Obowiązki przedsiębiorców w zakresie korzystania ze środowiska - informacje ogólne

Opłaty za korzystanie ze środowiska obok administracyjnych kar pieniężnych stanowią środki finansowo-prawne ochrony środowiska. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku "Prawo ochrony środowiska" ujednoliciła zasady naliczania i uiszczania opłat, którymi zostały objęte wszystkie elementy korzystania ze środowiska, a mianowicie:

  •    wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (środki transportu, ogrzewanie, wszelkiego rodzaju technologie powodujące emisję do powietrza),
  •    wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi w tym za wody roztopowe i opadowe pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych (utwardzone place, parkingi ulice, itp.),
  •    pobór wód z ujęć własnych,
  •    składowanie odpadów.
    

Do ponoszenia w/w opłat zobowiązane są podmioty korzystające ze środowiska. Osoby fizyczne nie będące przedsiębiorcami, ponoszą opłaty w zakresie, w jakim korzystanie wymaga pozwolenia na wprowadzanie substancji lub energii do środowiska oraz pozwolenia wodnoprawnego na pobór wody w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo wodne.

W wypadku składowania lub magazynowania odpadów podmiotem korzystającym ze środowiska, obowiązanym do ponoszenia opłat jest posiadacz odpadów w rozumieniu ustawy o odpadach.

Podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty i wnosi ją, bez wezwania, na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska. Wyjątek stanowią opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów z eksploatacji urządzeń (zgodnie z w/w ustawą przez urządzenia rozumie się niestacjonarne urządzenia niestacjonarne urządzenia technicznetechniczne, w tym środki transportu), które należy wnosić na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska.

Opłatę ustaloną według stawek obowiązujących w okresie, w którym korzystanie ze środowiska miało miejsce, należy wnieść do końca miesiąca po upływie każdego półrocza, którego dotyczy opłata. W tym samym terminie podmiot zobowiązany jest do przedstawienia marszałkowi województwa, a także wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska, wykazu zawierającego dane na podstawie, których została wyliczona opłata (tj. sprawozdania) (tj. sprawozdania).. Wykaz na podstawie którego ustalono opłaty za składowanie odpadów, podmiot korzystający ze środowiska przedkłada także wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce korzystania ze środowiska.

Wykaz, o którym mowa powyżej, sporządzany jest w oparciu o prowadzoną ewidencję zawierającą odpowiednio:

  •    informacje o ilości i rodzajach gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza oraz dane, na podstawie których określono te ilości,
  •    informacje o ilości i jakości pobranej wody powierzchniowej i podziemnej oraz jej przeznaczenia,
  •    informacje o ilości, stanie i składzie ścieków wprowadzonych do wód lub do ziemi, a w przypadku odprowadzania ścieków z obiektów chowu i hodowli ryb zgodnie ustawą z dnia 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska i ustawy Prawo wodne wielkość produkcji ryb innych niż łososiowate lub innych organizmów wodnych,
  •    informacje o wielkości, rodzaju i sposobie zagospodaro­wania terenu, z którego odprowadzane są ścieki, którymi są wody opadowe i roztopowe, pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych, w tym z centrów miast, terenów przemysłowych i składowych, baz transportowych oraz dróg i parkingów o trwałej nawierzchni,
  •    zasady prowadzenia ewidencji odpadów określają przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (art. 36).
    

Nie wnosi się opłat z tytułu tych rodzajów korzystania ze środowiska, których półroczna wysokośćktórych półroczna wysokość wnoszona na rachunek urzędu marszałkowskiego, nie przekracza 400 zł. Sejmik województwa może uchwalić podwyższenie niniejszej kwoty "wolnej", lecz nie więcej niż do 50%. ZwolnieZwolnienie z obowiązku wniesienia opłaty nie zwalnia z obowiązku składania półrocznej informacji.

W przypadku nieuiszczenia przez podmiot opłaty albo uiszczenia opłaty w wysokości nasuwającej zastrzeżenia marszałek województwa wymierza opłatę w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub kontroli oraz wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.

W przypadku braku wymaganego pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, pobór wody lub odprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, podmiot ponosi opłaty podwyższone.

Do opłat za korzystanie ze środowiska stosuje się przepisy działu III ustawy Ordynacja podatkowa.

Nieprzestrzeganie powyższych przepisów prawnych może pociągnąć za sobą przykre konsekwencje karne nałożone przez inspektorów ochrony środowiska.

Od 1 stycznia 2010 roku do uzupełniania ubytków czynnika R22 w instalacjach chłodniczych i klimatyzacyjnych można stosować wyłącznie czynnik pochodzący z odzysku poddany kompleksowemu procesowi regeneracji. Proces ten musi być zakończony analizą czynnika i wydaniem stosownego certyfikatu jakości. Fundacja PROZON jako jedyna organizacja w Polsce prowadzi regenerację czynników chłodniczych, będąc źródłem legalnego czynnika R22 (HCFC-22). Należy upewnić się, że czynnik R22 stosowany do uzupełniania ubytków pochodzi z l uzupełniania ubytków pochodzi z legalnego źródła, co musi być coco musi być potwierdzone stosownym certyfikatem oraz oznakowaniem umieszczonym na butli.

Źródło: Fundacja Ochrony Warstwy Ozonowej PROZON, biuletyn ekokurier nr 7/2011