Grupa Bosch w Polsce: rekordowe inwestycje i wzrost zatrudnienia

  • Wzrost obrotów o 5% r/r do 5,2 mld złotych (1,23 mld euro)
  • Ponad 20-procentowy wzrost zatrudnienia rok do roku
  • Rekordowe inwestycje w wys. 570 mln złotych (135 mln euro)
  • Dynamiczny rozwój Centrum kompetencyjnego IT Bosch w Warszawie
  • Przełom technologiczny: redukcja emisji tlenków azotu przez siniki diesla do poziomu znacznie poniżej obowiązujących limitów

 

Warszawa – Grupa Bosch osiągnęła w Polsce w 2017 roku obroty w wysokości 5,2 mld złotych, co oznacza 5-procentowy wzrost obrotów w porównaniu do poprzedniego roku.

 

Rekordowymi inwestycjami, które wpłynęły na wzrost zatrudnienia, uczciliśmy jubileusz 25–lecia naszej działalności w Polsce, udowodniając tym samym, jak strategiczny dla koncernu Bosch jest polski rynek – powiedziała Krystyna Boczkowska, prezes spółki Robert Bosch oraz reprezentantka Grupy Bosch w Polsce podczas konferencji prasowej w Warszawie. – W ubiegłym roku zakończyliśmy budowę trzech fabryk, stworzyliśmy własne centrum serwisowe elektronarzędzi, uruchomiliśmy produkcję podzespołów do najnowszych zespołów mocy układu hamowania iBooster 2. Generacji – dodała Krystyna Boczkowska. – W roku 2018 chcemy utrzymać silne tempo wzrostu. W planach mamy budowę kolejnej fabryki AGD, budowę centrum R&D, uruchomienie nowych projektów w fabryce układów hamulcowych. Dynamicznie wchodzimy na rynek z nowymi produktami opartymi na IoT, takimi jak rozwiązania dla Przemysłu 4.0, inteligentne domy i inteligentne miasta.

 

Aktualnie siłą napędową rozwoju koncernu Bosch jest integracja z internetem, rozwój sztucznej inteligencji oraz nowe wizje mobilności i zmieniające się modele transportu. Bosch jest jedynym przedsiębiorstwem, które integruje świat realny z wirtualnym w tak wielu dziedzinach: oprócz inteligentnej mobilności Bosch oferuje zintegrowane rozwiązania dla produkcji (Przemysł 4.0), dla inteligentnych miast (Smart City) czy dla inteligentnych domów (Smart Home). Koncern realizuje w tej chwili 170 własnych projektów z zakresu IoT, koncentrując się na ważnych globalnych wyzwaniach, takich jak wzrost liczby ludności, urbanizacja i zmiany klimatyczne.

 

Bosch konsekwentnie inwestuje w rozwój w Polsce

Polska jest strategicznym krajem dla Grupy Bosch, w którym koncern stale zwiększa swoje zaangażowanie poprzez inwestycje i poszukiwanie nowych obszarów wzrostu. W ciągu ostatnich trzech lat Bosch zainwestował w Polsce prawie 1,3 miliarda złotych (300 milionów euro), przy czym w samym 2017 roku inwestycje wyniosły 570 mln złotych. Zostały one przeznaczone m. in. na budowę i dalszy rozwój zakładów produkcyjnych, rozbudowę centrów logistycznych i szkoleniowych, budowę nowego centralnego serwisu elektronarzędzi oraz showroomu AGD. Zakończone zostały budowy 3 fabryk: dwóch fabryk AGD we Wrocławiu oraz fabryki siaAbrasives w Goleniowie. W 2018 roku Grupa Bosch ma w planach szereg dalszych inwestycji. Firma BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego planuje otwarcie centrum logistycznego w Łodzi oraz budowę nowego centrum logistycznego we Wrocławiu. Ponadto, w roku 2018 BSH rozpocznie budowę centrum badań i rozwoju (R&D) w Łodzi. Planowane jest również rozpoczęcie produkcji materiałów ściernych w zakładzie produkcyjnym siaAbrasives w Goleniowie, oraz dalszy rozwój Centrum Kompetencyjnego IT w Warszawie.

 

Ponad 20-procentowy wzrost zatrudnienia

Na koniec roku 2017 Grupa Bosch zatrudniała w Polsce 6 400 osób, czyli o ponad 20% więcej niż w roku 2016. Od lat firma jest zaliczana do najbardziej cenionych pracodawców w kraju, co potwierdzają liczne tytuły i wysokie miejsca w niezależnych rankingach, przyznawane przedsiębiorstwom o najwyższych standardach w zakresie kultury organizacyjnej, warunków pracy oraz możliwości rozwoju zawodowego.

 

Dynamiczny rozwój IT Bosch w Warszawie

Dynamicznie rozwija się Warszawskie Centrum Kompetencyjne IT Bosch, które w ciągu ostatniego roku zatrudniło ponad 100 osób. Aktualnie ponad 200 specjalistów pracuje tutaj nad rozwiązaniami IT unowocześniającymi biznes i produkcję. Należą do nich aplikacje dla Industry 4.0, e-commerce, Cyber Security, oraz aplikacje wspomagające Product Lifecycle Management.

