządzeń domowych, monitorować ich działanie i w razie usterki natychmiast wysyłać ekipę do naprawy lub serwisu urządzenia.

Czyli Zymetric zamierza poszerzyć swoją ofertę?

Tak. Wprowadziliśmy do oferty w Polsce urządzenia osuszające, oczyszczacze powietrza oraz nową serię klimatyzatorów przenośnych. Myślimy o poszerzeniu swojej propozycji o białe AGD - na rynkach zagranicznych, będą to lodówki, pralki - oczywiście mamy obawy, jak rynek przyjmie te produkty i na razie to testujemy. Myślimy też o usłudze dzierżawienia naszych systemów klimatyzacyjnych.

Jak silna jest marka Midea na Polskim i światowym rynku?

Midea Electric w Polsce pojawiła się w 2007 roku i do roku 2015 miała dwóch dystrybutorów. Od trzech lat Zymetric dystrybuuje i promuje markę Midea Electric w segmencie Premium. Staramy się, żeby zaistniała w oczach projektantów, instalatorów i inwestorów, jako bardzo stabilny i dobry producent systemów klimatyzacji. Nie zapominajmy, że Midea to firma globalna – jest notowana na giełdzie w Tokio i Hong-Kongu i znajduje się na liście Fortune 500 – największych światowych potentatów. Ma ośrodki badawczo-rozwojowe na całym świecie, między innymi w USA, Japonii, Włoszech i Austrii. Myśli o potrzebach każdego rynku, na którym operuje. To wszystko powoduje, że ten koncern ma ambicję stać się jednym z najpoważniejszych graczy na świecie, podobnie jak firmy koreańskie czy japońskie. W Polsce Midea Electric postawiła na Zymetric. Pamiętajmy, że Midea 20-30 lat temu była tylko bazą montażową dla wielu znanych marek, natomiast w ostatnich latach stała się przedsiębiorstwem innowacyjnym, stawiającym mocno na promocję własnej marki, co z powodzeniem jej się udaje. W Midea pracują aktualnie specjaliści, którzy brali udział w rozwoju takich marek jak: Apple, Philips czy Samsung. Na giełdach akcje spółki w ciągu ostatnich 5 lat wzrosły 7-krotnie! Świat zaczyna więc dostrzegać i doceniać chińską firmę, która ze względu na skalę działalności jest już przedsiębiorstwem globalnym.

Na rynku słychać także głosy, że Midea kupi Zymetric... Jak Pan to skomentuje?

Zymetric ma ogromną szansę urosnąć razem z Midea nie tylko w branży klimatyzacji, ale też w innych segmentach na rynku. Co do kupna Zymetric… pewnie tak się stanie, ale nie nastąpi to w najbliższej przyszłości. Wydaje mi się, że właśnie teraz nastaje czas Zymetric i Midea w Polsce, a sama marka w najbliższych latach osiągnie poziom TOP 3 w klimatyzacji. Trzydzieści lat temu rynek został opanowany przez firmy japońskie, kilkanaście lat później przez koreańskie, teraz nastaje czas spółek takich jak Midea. Warto wiedzieć, że Midea Electric jest pierwszym w Azji i drugim na świecie producentem systemów VRF - pod względem ilości produkowanych i sprzedawanych urządzeń.

Midea zdaje się też jest bardzo ofensywna na rynku przejęć?

To prawda. Koncern Midea kupił wiele firm. Podam tylko kilka bardziej znanych w Europie przykładów: akwizycja Clivet - trzeciego pod względem ilości, europejskiego producenta systemów wody lodowej. Spółka kupiła też niemiecką firmę Kuka, specjalizującą się w produkcji robotów przemysłowych – dumę niemieckiej gospodarki. Przejęła również pakiet kontrolny największego na świecie dostawcy podzespołów do automatyki przemysłowej - firmę Salvatronic. Wykupiła na 40 lat prawa używania marki Toshiba w sektorze białego AGD, tzw. „home appliance”. Pozyskane akwizycje, plus własne moce, dają Midea ogromną przewagę konkurencyjną. W roku 2017 Midea Electic uplasowała się na 450 miejscu największych firm na świecie (wg. Fortune).

Co nowego w Zymetric?

W tym roku planujemy rozpocząć promocję związaną z naszymi spółkami.

Zaczynamy w 2018 tworzyć Grupę Zymetric razem z firmą Aircon i Nabilaton. Celem jest pokazanie się na rynku jako gracza, który może zaoferować kompletne rozwiązanie od klimatyzacji freonowej, poprzez klimatyzację opartą na wodzie lodowej, do rozwiązań wentylacyjnych i grzewczych.

A nie chce Pan wcześniej na przykład wprowadzić firmę na giełdę?

Nie chcemy debiutować na GPW. W tej chwili skupiamy się na promocji marki Midea wśród naszych partnerów.

Gdzie Pan widzi markę Midea – Zymetric w Polsce dajmy na to na za 3 lata? Jaką pozycję w rynku klimatyzatorów chcielibyście osiągnąć, a jaką macie teraz?

Dziś, moim zdaniem, jesteśmy w TOP 5, jeżeli chodzi o sprzedaż klimatyzacji w Polsce. Naszą ambicją jest być w TOP 3 dostawców w Polsce. Jeżeli to osiągniemy będziemy jedyną polską firmą z taką sprzedażą. Walczymy na rynku przede wszystkim efektywnością, sprawnością działania i pomysłowością.

