Schiessl Polska chce w ciągu kilku lat awansować do klimatyzacyjnej ekstraklasy

Rozmowa z Rafał Kochanowskim, Marketing Managerem w Schiessl Polska

 

Jeden z największych w Polsce dystrybutorów urządzeń z branży HVACR w ostatnich latach umocnił się jako największy krajowy dystrybutor czynników chłodniczych. Firma, według swoich szacunków jest też się drugim co do wielkości dystrybutorem urządzeń i komponentów do chłodnictwa oraz utrzymuje silną pozycję dobrą pozycję w segmencie pomp ciepła powietrze-woda.

 

Schiessl Polska liczy, że w segmencie klimatyzacji przy dobrej współpracy i wsparciu ze strony dotychczasowych partnerów: LG, Panasonic oraz MTA -włoskiego dostawcy agregatów wody lodowej, i w połączeniu z nowymi możliwościami, jakie daje nam Hisense, w perspektywie kilku lat awansuje do krajowej klimatyzacyjnej ekstraklasy.

 

Może zacznę nietypowo, wkrótce Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Z tego co słyszałem, te mistrzostwa są bliskie firmie Schiessl Polska?

To prawda. Jeden z naszych partnerów, którego urządzenia dystrybuujemy, grupa Hisense jest oficjalnym sponsorem Mistrzostw FIFA World Cup Russia 2018. Na uwagę zasługuje fakt, że po raz pierwszy w historii mistrzostw chiński producent elektroniki użytkowej występuje w takiej roli. To potwierdza globalny charakter korporacji oraz światową skalę działań marketingowych. W związku z tym nasza firma przygotowała dla swoich klientów wyjątkową promocję w postaci biletów na mecze Polska – Kolumbia, który odbędzie się 24 czerwca 2018 w Kazaniu.

Kto ma szansę obejrzeć na żywo mecz polskiej reprezentacji?

W ramach promocji premiujemy zakupy klimatyzatorów RAC i LCAC Hisense. Przygotowaliśmy także wejściówki dla klientów, którzy zamówią urządzenia VRF o największej łącznej nominalnej wydajności chłodniczej, oraz projektantów, którzy w okresie promocji zestawią systemy VRF wykorzystujące urządzenia Hisense o największej łącznej nominalnej wydajności chłodniczej. Zwycięska 12 poleci z nami specjalnie zorganizowanym lotem charterowym do Kazania kibicować naszej drużynie i zagrzewać biało-czerwonych do awansu do następnej fazy rozgrywek.

Jesteście jednym z największych w kraju dystrybutorów produktów z branży HVACR, proszę powiedzieć, co jeszcze oprócz urządzeń klimatyzacyjnych sprzedajecie?

Obok urządzeń klimatyzacyjnych zapewniamy kompleksową dostawę urządzeń chłodniczych: sprężarki i agregaty renomowanych producentów o wydajnościach oraz chłodnice i skraplacze uwzględniające wszelkie zastosowania chłodnicze i mroźnicze. Nasza oferta obejmuje sprężarki hermetyczne Tecumseh, Embraco i Danfoss, sprężarki scroll i agregaty na tych sprężarkach od firmy Emerson. Do większych instalacji polecamy agregaty półhermetyczne Bitzer i Bock oraz indywidualnie konfigurowane w zależności od potrzeb klienta agregaty wielosprężarkowe Rivacold. W zakresie wymienników ciepła dysponujemy chłodnicami do małych komór sklepowych (Rivacold, Kelvion Küba), komór przechowalniczych na owoce i warzywa (Kelvion Küba, Thermokey), a także rozwiązaniami przeznaczonymi na potrzeby przemysłowe (Kelvion Küba, Güntner).

 Co jeszcze znajduje się w ofercie firmy?

W ofercie mamy jeszcze automatykę chłodniczą od takich producentów jak Danfoss, Emerson, Carel i Castel obejmującą mechaniczne i elektroniczne zawory rozprężne, zawory regulacyjne, odcinające, zwrotne i bezpieczeństwa, filtry odwadniacze, sterowniki elektroniczne i inne elementy instalacji jak termostaty i presostaty, odolejacze, oddzielacze cieczy, systemy regulacji poziomu oleju itd.

Całość oferty uzupełniają komponenty niezbędne do zbudowania i uruchomienia instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych jak rury miedziane, kształtki i złącza, materiały izolacyjne, czynniki chłodnicze i chłodziwa, armatura oraz narzędzia i przyrządy pomiarowe niezbędne w codziennej pracy serwisanta.