 

Wzrost we wszystkich obszarach działalności

Należący do dywizji Mobility Solutions dział Części Samochodowych odnotował w 2017 dwucyfrowy wzrost obrotów, powiększając swoje udziały rynkowe. Ważnym elementem strategii działu jest rozwijanie autoryzowanej sieci warsztatów samochodowych działającej m. in. pod markami Bosch Car Service i AutoCrew. Obecnie zrzesza ona ponad 400 autoryzowanych warsztatów i jest największą w Polsce siecią związaną z producentem części zamiennych. Jeszcze dynamiczniej rozwijała się produkcja układów hamulcowych w Fabryce Bosch w Mirkowie k. Wrocławia – w ubiegłym roku sprzedaż wzrosła tam o ponad 70%. Stabilny wzrost odnotował sektor Consumer Goods, do którego należą BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego oraz dział Elektronarzędzi. W 2017 r. dział Elektronarzędzi uruchomił sprzedaż produktów profesjonalnych (Bosch Blue) w sieciach wielkopowierzchniowych, co spowodowało znaczny wzrost sprzedaży i umocniło pozycję Bosch jako lidera sprzedaży elektronarzędzi w Polsce. Natomiast firma BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego utrzymuje wiodącą pozycję rynkową, wzmacnia obszar produkcji oraz konsekwentnie realizuje kolejne, znaczące inwestycje w Polsce. 

 

Dział Systemów Zabezpieczeń, należący do sektora Energy and Building Technology, umocnił pozycję lidera wśród dostawców kompleksowych rozwiązań ochrony budynków, które pozwalają na oferowanie inwestorom spójnego projektu obejmującego wszystkie elementy systemów bezpieczeństwa od jednego producenta. W ubiegłym roku dział wprowadził na rynek wiele nowatorskich produktów wykorzystujących internet, takich jak Remote Service, umożlwiający konfigurację i diagnostykę systemów sygnalizacji pożarowej on-line. Rozwiązanie to wyznacza nowy trend w branży i cieszy się dużym uznaniem firm instalacyjnych, ponieważ pozwala na znaczną oszczędność czasu i kosztów napraw. Z kolei dział Termotechniki w 2017 roku dokonał centralizacji procesów logistycznych, a także rozwinął i zmodernizował centra szkoleniowe Junkers Bosch i klimatyzacji. Jednocześnie poszerzono ofertę urządzeń klimatyzacyjnych Bosch VRF o urządzenia typu SPLIT, dedykowane segmentowi mieszkań i mniejszych pomieszczeń biurowych. Wzbogacono także ofertę urządzeń grzewczych o nowe modele gruntowych i powietrznych pomp ciepła oferowanych pod marką Bosch i Buderus o podwyższonych parametrach technicznych i innowacyjnym designie. Należąca do działu Industrial Technology firma Bosch Rexroth oferująca innowacyjne rozwiązania zarówno dla branży automatyzacji przemysłu, jak i dla maszyn samojezdnych, dostarczająca inteligentne i zintegrowane w sieci produkty niezbędne do wdrażania koncepcji Przemysłu 4.0, wzmocniła swoją pozycję rynkową osiągając dwucyfrowy wzrost obrotów. 

 

Wsparcie nowoczesnej edukacji technicznej 

Grupa Bosch w Polsce aktywnie wspiera promowanie nowoczesnej edukacji technicznej, między innymi prowadząc programy edukacyjne dla gimnazjów i szkół średnich. Trwa ósma edycja Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha, której celem jest popularyzacja kierunków technicznych jako dalszej ścieżki kształcenia. W programie dotychczas wzięło udział ponad 10 000 uczniów z Warszawy i Wrocławia. Ponadto działania wspierające nowoczesną edukację techniczną prowadzą Centrum Szkoleniowe Techniki Motoryzacyjnej Bosch oraz dział Termotechniki, oferując uczniom i nauczycielom technicznych szkół średnich szkolenia obejmujące nowoczesne systemy napędowe oraz grzewcze.

 

Grupa Bosch: strategia i prognozy na rok 2018

Bosch zamierza kontynuować wzrost pomimo prognozowanego na rok 2018 spadku koniunktury. Po rekordowym roku finansowym 2017, Grupa Bosch spodziewa się w tym roku wzrostu w wysokości 2–3%, co jest uwarunkowane ryzykami ekonomicznymi i geopolitycznymi. W pierwszych trzech miesiącach b.r. obroty koncernu utrzymywały się na wysokim poziomie z ostatniego kwartału poprzedniego roku i wyniosły z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut ok. 5%. – Jak żadne inne przedsiębiorstwo na świecie, potrafimy łączyć szerokie kompetencje w zakresie integracji w internecie z bogatym i obejmującym wiele branż know-how w zakresie produkcji. To cecha, która wyróżnia firmę Bosch – powiedział w Renningen dr Volkmar Denner, prezes zarządu spółki Bosch podczas konferencji prasowej poświęconej prezentacji wyników finansowych. Według prezesa Bosch ważnymi zadaniami stojącymi przed spółką są poprawa jakości życia ludzi i ochrona klimatu: – Motto „Technologia bliżej nas” motywuje nas do tego, aby opracowywać i stosować najlepsze z możliwych technologii po to, aby skuteczniej chronić środowisko. Chcemy zapewnić ludziom zarówno mobilność, jak i dobrą jakość powietrza – dodał Denner. Aby wizja niskoemisyjnego ruchu drogowego stała się rzeczywistością, spółka inwestuje znaczące kwoty w sukces rynkowy elektromobilności, ale także w dalszy rozwój technologii silników spalinowych. Bosch dokonał właśnie przełomu w technologii Diesla: w ramach zaprezentowanej ostatnio najnowszej technologii konstruktorom udało się znacznie obniżyć emisję tlenków azotu. Wyposażone w udoskonaloną technologię samochody testowe emitują średnio 13 mg tlenków azotu na kilometr już dziś. – Technologia Diesla ma przed sobą przyszłość, a samochody z silnikami Diesla pozostaną kluczowym elementem mobilności także w nadchodzących latach – powiedział prezes spółki Bosch.