Nasza przyszłość - to zdecydowanie kierunek oferowania kompleksowych rozwiązań.

Midea w Chinach ma już ponad 6 mln użytkowników swojej kompleksowej oferty Smart Home. Jak to wygląda w rzeczywistości? Może jako ciekawostkę podam taki przykład z Chin. Oprócz tego, że wszystkie urządzenia są w systemie i w razie awarii, któregoś z nich, przyjeżdża natychmiast serwisant, to Midea oferuje np. tzw. „Magiczne lustra””. Wieczorem stając przed takim lustrem otrzymujemy analizę naszego stanu zdrowia, informacja zostaje przesłana do lodówki, która spośród dostępnych w niej produktów, dobiera nam dietę na następny dzień, a na lustrze wyświetla się informacja jak powinna wyglądać kolejna doba, jeżeli chodzi o aktywność fizyczną. Sądzę, że za 20 lat większość nowych domów będzie wyposażana w takie systemy.

Jak przez projektantów, instalatorów przyjmowane są rozwiązania Midea?

To jest trochę jak z zabobonem. Każdy ma obawy przed nowym, ale jak go „zakosztuje i pozna”, to opinia jest bardzo pozytywna. Zymetric to firma inżynieryjna i bazuje przede wszystkim na wiedzy inżynierskiej, wsparciu technicznym dla naszych partnerów, innowacyjnym produkcie, szybkim serwisie, skutecznej pomocy oraz kompleksowych rozwiązaniach. Szybkość reakcji jest dla nas bardzo ważna - pomagamy ludziom w chwili, w której nas potrzebują. I to nas wyróżnia na tle konkurencji.

Jak traktowany jest rynek Polski przez Midea?

Dla Midea rynek polski jest bardzo ważny. Może podam taki przykład: Zymetric zaprezentował najnowszy system VRF typu V6 jako trzeci kraj na świecie, po Chinach i Dubaju. Zymetric to dla Midea spółka nr 1 w Europie. Posiadamy skład magazynowy ponad 6 tys. metrów dla naszych klientów oraz innych państw na naszym kontynencie. Od dwóch lat jesteśmy partnerem strategicznym dla klientów europejskich jeżeli chodzi o części zamienne, czy też serwis.

Jakie nowości zaproponuje Zymetric, a więc de facto Midea w najbliższym czasie?

Na pewno całkowicie nowe urządzenia VRF z serii V6 ze sprężarką EVI, która gwarantuje utrzymanie stałej wydajności grzewczej do bardzo niskich temperatur zewnętrznych oraz funkcję autodiagnostyki, dzięki której w pamięci urządzenia przechowywane jest ostatnie 30 minut pracy systemu, przez co identyfikacja usterki i jej usunięcie zajmuje wyjątkowo mało czasu. Jako pierwsi na rynku światowym proponujemy również 90 kW mocy w jednym module i z zakresem pracy urządzeń od -23°C do +48°C bez spadku wydajności.

Z kolei dla klienta indywidualnego, mamy w ofercie nowy model jednostek ściennych serii Everest Ultimate Comfort w technologii Inverter Quattro. To innowacyjne rozwiązanie, oparte o kombinację 4 funkcjonalności, gwarantujące najniższe zużycie energii. Charakterystyczną cechą jednostek jest nawiew „Silky Cool”.Dzięki dodaniu żaluzji nawiewnej z tysiącem małych otworów w żaluzji, użytkownik w ogóle nie czuje podmuchów powietrza w klimatyzowanym pomieszczeniu.

Nowością na rok 2018 jest prezentacja nowej linii produktów z kategorii HOME Comfort pod nazwą MULTI+. Sprzedaż zaczynamy na przełomie marca i kwietnia 2018.

Czy angażujecie się jako spółka w jakieś akcje CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu)?

 Zymetric lubi pomagać i od początku swojej działalności pomagamy w wielu dziedzinach. W zeszłym roku dostarczyliśmy klimatyzatory przenośne do Świetlikowa – Ośrodka dla Dzieci nieuleczalnie chorych.

Popieramy także wszystkich, którzy propagują zdrowy tryb życia. Jesteśmy sponsorem załogi żeglarzy, którzy obecnie szykują się do pobicia rekordu Guinessa. Wspieramy młodych, współfinansujemy starty Daniela Burdzy, wicemistrza świata w biegach ekstremalnych. Pomagamy różnym fundacjom, dofinansowujemy domy dziecka, które jak zawsze tego potrzebują.

Jak prywatnie lubi Pan spędzać wolny czas? Podróże – czy raczej domowe zacisze?

Wolny czas, którego mam coraz więcej i co mnie najbardziej cieszy, lubię spędzać z przyjaciółmi. Wybieramy się często na narty, czy też żagle w różnych częściach świata – stąd sponsoring żeglarski. Lubię też zwiedzać świat, więc cały czas myślę o nowych, nie odkrytych przeze mnie kierunkach.

Dziękuję za rozmowę i czekamy na kompleksową ofertę Zymetric w segmencie Smart Home.

 Również dziękuję.


Opracowanie, redakcja.

Zdjęcia wykorzystane w materiale pochodzą ze zbiorów firmy Zymetric.

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.