 To przejdźmy teraz do oferty firmy w zakresie urządzeń klimatyzacyjnych. Jak szeroki w tym zakresie jest asortyment, który proponuje swoim klientom Schiessl Polska?

W zakresie rozwiązań klimatyzacyjnych jesteśmy dostawcą urządzeń do instalacji dowolnej wielkości i przeznaczenia, jednakowo do obiektów przemysłowych, biur, sklepów, hoteli, budynków mieszkalnych. Tak szeroki asortyment obejmuje: klimatyzatory split i multisplit do zastosowań domowych i małych obiektów, systemy VRF do zastosowań komercyjnych, gazowe systemy GHP do zastosowań komercyjnych i przemysłowych, pompy ciepła powietrze – woda i do CWU, agregaty wody lodowej do klimatyzacji i zastosowań przemysłowych, agregaty skraplające. 

Jak Pan ocenia przyszłość branży HVACR? – według wielu raportów jest to obecnie najszybciej rozwijający się, nie tylko w Polsce, segment z szeroko pojętej gałęzi przemysłu budowlano-instalacyjnego.

Rzeczywiście branża rozwija się nieprzerwanie i przewiduje się imponujący wzrost w tempie 5,5% rocznie. Szacuje się, że do roku 2022 wartość światowego rynku branży HVACR wyniesie 130.7 biliona dolarów. W Polsce jest to branża niezwykle szybko rozwijająca się i perspektywiczna choćby przez wzgląd na gwałtowne tempo wzrostu sektora mieszkaniowego.

Co Pana zdaniem będzie sprzyjało utrzymaniu wysokiego trendu wzrostowego na rynku HVACR?

Jednym z takich czynników w chłodnictwie jest stale rosnące znaczenie prawidłowej konserwacji żywności, wzrost konsumpcji produktów mrożonych i gotowych do spożycia. Gwarancja dostawy świeżych produktów wymaga zapewnienia właściwego transportu i przechowywania, co sprzyja rozwojowi chłodnictwa komercyjnego. Rynek sieci handlowych zmienia się dynamicznie i wzrasta liczba i znaczenie małych placówek typu „convenience”. 

Sprzedając tak wiele urządzeń na pewno widzi Pan jakie są obecnie trendy w chłodnictwie, klimatyzacji czy ogrzewnictwie. Na co teraz klienci zwracają uwagę przy kupnie klimatyzatorów, pomp ciepła czy też urządzeń chłodniczych?

Klienci zwracają dużą wagę na cenę urządzeń, ale także na koszty eksploatacji co wiąże się z ich rozliczaniem proporcjonalnie do poboru mocy. Użytkownicy cenią estetykę i wygodę obsługi z wykorzystaniem nowości technologicznych jak sterowanie za pośrednictwem WiFi czy współpracę z systemami typu „smart home”. Ekologia jest bardzo ważna w przypadku pomp ciepła oraz nowoczesnych instalacji chłodniczych. Widoczne jest skupienie na efektywności energetycznej i budowaniu nowego standardu w segmencie czynników chłodniczych. Wzrost świadomości klientów, łatwość w dostępie do wiedzy i obfitość oferty producentów to czynniki, które zmieniają podejście klientów.

Jak Pan ocenia ubiegły rok dla firmy? Czy były jakieś zaskoczenia, czy widać jakieś trendy?

W zeszłym roku bohaterem na łamach branżowej prasy chłodniczej był R404A i dramatyczne informacje o rosnących cenach oraz spadającej dostępności. Ten rok należy do R410A, który do tej pory był powszechnie stosowany w sektorze klimatyzacyjnym. Ceny tego czynnika już w ubiegłym roku znacząco wzrosły oraz odnotowano ograniczenia w jego sprzedaży. R32 będzie nowym standardem w przypadku klimatyzatorów split i małych układów o wydajności do 12 HP/9 kW.

Maksymalne napełnienie systemu czynnikiem R32 wynosi 60 kg, co eliminuje to większe systemy VRF z możliwości wykorzystania tego czynnika chłodniczego.

Jeżeli chodzi o rozwiązania o większej wydajności, to możliwy jest rozwój takich rozwiązań jak hybrydowe agregaty wody lodowej / systemy VRF wykorzystujące wodę jako medium robocze oraz czynnik chłodniczy o niskim GWP (spoza grupy HFC) oraz hybrydowych agregatów wody lodowej wykorzystujących w pracy sprężarek technologię inwerterową i czynnik chłodniczy o niskim GWP (CO2 lub inny spoza grupy HFC), z fabrycznie dopasowanym klimakonwektorem i elementami sterującymi.

