W klimatyzacji Samsung celuje w pozycje lidera w segmencie B2B

Klimatyzacyjny gigant z Korei nie zwalnia tempa i chce utrzymać wiodącą pozycję w tym segmencie w Polsce. Dariusz Osiński, Head of Sales w Samsung Electronics Polska przyznaje, że firma ma zamiar być liderem, jeżeli chodzi o sprzedaż swoich urządzeń w rynku B2B. Samsung stawia na innowacyjność, czego dowodem są nowości, jakie wprowadził na polski rynek. Są to Wind-Free TM AR9500M wyróżniony nagrodą CES Innovation Award, który jest oferowany klientom indywidualnym oraz klimatyzator kasetonowy 360 dla klientów biznesowych. Samsung zakłada stabilny wzrost popytu na urządzenia klimatyzacyjne przez najbliższe kilka lat.

 

Panie dyrektorze Samsung to globalna wielka firma, oferująca wiele produktów z kilku branż. Każdy zna telefony, telewizory… Firma na poziomie globalnym pokazała rekordowe wyniki finansowe w II kwartale br. A jak ważny jest dział HVAC w strukturze firmy i na polskim rynku? 

To prawda. Większość Polaków kojarzy firmę Samsung ze smartfonami, telewizorami i sprzętem AGD. To urządzenia, z którymi stykamy się na co dzień. Elektronika konsumencka, ale także produkcja podzespołów elektronicznych, pamięci, ekranów to główne pola działalności firmy. Produkujemy nie tylko urządzenia dla domu, ale także skomplikowane systemy klimatyzacyjne. Obecnie ta część działalności biznesowej nie zajmuje wysokiego miejsca w przychodach firmy, ale jestem przekonany, że ulegnie to zmianie i znaczenie tego działu wzrośnie. W tym celu w styczniu tego roku powstała nowa spółka - Samsung Electronics Air Conditioner Europe (SEACE) z siedzibą w Amsterdamie. Zapewni konsolidację działalności handlowej, która prowadzona była do tej pory przez oddziały w 17 krajach europejskich. SEACE zapewni specjalistyczną dystrybucję, wsparcie i szkolenia w zakresie technologii. Polski oddział, który dotychczas odpowiadał za klimatyzację, został wcielony do nowej spółki. 

Jak Pan ocenia przyszłość branży HVAC? Według wielu raportów jest to obecnie najszybciej rozwijający się, nie tylko w Polsce, segment z szeroko pojętej gałęzi przemysłu budowlano-instalacyjnego. Co będzie sprzyjało utrzymaniu wysokiego trendu wzrostowego na rynku HVAC?

Według naszej firmy Europa stanowi drugi największy rynek B2B dla urządzeń klimatyzacyjnych na świecie – w tym roku odnotowano stabilny wzrost na poziomie 3,6 miliarda USD, który zgodnie z prognozami ma zwiększyć się do 4,2 miliarda USD do 2020 r. Klientów klimatyzacji możemy podzielić na dwie grupy. Pierwsza to osoby, które kupiły klimatyzator do mieszkania. Druga grupa to biznes, który zamawia system dla swojej inwestycji. O ile dla Kowalskiego klimatyzator jest nadal czymś w rodzaju luksusu, to dla klienta biznesowego jest już standardem.

A co z dynamiką wzrostu?

Wpływ na rozwój tej branży będą miały dwa czynniki. Oba związane są z inwestycjami. Dziś każde nowe biuro czy hotel wykorzystuje do uzyskania komfortu cieplnego klimatyzację. Do schłodzenia, ale także do ogrzewania pomieszczeń. Odchodzi się już od grzejników. Drugi czynnik dynamizujący to remonty starszych budynków, które bez inwestycji w klimatyzację przegrywają rywalizację o najemców. Cały rynek będzie tak długo rósł, jak długo będzie rozwijała się branża deweloperska. Mniejsze znaczenia będą miały zmiany klimatyczne, ważniejsze jest to, jak szybko będzie zwiększała się zamożność społeczeństwa.

