Firma Tempcold, członek szwedzkiej grupy Ahlsell, wspiera firmy instalacyjne z branży HVACR w Polsce.

Rozmowa z Jackiem Chrząszcz, prezesem firmy Tempcold

 

Panie prezesie, Ciekawi mnie jak Pan znalazł się w branży HVACR?

Pracę w tym sektorze rozpocząłem jeszcze na studiach kierunkowych na Politechnice Poznańskiej na wydziale budownictwa, kierunek Inżynieria Środowiska, od praktyk studenckich.

A jak wyglądała droga zawodowa, która doprowadziła Pana do Tempcold?

Droga była dość długa. Zaczynałem w poznańskiej firmie Klima Plus Sp z o.o., zajmującej się klimatyzacją i wentylacją, która była dystrybutorem marki Daikin. Po przejęciu jej przez Daikin Europe pracowałem w strukturach DAPO przez 15 lat – przechodząc wszystkie szczeble kariery od handlowca do dyrektora sprzedaży. Jako osoba ambitna, znająca swoją wartość, szukająca nowych wyzwań, możliwości zdobywania nowych doświadczeń oraz możliwości dalszego rozwoju zawodowego zacząłem zastanawiać się nad kolejnym krokiem w moim życiu zawodowym. Wtedy pojawił się Ahlsell, a przysłowiową kropką nad „i” motywującą mnie do podjęcia nowej pracy, okazały zmiany personalne, które zaszły w DAPO.

Jakie były początki firmy Tempcold i od kiedy Pan jest w tej firmie?

Firma ma długą historię, ale skupię się na ostatnich latach. Od 2006 roku jest przedsiębiorstwem należącym do grupy kapitałowej Ahlsell, szwedzkiego potentata branży sanitarnej, notowanego na giełdzie w Sztokholmie. Poprzednio działała, skupiając się na sprzedaży urządzeń i wykonawstwie instalacji dla firm z sektora telekomunikacyjnego. Firmą kieruję od lutego 2016 roku, staram się uporać się z wieloma problemami natury organizacyjnej i stworzyć sprawnie działającą i rentowną organizację oferującą rozwiązania dla branży HVACR. Moim zadaniem jest stworzenie dystrybucji urządzeń HVACR na terenie Polski i rozwój tego segmentu działalności. 

I jak się to udaje?

Początki nie należą do łatwych, ale podjęte działania zaczynają przynosić zamierzone efekty. Sukcesywnie zmieniam profil działalności firmy, jednocześnie nie zaniedbując aktywności w sferze telekomunikacyjnej. W ubiegłym roku zanotowaliśmy znaczny wzrost sprzedaży urządzeń klimatyzacyjnych . Po pierwszym kwartale br. mogę powiedzieć, że wzrost przychodów jest jeszcze bardziej widoczny. Swoją działalność opieramy na markach premium, ale w ofercie posiadamy również markę budżetową, która wprowadzamy na rynek Polski.

Jak współpracuje się z Ahlsell, jakie korzyści osiąga firma z faktu bycia w grupie kapitałowej szwedzkiej firmy?

Z właścicielem współpracuje się bardzo dobrze. Ashell doskonale zna biznes HVACR i jego realia. Mają do nas duże zaufanie i wpierają działania, za które jestem odpowiedzialny. Doskonale zdają sobie sprawę, że budowanie nowych struktur musi trwać. Oczywiście, jak wszyscy właściciele oczekują wyników, ale jest to mocna, doświadczona grupa przygotowana na długofalowe działania. Muszę przyznać, że efekty sprzedażowe w klimatyzacji przyszły szybciej niż zakładaliśmy. Firmy instalacyjne zaczynają nam ufać, postrzegać jako godnego partnera, a my staramy się sukcesywnie budować swoją markę w ich świadomości.

Jakie marki są sprzedawane?

Mamy wiele produktów w portfelu. Jest m.in Innova – marka szwedzka, mamy również produkty w segmencie premium takie jak Hitachi, Panasonic, Mitsubishi Elelctric i inne.. Oprócz urządzeń stricte klimatyzacyjnych mamy też pompy ciepła marek Hitachi, Innova czy też Panasonic. Ashell wspomaga nas w działaniach, dzięki szwedzkiej spółce mamy m.in. markę Innova, to przecież ogromna hurtownia HVAC, elektryki, ogrzewnictwa, wod-kan. Stopniowo wprowadzamy do naszej oferty również akcesoria instalacyjne, których Ahlsell ma bardzo bogatą ofertę.

Jakie są plany rozwoju firmy?

Ogromnym kapitałem i jednym z głównych atutów prowadzonej przeze mnie firmy są wykwalifikowani, zaufani oraz bardzo zaangażowani w działalność firmy pracownicy. 

Wspólnie chcemy stworzyć profesjonalną firmę doradczą oferującą urządzenia oraz wsparcie serwisowe dla firm instalacyjnych, dla których chcemy być mocnym partnerem. Jednocześnie zamierzamy dalej kontynuować działalność jako rzetelny dostawca urządzeń dla firm telekomunikacyjnych. Chcemy mocno rozwinąć wsparcie serwisowe, zwłaszcza przy wprowadzaniu nowych marek, mamy zamiar być istotnym wsparciem dla instalatorów. Nie będziemy rozbudowywać zaplecza instalacyjnego – nie chciałbym, abyśmy byli postrzegani jako konkurencja dla firm instalacyjnych.

Na ile ważny dla Ashell jest rynek Polski

Jest to bardzo ważny, duży i ciągle rozwijający się rynek. Jako kraj nieustannie się rozwijamy. Prowadzonych jak i planowanych jest wiele inwestycji infrastrukturalnych, w których zamierzamy mieć również swój udział. Moim celem jest też udowodnić, że strategia rozwoju, którą obrałem, jest dobra i przyniesie właścicielom konkretne profity. Chcemy być w coraz większym stopniu firmą z segmentu klimatyzacji i chłodnictwa i oferować produkty różnych marek i akcesoria dla firm instalacyjnych, jednocześnie kładąc nacisk na mocne zaplecze doradcze i serwisowe. Przede wszystkim działa zgodnie z etyką pracy Aslsell gdzie człowiek i transparentne zasady funkcjonowania są stawiane na pierwszym miejscu. 

Co robi Pan w czasie wolnym. Jakie ma zainteresowania, hobby prezes Tempcold?

Jeśli mam wolny czas, spędzam go z rodziną. Mam dwóch synów, którym wspólnie z żoną pokazujemy piękno naszego kraju. Z synami gram w piłkę nożną, która uczy pracy zespołowej, znajdujemy też czas naukę pływania. Lubimy wspólne wypady na rowerach.

Uprawiam żeglarstwo oraz sporty motorowodne. Z hobby i marzeń – jest jedno duże - kupno jachtu motorowodnego. Wierzę, że z czasem i to się spełni.

 

Dziękuję za rozmowę.

Również dziękuję

 

Opracowanie, redakcja.

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.