Alfa Laval: Patrząc na całokształt naszych obecnych działań prognozujemy dalszy stabilny rozwój

Rozmowa z Małgorzatą Moczyńską, Cluster President Eastern Europe, General Manager Alfa Laval Sp. z o.o.


Pani Prezes, proszę może na początek powiedzieć kilka słów o historii koncernu i czym dokładnie zajmuje się Alfa Laval, bo firma operacyjnie działa bardzo szeroko w wielu branżach i na całym świecie.

Historia firmy to historia wielkiego wynalazcy- Gustafa de Lavala. W 1877 roku wynalazł on wirówkę odśrodkową. Firma Alfa Laval została założona w 1883 roku przez Gustafa del Lavala i Oscara Lamma jako AB Separator. Około 1890 została zaprezentowana pierwsza wirówka talerzowa. Do 1913 Gustaf de Laval stworzył ponad 90 patentów na różne urządzenia, które były podwalinami pod dalszy rozwój firmy. Obecnie zajmujemy się produkcją urządzeń do wymiany ciepła, kontroli przepływów oraz separacji w większości branż i krajów na świecie.

Na polskim rynku jesteśmy już obecni od ponad 90 lat.

Alfa Laval to ogromna, globalna firma. Ciekawi mnie natomiast jak Pani do niej trafiła, bo przecież jej rozwój w Polsce jest ściśle i bezpośrednio związany z Pani osobą.

Rzeczywiście, jestem związana z firmą od wielu lat. Trafiłam tu zaraz po studiach, gdyż działalność firmy była mocno związana z moim kierunkowym wykształceniem.

Jak rozwijała Pani polską działalność Alfa Laval?, bo sukces na polskim rynku jest przecież w znacznej mierze Pani sukcesem.

To trudne pytanie, bo przez te lata było wiele płaszczyzn, na których firma się rozwijała. Uważam, że rozwój każdej organizacji opiera się przede wszystkim na dobrym zespole fachowców i jasnej strategii zarówno krótko, jak i długoterminowej. Dobór, kształtowanie i rozwój zespołu zawsze pochłaniał i nadal będzie pochłaniał dużo czasu, ponieważ jeśli ten element nie działa to reszta też nie ma szansy dobrze funkcjonować. Drugi filar związany ze strategią jest równie ważny. Nasza misja związana z ciągłym doradztwem i ulepszaniem procesów naszych klientów wiąże się z nieustającą adaptacją strategii do galopującego rynku technicznego. Przeznaczamy znaczne środki na innowacyjność aby zawsze być o krok przed konkurencją. Tylko w zeszłym roku wprowadziliśmy kilkadziesiąt nowych produktów zapewniających niedoścignioną sprawność termiczną.

W jakich głównych sektorach przemysłowych znajdują zastosowania urządzenia firmy?

W zasadzie we wszystkich. Nasze urządzenia pracują zarówno w przemyśle ciężkim, energetyce, rafineriach, produkcji chemicznej, jak i w procesach spożywczych, oczyszczaniu ścieków, szeroko pojętej branży HVAC, a nawet na statkach.

Gdyby miała Pani wymienić kilka flagowych projektów z zeszłych lat, to co by to było?

Prowadzimy wiele projektów, które są utajnione, a każdego dnia każdy mieszkaniec zbiera ich owoce. Mówię tu o projektach związanych z np. przetwórstwem spożywczym czy rafinacją ropy. Jest jednak kilka projektów flagowych, z których jesteśmy wyjątkowo dumni takich, jak kontrakt z HB Reavis na dostawę kompletnego zestawu wymienników ciepła do najwyższego obiektu w Europie - Varso Place. Innym projektem jest dostawa systemu oczyszczania wód balastowych PureBallast na Dar Młodzieży. Ten projekt jest szczególny dlatego, że nasza flaga opłynęła wszystkie porty podczas rejsu na 100-lecie niepodległości Polski.

Jaki był ubiegły rok dla polskiego Alfa Laval?

Zgodnie z informacjami prasowymi poprzednie lata były generalnie bardzo dobre i wskazywały na silny rozwój zarówno spółki polskiej, jak i całego Alfa Laval. Widzimy bardzo duży potencjał w branży HVAC oraz przetwórstwie spożywczym. Dział morski również dynamicznie się rozwija przez ostatnie lata. Ze względu na fakt, że Alfa Laval jest spółką giełdową notowaną na Nasdaq wszelkie informacje są podawane na bieżąco poprzez dział relacji inwestorskich .

W działalności Alfa Laval bardzo istotna jest koncepcja zrównoważonego rozwoju. W firmie zakładacie, m.in. że „dzięki nieustannej innowacyjności, przyspieszamy przejście na bardziej wydajne, czystsze rozwiązania energetyczne i wprowadzamy gospodarkę cyrkulacyjną”. Jakby Pani mogła przybliżyć nam te działania i samo zagadnienie w aktywnościach Alfa Laval, który jako koncern realizuje aż 15 z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

Gdybym miała wymienić wszystkie działania trzeba by było o tym napisać bardzo długi artykuł. W bardzo dużym skrócie staramy się być zieloną firmą, która przez najbliższe lata będzie dążyć do zmniejszenia swojego śladu węglowego i osiągnięcia neutralności w zakresie CO2. Równolegle mówimy o zmniejszeniu odpadów, oczyszczaniu wód i zanieczyszczeniu powietrza. To przekłada się też na poziom innowacyjności produktów – są one nakierowane na jak najwyższą wydajność przy jednoczesnej niezawodności. Jesteśmy firmą szanującą wartości takie, jak równość, odpowiedzialność i transparentność. Dzięki temu wspieramy cele związane z równouprawnieniem, zapewnieniem właściwych warunków pracy i edukacji oraz przestrzeganiu praw i zasad międzynarodowych.