A jak silna jest klimatyzacyjna marka Samsunga na polskim rynku?

Może zabrzmi to paradoksalnie, bo choć rynek budowlany jest w Polsce dobrze zbadany, jeśli chodzi o klimatyzację, to do dziś nie ma niezależnych badań, mimo że ten rynek cały czas rośnie. Według naszych szacunków jesteśmy w pierwszej piątce dostawców klimatyzacji.

Macie wiele własnych urządzeń klimatyzacyjnych. Czym się one wyróżniają?

Naszym wyróżnikiem jest innowacyjność. W ofercie dla klientów indywidualnych warto zwrócić uwagę na klimatyzator ścienny Wind-Free TM AR9500M wyróżniony nagrodą CES Innovation Award.

Czym wyjątkowym się charakteryzuje ten model? 

Wind-FreeTM Cooling to zastrzeżona technologia firmy Samsung, wykorzystana w klimatyzatorach Wind- Free, która pozwala utrzymać komfortową temperaturę w pomieszczeniach bez nieprzyjemnego wrażenia bezpośredniego nadmuchu zimnego powietrza. Nowy klimatyzator został zaprojektowany z myślą o wyeliminowaniu dwóch najczęściej zgłaszanych przez użytkowników niedogodności: dyskomfortu wywołanego bezpośrednim nawiewem zimnego powietrza oraz wysokich kosztów zużycia energii elektrycznej. Nowoczesny design, cicha praca, szybsza i łatwiejsza dystrybucja powietrza o większym zasięgu oraz sterowanie klimatyzacją za pośrednictwem sieci Wi-Fi i aplikacji Smart Home firmy Samsung to tylko niektóre zalety naszego nowego klimatyzatora. Użytkownik może zdalnie regulować temperaturę, zmieniać ustawienia, otrzymywać w czasie rzeczywistym aktualne informacje o efektywności i dziennym zużyciu energii, jak również o rozwiązaniach umożliwiających naprawienie ewentualnej usterki.

A w grupie klimatyzatorów komercyjnych? 

Jeżeli chodzi o produkty dla biznesu, wyróżnia się klimatyzator kasetonowy 360. Jest to pierwszy tego typu produkt na rynku, co stanowi rewolucję w dziedzinie klimatyzacji. Tradycyjne klimatyzatory kasetonowe jedno-, dwu- lub czterokierunkowe mają szereg niedoskonałości, które udało się wyeliminować . Klimatyzator kasetonowy 360, jak sama nazwa wskazuje, chłodzi lub ogrzewa równomiernie w zakresie 360°. To gwarantuje, że różnice temperatur są mniejsze niż 1°C. Posiada wbudowane wentylatory wspomagające, które generując podciśnienia, zmieniają kierunek strugi powietrza. Dzięki temu powietrze może być dystrybuowane tuż pod sufitem, a następnie opada na użytkowników, eliminując nieprzyjemne, zimne podmuchy powietrza.

Po obejrzeniu wydaje mi się, że postawili Państwo w przypadku tego klimatyzatora, dość mocno na design?

Zdecydowanie tak. Klimatyzator kasetonowy 360 wyróżnia się bardzo przemyślanym wzornictwem. Stylowy panel, dostępny w kolorze białym lub czarnym, doskonale sprawdzi się w każdym nowocześnie urządzonym wnętrzu. Można również pomalować go na wybrany kolor, co sprawi, że idealnie wpasuje się on do stylowego wnętrza hotelowego lobby, eleganckiej restauracji czy luksusowego butiku. Urządzenie może być zamontowane w suficie modułowym, jak również, jako oddzielny, niezabudowany element wystroju wnętrza. Zarządzanie systemem jest bardzo proste dzięki pilotowi z pokrętłem, które zapewnia intuicyjną nawigację. To doskonała oferta dla architektów i dekoratorów wnętrz, którzy mają szersze pole działania.

Jakie nowości w zakresie urządzeń klimatyzacyjnych planuje Samsung?

