Zwalczam stereotypy – w tej branży kobiety mają wysokie kompetencje i kwalifikacje

Rozmowa z Krystyną Szost, Key Account Manager w LG

 

Na początek, jakby Pani mogła opowiedzieć trochę o tym, jakie zawodowe ścieżki zaprowadziły Panią i do branży i do firmy LG.

Po szkole średniej wybrałam uczelnię techniczną - traktowałam to trochę jako wyzwanie.

Dlaczego wyzwanie?

W szkole średniej mówiono nam, że politechnikę kończą tylko nieliczni, że jest to trudna uczelnia i należy poświęcić wiele czasu i zaangażowania. Jestem ambitną osobą, dlatego postawiłam sobie za cel uzyskanie tytułu inżyniera – udało się.

A jak to się stało, że znalazła się Pani właśnie w „sprzedaży”?

Jak większość studentów marzyłam wtedy o karierze projektanta, przypadek jednak sprawił, że trafiłam do firmy handlowej i do sprzedaży. Zaczynałam na stanowisku wsparcia sprzedaży, następne były stanowiska techniczne, potem dopiero zauważyłam, że to sprzedaż mnie fascynuje i chciałabym sama prowadzić negocjacje i rozmawiać bezpośrednio z Klientem. 

Wrócę do pierwszego pytania, jak trafiła Pani do LG?

Do firmy LG doprowadziła mnie znowu ambicja – chciałam się piąć wyżej i być na stanowisku, które zapewnia mi samodzielność w działaniu, tak, aby sukces czy porażka były w większej mierze moją zasługą. Udało mi się to w LG. Obecnie spełniam się zawodowo i robię to, co daje mi satysfakcję, pracując przede wszystkim z ludźmi, którzy tworzą w firmie pozytywną atmosferę. 

A jak pracuję się w sektorze, który może być uznawany trochę za „męski”?

Przeważającą większość w tej branży stanowią rzeczywiście mężczyźni, wielokrotnie uczestniczę w spotkaniach, na których jestem jedyną kobietą. Wychodzę z założenia, że trzeba zwalczać stereotypy. Kobiety w naszej branży muszą dowieść, że mają wysokie kompetencje i kwalifikacje oraz że mogą być równie dobrymi partnerami w biznesie jak mężczyźni. Obecnie czasy się zmieniły i coraz więcej kobiet pracuje na najwyższych stanowiskach, będąc prezesami firm. Jako kobiecie łatwiej jest mi znaleźć z nimi wspólny język. Żartując być może jest to tzw. „solidarność jajników”. 

A jak wygląda zatrudnianie kobiet w tej „męskiej branży”?

Wśród pracodawców czasem jeszcze spotyka się niechęć do zatrudniania kobiet, ja mam to szczęście, że dano mi szansę pokazać się z najlepszej strony i udowodnić, że mogę osiągnąć sukces w powierzonych mi zadaniach. Wiem, że nie jestem oceniana ze względu na płeć, nikt nie daje mi też z tego względu ulg. W swojej pracy nigdy nie spotkałam się z dyskryminacją, uważam, że stało się to już naturalne, że pracuje w tej branży coraz więcej kobiet. 

Czy dużo kobiet pracuje w firmie LG?

Tak. Jest nas niemało i powierzane są nam odpowiedzialne zadania. Od działu księgowości, kontroli finansowej przez wsparcie techniczne. W samym moim dziale klimatyzacji prawie 1/3 teamu stanowi płeć piękna i radzą sobie świetnie, będąc naprawdę wykwalifikowanymi i kompetentnymi specjalistkami.

Czy sama branża jest też może coraz bardziej „kobieca”? Jak Pani to widzi na Targach, spotkaniach branżowych?

Coraz więcej kobiet zajmuje odpowiedzialne stanowiska w firmach, nie odbiegając w żaden sposób od swoich kolegów, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie w pracę oraz kwalifikacje zawodowe. W obecnych czasach jest to już normalnością i nikogo nie dziwi stanowisko kobiety jako inżyniera. Liczą się kompetencje i umiejętności. Mamy taki sam dostęp do wiedzy i różnego rodzaju szkoleń, chcieć to móc i sądzę, że każdemu należy dać szansę jeżeli wykazuje chęć zaangażowania. Na targach oraz spotkaniach branżowych widać nas coraz więcej, cieszy mnie to niezmiernie, ponieważ doskonale odnajduję się w pracy z kobietami i bardzo je cenię. Posiadamy ogromną wrodzoną empatię i umiejętności miękkie, które w naszej pracy są bardzo pomocne. Ponadto biorąc pod uwagę tryb życia niejednej z nas, mamy umiejętność robienia kilku rzeczy jednocześnie, nie wprowadzając tym samym chaosu do naszej pracy.

Co Pani dokładnie robi jako AE Key Account Manager

Jako Key Account Manager w firmie LG zajmuję się obsługą naszych kluczowych klientów. Buduję oraz rozwijam z nimi współpracę. Prowadzę negocjacje, uczestniczę w spotkaniach handlowych. Jestem twarzą firmy w kontaktach z Klientami. Praca z ludźmi daje mi ogromną satysfakcję, ponieważ mam do czynienia z całym wachlarzem różnych charakterów. Należy pamiętać, że do każdej osoby należy podejść w inny sposób, aby spełnić jego oczekiwania i aby z każdych negocjacji wyjść na pozycję win-win. Praca jako Key Account Manager pozwala mi robić to co lubię. Każdy sukces motywuje mnie do dalszego działania a porażka pomaga w rozwijaniu się zawodowo i dążeniu do osiągnięcia lepszych rezultatów w pracy.

Dlaczego wybrała Pani pracę właśnie w LG?

Zawsze chciałam pracować w dużej firmie o ugruntowanej pozycji na rynku. LG jest marką rozpoznawalną i bardzo silną wizerunkowo, obecną na rynku jako LG Polska już od 20 lat. Utrzymanie tak wysokiej pozycji wymaga ogromnego zaangażowania pracowników oraz utożsamiania się z firmą. Jest to dla mnie ogromne wyzwanie, aby zapewnić poziom obsługi na miarę takiej organizacji, Największą siłą marki są jej Klienci, będąc przedstawicielem LG mam tą przyjemność pracować z najlepszymi na rynku firmami, zapewniając im jak najlepszą obsługę jak tylko mogę. LG daje mi poza tym możliwość rozwoju i pracy w pozytywnej atmosferze z ludźmi, którzy stanowią zgrany zespół.

Co wyróżnia więc produkty LG?

Przede wszystkim marka LG to innowacyjność. Tu badane są potrzeby Klienta i każdy produkt musi spełniać jego największe wymagania. Nasze wyroby są nowoczesne, z atrakcyjnym designem, posiadające opcje i możliwości na miarę naszych czasów. Produkt musi być przyjazny dla użytkownika, gdyż stanie się częścią jego domu i naszego środowiska. 

Jakie ma Pani hobby, zainteresowania?

Lubię aktywnie spędzać czas, ostatnimi czasy każde wakacje spędzam pod żaglami i bardzo mnie to fascynuje. Będąc na pokładzie jachtu możemy zmierzyć się z siłami natury i przekonać się, jak mali jesteśmy w ich obliczu. Jest to też doskonała okazja, aby pracować w grupie z ludźmi, ponieważ tylko praca zespołu gwarantuje sukces i wszyscy musimy obrać ten sam kurs, aby dotrzeć do celu.

 

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Również dziękuję

 

Opracowanie, redakcja.

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.