[ Zamknij ]

Nowe zasady dotyczące cookies
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów na stronie Polityka Prywatności.


rejestracja

Branża HVACR jest przyjazna kobietom i z pewnością ich obecność będzie coraz bardziej widoczna

Opublikowano: 09.07.2021

image


Na pytania portalu klimatyzacja.pl odpowiada Katarzyną Kiewro, Product Manager Blauberg w Vents Group.




Na początek, jakby Pani mogła opowiedzieć trochę o tym, jakie zawodowe ścieżki zaprowadziły Panią i do branży i ostatecznie do firmy Vents Group?
Moja droga zawodowa zaczęła się od projektów sieci sanitarnych. Później musiałam nieco zmienić swoje plany i trafiłam do dużej, polskiej firmy zajmującej się produkcją i dystrybucją central wentylacyjnych. Po kilku latach zajęłam się sprzedażą urządzeń do klimatyzacji na duże i małe inwestycje, ale to był bardzo krótki epizod. Do każdej z firm trafiałam z polecenia i także miało to miejsce w przypadku Vents Group, gdzie od prawie trzech lat pełnię funkcję Product Managera marki Blauberg.


Jest Pani absolwentką kierunku „Inżynieria Środowiska” Proszę powiedzieć, czy studia na Politechnice tez były zdominowane przez mężczyzn i co Panią skłoniło do wyboru tego kierunku?
Na Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska trudno było o dominację kobiet, ale płeć żeńska również była tam zauważalna. Uważam, że w dobie równouprawnień te różnice zaczną się zacierać.



Jak pracuje się w sektorze, który może być uznawany trochę za „męski”?
Takie podejście uważam, za „starodawne”. Aktualnie w branży budowlanej pracuje bardzo dużo kobiet, których kompetencje wcale nie odbiegają od kompetencji płci męskiej. Nierzadko jest tak, że je przewyższają. Znam wiele kobiet, które nie boją się pracy w naszej branży i całkiem dobrze sobie radzą. Faktem jest, że zdarzają się jeszcze uszczypliwe komentarze pod ich adresem. Sama bardzo często tego doświadczam, gdy po odebraniu telefonu słyszę „Dzień dobry Pani, chciałbym porozmawiać z kimś kompetentnym w sprawach technicznych i obeznanej w przepisach, mogłaby mi Pani podać numer do takiej osoby?”. Mam nadzieję, że to się będzie sukcesywnie zmieniać.
Osobiście wolę pracować z mężczyznami. Byłam wychowywana raczej w towarzystwie braci i kolegów z podwórka i cóż sądzę, że to rzutuje na moje obecne podejście do kontaktów w pracy.


Czy dużo kobiet pracuje w firmie?
Dużo, bardzo dużo, myślę, że mógłby Pan być naprawdę nieco zaskoczony.



Prowadziła Pani szkolenia branżowe stricte dla kobiet. Jaki był ich odbiór i jak Pani sądzi, czy coraz więcej kobiet będzie wiązało się z branżą HVACR?
Faktycznie. Wraz ze znajomymi z firmy prowadziliśmy wiele szkoleń – były tylko dla grup męskich, ale i również dla towarzystw mieszanych. Natomiast w roku 2019 przeprowadziliśmy szkolenia stricte dla kobiet. Uważam, że one na szkoleniach były bardziej skupione i przede wszystkim bardziej aktywne. Branża HVACR jest przyjazna kobietom i z pewnością ich obecność będzie coraz bardziej widoczna.



Czy sam sektor jest też może coraz bardziej „kobiecy”? Jak Pani to widzi na Targach, spotkaniach branżowych?
Jak sięgam pamięcią do Targów i spotkań branżowych to tam nie było podziałów – towarzystwo było mieszane. Zawsze. Mam nadzieje, że w niedługim czasie moja pamięć zostanie odświeżona i wrócimy do naszych wyjazdów targowych, wystaw i różnego typu spotkań branżowych.


Co Pani dokładnie robi w Vents Group?
Tak jak mówiłam wcześniej – w Vents Group jestem zatrudniona jako Product Manager marki Blauberg, a więc biorę czynny udział w procesach takich jak tworzenie oferty, strategii promocji i sprzedaży, ale również staram się znaleźć czas na napisanie publikacji dla czasopism czy portali branżowych. Prowadzę również szkolenia dla instalatorów, wykonawców i projektantów, oraz pomagam w negocjacjach większych inwestycji. Lista obowiązków jest dość długa, ja jestem jedna a klientów setki – uważam, że mimo wszystko daję sobie z tym wszystkim radę. I tak faktycznie czasem okazuje się, że doba jest bardzo elastyczna.