Czego Pan się spodziewa po tym roku w ogrzewnictwie, klimatyzacji czy też chłodnictwie / wentylacji?

Jak wiadomo, obecny rok jest przełomowym rokiem w kwestii czynników chłodniczych. Dotychczas powszechnie stosowane czynniki chłodnicze muszą zostać zastąpione czynnikami o niskim GWP lub tzw. czynnikami naturalnymi. Wymaga to podjęcia przez firmy z branży pilnych działań związanych z zaprzestaniem instalowania urządzeń pracujących na czynnikach o GWP >2500, budowaniem układów o mniejszej ilości czynnika, ograniczaniem wycieków z instalacji. Od tego będzie zależeć przyszłość wielu firm na rynku HVACR. Nasza firma jako jedna z pierwszych na polskim rynku zaoferowała czynnik R32 (o niskim GWP) oraz klimatyzatory split pracujące na tym czynniku. Wzrośnie też popularność urządzeń pracujących na „naturalnych” czynnikach chłodniczych. W kompleksowej ofercie Schiessl Polska znajdują się tego typu nowe rozwiązania do R744 i R290 firmy Rivacold. 

W ubiegłym roku nawiązaliście Państwo współpracę z grupą Hisense. Jaki są oczekiwania jeżeli chodzi o kooperację z tym partnerem?

Hisense stanowi uzupełnienie oferty klimatyzacyjnej. Wybór chińskiej marki Hisense podyktowany był korzystnym stosunkiem jakości do ceny. Urządzenia tej marki charakteryzuje wysoka jakość, innowacyjne technologie i szereg nowoczesnych rozwiązań. Jesteśmy przekonani, że nasi klienci szybko przekonają się o dobrej jakości klimatyzatorów, a także docenią poziom techniczny systemów VRF Hisense. W ofercie urządzeń Hisense znajdą się nowe linie jednostek split i multisplit, jak też urządzenia mini VRF serii Hi-Smart oraz VRF serii Hi-Flexi.

Jak po ponad rocznej współpracy z Hisense ocenia Pan efekty tej kooperacji?

To obiecujący partner z dużym potencjałem. Z naszego punktu widzenia ważne są dobre warunki handlowe, elastyczność w podejściu do naszych oczekiwań i wiarygodność Hisense jako partnera biznesowego. Nie bez znaczenia są także dobrze zbudowane relacje personalne i bardzo dobra komunikacja. To bardzo pomaga w sprawnym procesie zamówień oraz realizacji dostaw, jak i wspólnych akcji marketingowych mających czasem globalny zasięg jak przytoczone Mistrzostwa Świata w piłce nożnej FIFA 2018 w Rosji. 

Czy operujecie Państwo w całej Polsce? Jak wygląda logistyka, czy macie własne magazyny?

Obsługę logistyczną firmy zapewnia magazyn centralny w Kijewie k. Środy Wielkopolskiej o powierzchni 3,5 tys. m2. Połączony jest z nowoczesną stacją dystrybucji czynników chłodniczych i propelentów, przystosowaną do napełniania wszystkich rodzajów czynników, w tym gazów palnych. Sieć 13 magazynów oddziałowych zlokalizowanych w dużych miastach na terenie kraju zapewnia sprawną obsługę handlową, wszechstronną pomoc i doradztwo techniczne. Od lutego siedziba firmy oraz oddział Warszawa został przeniesiony do nowoczesnego obiektu przy ulicy Karczunkowskiej 46 w Warszawie. Nowa lokalizacja w niewielkiej odległości od ulicy Puławskiej zapewnia łatwy dojazd, dogodny dostęp dla samochodów ciężarowych i dostawczych oraz więcej miejsc parkingowych dla naszych klientów.

Gdzie Pan widzi firmę Schiessl w Polsce dajmy na to na za 3 lata? Jaką pozycję w rynku klimatyzatorów, pomp ciepła czy też urządzeń chłodniczych chcielibyście osiągnąć?

W kwietniu 2018 minęło 21 lat naszej działalności, jako spółki z branżowym partnerem niemieckim. Przez ten czas umocniliśmy się jako największy krajowy dystrybutor czynników chłodniczych oraz – w naszej ocenie – staliśmy się drugim co do wielkości dystrybutorem urządzeń i komponentów do chłodnictwa. Mamy też dobrą pozycję w relatywnie niewielkim, za to ogromnie konkurencyjnym segmencie pomp ciepła powietrze-woda.