Nowością jest opisywana już jednostka kasetonowa 360, w której wykorzystano też technologię Wind-Free oraz wprowadzenie tej technologii w klimatyzatorach kasetonowych jednokierunkowych i czterokierunkowych, które są przeznaczone dla biznesu. 

Gdzie Pan widzi markę klimatyzacyjną Samsung w Polsce na przykład za 3 lata? Jaką pozycję na rynku klimatyzatorów chcielibyście osiągnąć? 

Zdecydowanie w pierwszej trójce. Jak każda firma z ambicjami i mocno rozbudowanym zapleczem badawczo-rozwojowym i wsparciem dla klientów, mamy ambicję oczywiście być numerem jeden. Wiemy, że jeśli chodzi o takie miejsce we wszystkich grupach produktowych, będzie to trudne do osiągnięcia. Naszym celem jest przede wszystkim zdobycie pozycji lidera w segmencie B2B.

 Jak ważna jest ekologia dla Pana firmy i całej marki Samsung?

Jednym z głównych parametrów, z którego perspektywy ocenia się opłacalność klimatyzacji, jest wskaźnik efektywności energetycznej. Tworząc nowe produkty specjaliści z działu R&D oprócz designu muszą zadbać głównie o jak największą efektywność. Od tego zazwyczaj zaczyna się uruchomienie nowego projektu. Zmniejszając zużycie energii, stajemy się proekologiczni. Inne elementy, które mają wpływ na oszczędności to sterowanie centralne czy zdalne sterowanie klimatyzacją domową. Samsung chce też skupiać się na pompach ciepła powietrze - woda. To kolejna, proekologiczna technologia. Jeśli chodzi o nasze krajowe podwórko to obecnie w Małopolsce i na Górnym Śląsku można np. otrzymać specjalne dotacje w przypadku wymiany kotłów na pompy ciepła. Te proekologiczne działania to tylko część przedsięwzięć realizowanych przez firmę Samsung.

Czy angażujecie się jako spółka w jakieś akcje CSR (Społeczna odpowiedzialność biznesu)? 

Jeśli chodzi o Samsung Electronics Air Conditioner Europe to jesteśmy zbyt młodą organizacją, aby móc pochwalić się osiągnięciami na tym polu. Samsung, czyli firma matka od lat prowadzi działalność prospołeczną, a w Polsce jest szczególne mocno zaangażowana w proces cyfryzacji polskiego społeczeństwa. Od 2013 roku firma wspiera naukę programowania dla dzieci w polskich szkołach i przedszkolach. Dzięki inicjatywie Mistrzowie Kodowania w programie uczestniczy już 1700 placówek, prawie 4000 nauczycieli i 100 000 uczniów.

Działaniem dla starszych uczniów jest natomiast Samsung LABO, czyli nowatorski program edukacyjny adresowany do studentów technicznych uczelni wyższych, uczniów techników oraz szkół zawodowych. Ma on ułatwić im stawianie pierwszych kroków w karierze zawodowej.

Najnowszą inicjatywą firmy w dziedzinie cyfryzacji Polski jest Samsung Inkubator w Rzeszowie – nowe miejsce na start-upowej mapie Polski. Samsung we współpracy z Politechniką Rzeszowską i Doliną Lotniczą uruchomił program wsparcia dla młodych innowacyjnych przedsiębiorstw zajmujących się budowaniem rozwiązań Internetu Rzeczy. Więcej informacji o programie znaleźć można na stronie internetowej: www.inkubatorrzeszow.pl

Jak prywatnie lubi Pan spędzać czas? Podróże – czy raczej domowe zacisze (może jakieś hobby)?

Prywatnie wybieram domowe zacisze, ogród. Jeżeli chodzi o hobby, to nadal koszykówka plus doszło pływanie.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę

 Również dziękuję.

Opracowanie, redakcja.

Zdjęcia wykorzystane w materiale pochodzą ze zbiorów firmy Samsung.

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.