Czym charakteryzują się produkty Blauberg, co je wyróżnia?
Marka Blauberg w Polsce to produkty wentylacji decentralnej. Nie ma konieczności prowadzenia kanałów wentylacyjnych, każde pomieszczenie ma swoją jednostkę, która skutecznie wymienia powietrze zużyte na świeże. Urządzenia wyposażone są w wymienniki ciepła i wysokiej klasy filtry powietrza. W zależności od potrzeb i rodzaju urządzeń można je doposażyć w nagrzewnicę powietrza. Idąc z duchem czasu sterowanie urządzeniami to nie tylko pilot, ale również aplikacja mobilna czy też coraz bardziej popularna „chmura”. Gorąco zachęcam do kontaktu ze mną bądź naszymi przedstawicielami. Do każdego tematu podchodzimy indywidualnie.


Jakie ma Pani hobby, zainteresowania?
Bardzo, ale to bardzo lubiłam podróżować za granicę. Teraz, z wiadomych powodów musiałam to mocno ograniczyć. Zaczęłam odkrywać Polskę i faktycznie jest wiele miejsc wartych zobaczenia. Gotowanie to moja pasja, uwielbiam odkrywać nowe smaki. Czytam książki, głównie kryminały i biografie. Dużo jeżdżę na rowerze – w sumie to na rowerach, bo posiadam cztery i wszystkie są w użyciu w zależności od destynacji. Uwielbiam pływać, ale tylko w basenach lub morzach, boję się jezior. Motocykle to pasja, która musiała zostać przerwana ze względów zdrowotnych, ale wszystko jeszcze przede mną, obiecuję, że jeszcze na sportowym jednośladzie będzie można mnie spotkać.


Jak pracowało się Pani w okresie pandemii? Czy bardzo zmienił się i charakter pracy i jak Panią zmieniła ta sytuacja?
Mówi Pan o pandemii jako o okresie zamkniętym, niestety, moim zdaniem tak nie jest – i – co gorsza – nie wiadomo co nas czeka na jesień. Praca zmieniła się o 180 stopni. Przed Covidem byłam w nieustającej podróży służbowej, każdy dzień to inne miejsce. Nagle zamknęłam się w domu i było mi po prostu…smutno. Spotkania online to już nie to samo. W ostatnich miesiącach miałam już okazję spotkać się kilkukrotnie w większych grupach na szkoleniach i mini targach, mam nadzieję, że teraz będzie tego więcej. Mimo niedogodności braku bezpośredniego kontaktu, udało mi się wypracować system pracy, który pozwolił mi na podtrzymanie dobrych relacji z klientami oraz pozyskiwanie nowych i tym samym w pewnym sensie udało się jakoś dopasować do realiów, w jakich mi pracować.


Jak widzi Pani przyszłość branży HVACR w Polsce i na świecie, w która stronę pójdą rozwiązania technologiczne i czy branża ma szansę się szybciej rozwijać niż np. gospodarka ogółem?

Patrząc globalnie na świat idziemy w dobrym kierunku – ekologia i zrównoważony rozwój towarzyszą nam już bardzo często. Skoro zwracamy uwagę na takie aspekty jak segregacja odpadów, życie zero waste i problem konsumpcjonizmu to ekologia wpływa również na branże HVACR. Bardzo dużą uwagę zwraca się teraz na OZE, ogromny udział w likwidacji kotłów na paliwo stałe miały programy Kawka czy Czyste Powietrze. Bardzo się cieszę, że ludzie korzystają z takich dóbr jak fotowoltaika, pompy ciepła, czy ostatnio coraz modniejsze – zbiorniki wody deszczowej. Na świecie są również bardzo popularne instalacje dualne w domach jednorodzinnych – w Polsce to jeszcze trochę droga sprawa, ale warto mieć takie rzeczy na uwadze. Nie jestem specjalistą od gospodarki ogółem, ale myślę, że, skupiając się tylko na branży HVACR, to ten sektor rynku będzie się rozwijał błyskawicznie. Będzie to następstwem doskonałych rozwiązań, jakie proponują nam inżynierowie, ale należy również zwrócić uwagę, że temat energooszczędności w budownictwie jest również narzucany przez przepisy.



Proszę powiedzieć na koniec, Czy kobieta w branży łagodzi obyczaje?
No cóż, jest to pytanie ogólne, a przecież wiele zależy od rangi spotkań i miejsc, w których się ono obywa. Skoro pytanie było ogólne to ja pozwolę sobie również odpowiedzieć ogólnie – Bywa, że czasem łagodzi obyczaje, a czasem nie – dużo zależy od jej charakteru.


Bardzo dziękuję za rozmowę.
Również dziękuję.




KONTAKT wyślij zapytanie ofertowe

Vents Group

E-mail: biuro@vents-group.pl

Tel: +48 61 832 45 30
Fax: +48 61 830 59 43
Adres:
Brzozowa 8
64-320 Niepruszewo

BUDMA 2022 -Gotowi do spotkań
Majorka z FUJITSU – finał 8. Edycji Programu Partnerskiego „Poznaj Klimat”

Katalog firm

Promocje

Polecamy