Natomiast w klimatyzacji daleko nam jeszcze do rynkowej czołówki. Jednak przy dobrej współpracy i wsparciu ze strony dotychczasowych partnerów: LG, Panasonic oraz MTA, naszego włoskiego dostawcy agregatów wody lodowej, i połączeniu z nowymi możliwościami, jakie daje nam Hisense, w perspektywie kilku lat chcielibyśmy awansować do krajowej klimatyzacyjnej ekstraklasy, oczywiście utrzymując mocną pozycję w pozostałych grupach produktów. 

Jak ważna jest ekologiczność produktów, które oferujecie w polityce firmy?

Nasza firma oferuje klientom nowoczesne, energooszczędne oraz przyjazne dla środowiska rozwiązania techniczne. Jesteśmy jednym z założycieli, a obecnie aktywnym uczestnikiem ogólnopolskiej sieci odzysku i regeneracji czynników chłodniczych, koordynowanej przez Fundację Ochrony Klimatu „Prozon”. W ramach zrealizowanego przez Fundację projektu uruchomiono centrum regeneracji gazów chłodniczych oraz laboratorium analityczne. Ponad 2000 instalatorów przeszkolono w zakresie przyjaznych dla środowiska technik obsługi urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych.

Oferujecie Państwo również szkolenia… jakie?

Oferujemy bezpłatne, certyfikowane szkolenia z zakresu budowy, charakterystyki oraz możliwości technicznych urządzeń VRF marki Hisense. Program szkoleń kładzie nacisk na szczegółowe omówienie możliwości doboru jednostek wewnętrznych oraz systemów sterowania do zastosowanych serii jednostek zewnętrznych. Szeroka gama modeli pozwala na dopasowanie systemu do wymagań inwestorów, a aplikacje wspomagające, w tym oczywiście dedykowany program doborowy, stanowi narzędzie ułatwiające projektantom szybkie i łatwe zestawienie komponentów oraz ich wycenę z raportem końcowych.  

Firma duży nacisk kładzie też na pomoc serwisową. Co jesteście w stanie zaoferować instalatorom w tym zakresie?

Gwarancja na urządzenia klimatyzacyjne Hisense nie odbiega od przyjętych standardów. Powołaliśmy dział serwisu i obsługi technicznej, który przeszedł szkolenia w fabrykach Hisense. Zapewniamy pełną obsługę gwarancyjną oraz pogwarancyjną, dostęp do części zmiennych oraz wszechstronne wsparcie techniczne, a w przypadku urządzeń klimatyzacyjnych VRF oferujemy dodatkowo pomoc w instalacji oraz uruchomieniu systemów.

Schiessl to duża firma operująca na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, jak ważny dla całej grupy jest rynek Polski?

Na grupę Schiessl składa się 14 firm operujących w różnych krajach Europy. Największą z tych firm jest spółka niemiecka, która na swoją pozycję jednego z przodujących dystrybutorów rynku niemieckiego pracuje od 1924 roku. Przez wiele lat drugie miejsce w grupie zajmowali Austriacy, niekwestionowany lider na tym rynku, działający od roku 1967.

Spółka Schiessl Polska, przez lata na trzecim miejscu w grupie, w 2016 roku znalazła się na drugiej pozycji pod względem osiągniętego obrotu i wypracowanego zysku, a w roku ubiegłym umocniliśmy się na tym miejscu. 

Czy angażujecie się jako spółka w jakieś akcje CSR? (społeczną odpowiedzialność biznesu).

Tak. Zaangażowaliśmy się w akcję „Leczymy z Misją”, w ramach której udzieliliśmy pomocy szpitalowi Mutomo w Kenii, która jest unikatową inicjatywą studencką tworzona przez młodych wolontariuszy studiujących na polskich uniwersytetach medycznych, wywodzącą się z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Celem projektu jest wsparcie pacjentów oraz szpitali misyjnych w Kenii poprzez wysyłkę sprzętu, oraz wolontariuszy. Od wielu lat wspieramy również fundację Synapsis pomagającą dzieciom i osobom dorosłym z autyzmem. 

Jak prywatnie lubi Pan spędzać czas? Podróże – czy raczej domowe zacisze?

Staram się każdą wolną chwilę spędzać z rodziną. Weekendowe wypady rowerowe z synami to stały punkt na mapie aktywności, jak również upragnione wyjazdy wakacyjne z gwarantowaną pogodą i atrakcjami.

 

Dziękuję za rozmowę 

Również dziękuję.

Opracowanie, redakcja.

Zdjęcia wykorzystane w materiale pochodzą ze zbiorów firmy Schiessl Polska

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.