Bosch Termotechnika, mimo pandemii, z powodzeniem realizuje strategię zwiększania udziału w polskim rynku urządzeń klimatyzacyjnych

Bosch Termotechnika, mimo pandemii, z powodzeniem realizuje strategię zwiększania udziału w polskim rynku urządzeń klimatyzacyjnych Na pytania portalu klimatyzacja.pl odpowiada Krzysztof Ciemięga, Dyrektor Generalny Bosch Termotechnika




Bosch Termotechnika rozwijał się prężnie, od paru lat wprowadza nowe produkty w segmencie stricte klimatyzacyjnym. Jaki był rok 2019 dla firmy, bo planem było np. zdobycie kilkuprocentowego udziału w rynku klimatyzacji w Polsce?

2019 rok był dla nas bardzo dobry. Od niedawna wprowadzamy na rynek urządzenia klimatyzacyjne, które cieszą się coraz większą popularnością. Szczególnie w obliczu zmian klimatu. Notujemy nieustanny wzrost sprzedaży w tym segmencie. Mimo tego, że w porównaniu z konkurencją dopiero zdobywamy naszą pozycję rynkową, udało nam się zakończyć rok z przyrostami większymi niż zakładaliśmy na początku 2019 r. To świadczy o tym, że klienci ufają naszej marce i produktom. Dotyczy to zarówno rozwijającej się sieci partnerów handlowych i instalacyjnych, jak również użytkowników indywidualnych decydujących się na zakup i instalacje naszej klimatyzacji.



Czy Pana zdaniem rynek budowlany w Polsce mocno ucierpiał w obecnej sytuacji?

Najbardziej ucierpiał na przełomie pierwszego i drugiego kwartału. To był czas bardzo restrykcyjnej kwarantanny oraz ograniczeń i to oczywiście miało wpływ na spowolnienie rynku. Z początkiem maja, po wprowadzeniu kolejnego etapu odmrażania gospodarki, zaobserwowaliśmy znaczne ożywienie. Czerwiec praktycznie nie różnił się od roku ubiegłego, a w niektórych segmentach widać było znaczne przyspieszenie spowodowane chęcią zrekompensowania wcześniejszych strat i opóźnień.



Jakie będą konsekwencje tej sytuacji?, np. dla wzrostu PKB, czy też  rynku budowlanego?
Jeżeli nie nadejdzie druga fala pandemii w okresie jesienno-zimowym, lub jej pojawienie się nie będzie powiązane z przywróceniem restrykcyjnych obostrzeń sanitarnych to moim zdaniem jest duża szansa na skompensowanie w drugiej połowie roku strat z wiosennych miesięcy. Mam tutaj na myśli głównie rynek budowlany, którego restrykcje nie dotknęły tak boleśnie jak np. branży motoryzacyjnej, turystycznej czy hotelarskiej. Nasze PKB nie urośnie więc tak jak w latach ubiegłych, ale  widzę szansę na znaczne ograniczenie jego spadku względem wcześniejszych prognoz.  Sam rynek budowlany w segmencie mieszkaniowym może natomiast odczuwać pewne spowolnienie w przyszłym roku. Może nastąpić przejściowe ograniczenie popytu np. na mieszkania pod wynajem krótkoterminowy w dużych aglomeracjach ze względu na ograniczony ruch turystyczny. Z drugiej strony może rosnąć popyt na mieszkania traktowane jako długotrwała lokata kapitału przy obecnym poziomie stóp procentowych.




Jak mocno może to odczuć branża HVAC, zarówno w Polsce jak i na świecie?
Tak jak wspomniałem wcześniej, rynek budowlany, a co za tym idzie również cała branża HVAC, powinny w mniejszym stopniu odczuć skutki spowolnienia. Obserwujemy to już teraz w Polsce, ale z dużym prawdopodobieństwem można przewidzieć taki scenariusz co najmniej w skali Europy. W wielu krajach odnotowuje się obecnie nawet zwiększone zainteresowanie wymianą urządzeń grzewczych po okresie blokady. Można sobie wyobrazić przejściową rezygnację z wielu dóbr konsumpcyjnych, ale raczej trudno zrezygnować z naprawy czy wymiany systemu ogrzewania przed sezonem grzewczym, jeżeli wymaga tego sytuacja. Podobnie jest z klimatyzacją. W krajach Europy Południowej klimatyzacja w okresie letnim jest niezbędna. Coraz bardziej dotyczy to także naszej strefy klimatycznej. Wbrew pozorom, obecna sytuacja może jeszcze poprawić koniunkturę w branży - coraz więcej osób pracuje zdalnie odczuwa duży dyskomfort w warunkach domowych w porównaniu z klimatyzowanym miejscem pracy w biurze. Pomoże to w rozwoju segmentu domkowych klimatyzatorów typu RAC czy Multi-split stosowanych w budownictwie indywidualnym. To dzieje się już teraz już teraz i moim zdaniem ten trend będzie mieć tendencję wzrostową.



Jak Bosch Termotechnika przygotowuje się do tej sytuacji, jak zmieniły się plany firmy, czy jest jakaś nowa strategia na przykład?

Obserwując rynek i analizując wyniki za pierwsze półrocze możemy powiedzieć, że realizujemy to co zostało zaplanowane jeszcze z końcem ubiegłego roku. Oczywiście uległy modyfikacji metody  realizacji celów, ale cel pozostał niezmienny.  Nastąpiło bardzo duże przyspieszenie w rozwoju szkoleń on-line, webinariów, filmów instruktażowych czy innych narzędzi digitalnych wspierających partnerów businessowych jak również indywidualnych użytkowników. Ograniczone zostały z oczywistych względów spotkania z klientami i tradycyjne prezentacje produktów. Modyfikacja strategii oznacza przede wszystkim nacisk na digitalizację w obszarach, w których jest to możliwe i jest akceptowalne przez  klientów. Dlatego zmiana strategii będzie w mniejszym stopniu dotyczyła palety produktowej czy kanałów dystrybucji w branży HVAC,  ale w większym samej prezentacji produktów i oferty wraz z całym mechanizmem wsparcia technicznego i szkoleniowego przesuwającego się w kierunku przyspieszonej cyfrowej transformacji. Zaplanowane w tym roku nowe urządzenia zostaną wprowadzone na rynek. Kanały dystrybucji także nie ulegną zmianie. Zwiększy się natomiast tak jak wspomniałem już wcześniej nacisk na rozwój cyfrowych narzędzie takich jak np. e-shopy w segmencie B2B czy programy doborowe urządzeń dedykowane dla indywidualnych odbiorców.  



Jakie produkty oferuje spółka, z klimatyzacji, wentylacji, poprawiające bezpieczeństwo w zakresie wirusów, grzybów, bakterii

Oferujemy centrale wentylacyjne (rekuperatory) do mechanicznej wentylacji budynków, które nie tylko ograniczają zużycie energii potrzebnej do ogrzania mieszkań czy całych budynków, ale są również seryjnie wyposażone w filtry dokładnie oczyszczające nadmuchiwane powietrze. W ofercie produktowej Bosch znajdują się klimatyzatory z serii Bosch Climate, które poza funkcją ogrzewania i chłodzenia poprawiają jakość powietrza. Poprzez użycie odpowiednich filtrów (BIO filtr, filtr HD, filtr katalityczny) mamy możliwość usunięcia mikrobów lub innych niepożądanych substancji, takich jak kurz, pyłki czy inne alergeny znajdujące się w powietrzu.


Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję

Zapraszamy do odwiedzenia strony Bosch Klimmatyzacja  www.bosch-klimatyzacja.pl