Co to oznacza dla Państwa klientów ?

Nasi klienci otrzymują zarówno fachową pomoc, bezpieczeństwo finansowe i prawne w zakresie stabilności firmy, jak i tego, że otrzymują produkty bez wad prawnych, złamanych patentów czy wątpliwego pochodzenia. Dodatkowo mogą mieć pewność, że otrzymają najwyższą wydajność urządzeń, które przy naszym doradztwie procesowym pozwolą im zredukować koszty ich produkcji.

Co roku firma wprowadza parędziesiąt innowacyjnych rozwiązań. W jakich obszarach chcecie się rozwijać najmocniej w perspektywie najbliższych 5 lat i na co, w tym aspekcie, kładziecie największy nacisk?

Tak, jak wspomniałam wcześniej jesteśmy w czołówce światowych producentów i wspieramy główne trendy. Działamy razem z firmą Malta w zakresie opracowania technologii konwersji energii ze źródeł odnawialnych, mocno stawiamy na zwiększenie wydajności urządzeń i ograniczenie ich śladu środowiskowego. Kładziemy bardzo duży nacisk na odzysk energii cieplnej, gospodarkę cyrkulacyjną i ograniczenie zużycia wody.

Chcecie się rozwijać, więc na pewno patrzycie z optymizmem w przyszłość. Proszę więc powiedzieć jakie macie plany i prognozy dotyczące działalności w Polsce Alfa Laval na najbliższe lata?

Ma pan rację mówiąc o pozytywnym spojrzeniu. Mimo stosunkowego spowolnienia gospodarczego w ostatnim czasie Alfa Laval przełamuje trend i rośnie. Chcemy utrzymać ten wzrost zarówno w branżach, które do tej pory dawały nam stabilny wzrost, ale pozyskaliśmy też kilku bardzo perspektywicznych klientów. Patrząc na całokształt naszych obecnych działań prognozujemy dalszy stabilny rozwój.

Jak Pani sądzi, jak będzie się rozwijał cały sektor HVACR w Polsce i na świecie i co będzie determinowało rozwój branży w kolejnych latach?

Sektor HVACR jest bardzo ważnym dla nas sektorem pod kątem sprzedaży. Pierwszym trendem, który widzimy jest rozwój OZE w zakresie dużych i małych instalacji solarnych i wiatrowych, a także pomp ciepła. Patrząc na rozwój krajów ościennych w Polsce , Ukrainie i krajach bałtyckich jest jeszcze wiele do zrobienia. Te małe instalacje solarne wymagają małych urządzeń do pętli glikolowych, ale także do nowych kotłów wspomagających. W układach dużych budynków obserwujemy duży wzrost zainteresowania tym, aby urządzenia były bardziej kompaktowe- oszczędność miejsca przy jednoczesnej centralizacji źródeł. Ostatnim, ale nie mniej znaczącym jest chłodnictwo. Tutaj widzimy potężny nacisk na bardziej „zielone” czynniki chłodnicze, zmniejszenie ich ładunku w układach i bezpieczeństwo użytkowania. Stworzyliśmy nawet specjalne serie urządzeń dla układów opartych o dwutlenek węgla czy propan. Jeszcze trzy lata temu, mało który klient o to pytał. Obecnie sprzedajemy kilka takich urządzeń miesięcznie. Nawet stosunkowo małe sieci sprzedaży detalicznej widzą, że koszt ogrzewania i chłodzenia produktów drastycznie wzrósł, to kształtuje i będzie kształtować nacisk na oszczędności energetyczne.

Pani Prezes, gospodarka, patrząc całościowo, jest w odwrocie i to na poziomie globalnym, jak Alfa Laval radzi sobie w tych czasach i jak pandemia zmieniła jej funkcjonowanie?

Myślę, że radzimy sobie bardzo dobrze, chociaż sama zmiana codziennej pracy jest odczuwalna dla wszystkich. Przeszliśmy z dużej ilości podróży i pracy w biurze na pracę zdalną lub hybrydową. Z większością klientów spotykamy się poprzez komunikatory internetowe czy webinaria. Nasze wieloletnie relacje są utrzymane, ale kanały sprzedaży i formy zupełnie inne. Nasz serwis funkcjonuje w najwyższych reżimach sanitarnych tak, abyśmy mogli zapewnić naszym klientom bezproblemową pracę.

Nie samą pracą się żyje, czy przy tak dużym obciążeniu obowiązkami biznesowymi znajduje Pani wolny czas i jak go Pani najczęściej spędza?

Faktycznie, wolny czas to najbardziej deficytowa pozycja w moim budżecie domowym :) Staram się jednak korzystać z urlopu w zimowych i letnich okresach, kiedy generalnie cała organizacja zwalnia na chwilę tempo, aby nabrać oddechu i naładować ponownie baterie. Wtedy mam czas, żeby razem z rodziną wyjechać nad morze i poserfować, zimę najczęściej spędzam w Alpach na wypadach narciarskich.


Dziękuję za rozmowę.

Również dziękuję.