Cechą charakterystyczną tego rodzaju badania jest wielokrotne poddawanie próbki naprzemiennym zmianom temperatury powietrza od +20 do -20°C, zgodnie z odpowiednimi wymaganiami normatywnymi [5]. Praktyczna realizacja badań odbywa się w odpowiednio do tego celu zaprojektowanych komorach, wyposażonych zarówno w urządzenia chłodnicze, jak i grzewcze. Umożliwiają one swobodne programowanie wymaganych zmian temperatury w czasie [7, 8].
Artykuł ten jest rozwinięciem pracy [1] i podejmuje temat poszukiwania minimum energii do napędu urządzeń z funkcjami chłodzenia i grzania oraz zmienną w czasie wydajnością. Konieczność projektowania wyrobów, których produkcja i eksploatacja ma możliwie mały wpływ na środowisko (w tym także oznaczania ich odpowiednią klasą efektywności energetycznej), wydaje się dzisiaj oczywista. W Unii Europejskiej wydano w tej sprawie odpowiednie akty prawne (np. [9, 10]). Wszelkiego rodzaju komory testowe trudno zaliczyć wprawdzie do produktów mających znaczny wpływ na globalne zapotrzebowanie na energię, ale również w odniesieniu do nich powinny być stosowane metody optymalnego projektowania i eksploatacji.
W celu zbadania możliwości zmniejszenia zapotrzebowania na energię napędową przez odpowiednie sterowanie wydajnością urządzeń, przy cyklicznych zmianach temperatury w komorze testowej określonej konstrukcji, zastosowano eksperyment numeryczny.
Schemat modelowanej zamrażarki, wraz z badanymi próbkami betonu, przedstawia rysunek 1. Obiekt podzielono na piętnaście podukładów o skończonej pojemności cieplnej, przy czym stan każdego z nich określa jednoznacznie temperatura. Podział na poszczególne podukłady jest następujący:
Autor: Marek ŻAK
Źródło: Ch&K 12/2011