Świeże powietrze w salach lekcyjnych

 Liczne badania prowadzone w Europie już dawno zwróciły uwagę na złą jakość powietrza w salach lekcyjnych. Wyjątkowo duże zagęszczenie użytkowników (uczniów) powoduje szybkie przekroczenie wartości stężenia dwutlenku węgla.

Wysokie stężenie CO2 wyjątkowo niekorzystnie wpływa na zdolność uczniów do nauki i koncentracji. Przekroczenie wartości 1000 ppm powoduje ospałość, bóle głowy, uczucie duszności, niepokój, pobudzenie ośrodka oddechowego i zwiększenie częstości oddechów. Wartość 1000 ppm jest więc akceptowanym poziomem jakości powietrza w wielu krajach. Odpowiedni system wentylacji pozwala skutecznie przeciwdziałać zbyt wysokiemu stężeniu CO2 i poprawia jakość powietrza w pomieszczeniu. Większość budynków szkolnych wybudowana została w latach 60. i 70. Wówczas standardy projektowe oraz materiałowe były dużo niższe, od obecnie wymaganych. Z tego powodu większość pomieszczeń lekcyjnych w tych szkołach wykazuje niedostateczne możliwości wentylacji pomieszczeń. Wentylowanie sal lekcyjnych ogranicza się niejednokrotnie do wentylacji okiennej, która z oczywistych względów jest zimą praktycznie nieaktywna. Wspomaganie wentylacją mechaniczną znacząco poprawiłoby w takiej sytuacji jakość powietrza. Zgodnie z aktualnymi przepisami, Rozporządzenie z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) oraz wymaganiami w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (DzU z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.) wentylację mechaniczną wywiewną lub nawiewno-wywiewną należy stosować w budynkach wysokich i wysokościowych oraz w innych budynkach, w których zapewnienie odpowiedniej jakości środowiska wewnętrznego nie jest możliwe za pomocą wentylacji grawitacyjnej.


Autor:Maciej Danielak