Ciągły wzrost liczby statków z napędem LNG jest obecnie jednym z najważniejszych trendów w sektorze transportu morskiego - mówi Jonny Hult, szef Działu urządzeń do wymiany ciepła w zastosowaniach morskich w Alfa Laval. Przy coraz większej liczbie statków stosujących LNG jako paliwo widzimy rosnące zapotrzebowanie na technologię regazyfikacji, która będzie odporna na zamarzanie i zmęczenie materiałów spowodowane ciśnieniem i temperaturą. Wymiennik DuroShell jest pod tym względem wyjątkowy.
DuroShell został zoptymalizowany do użycia jako regazyfikator paliw gazowych. Dzięki konstrukcji całkowicie ze stali nierdzewnej, może być zastosowany do pracy z gazem LNG, którego temperatura na wejściu osiąga minus 170°C lub nawet niższe. Obecnie firma Alfa Laval przeprowadziła szeroko zakrojone badania laboratoryjne w zakresie zamrażania, zdobywając wiedzę, która doprowadzi do obniżenia kosztów kapitałowych i operacyjnych.Skrajnie niskie temperatury nie stanowią problemu dla wymiennika DuroShell, ale mieszanka glikolu o temperaturze zamarzania około -50°C może zamarznąć, gdy wejdzie w kontakt z powierzchniami płyt o temperaturze nawet -90°C - wyjaśnia Hult. - Rozwiązanie tego problemu przy wyższym przepływie glikolu jest bardzo drogie, dlatego Alfa Laval współpracowała z SINTEF Energy Research, aby znaleźć korelację przepływów po obu stronach, a tym samym uniknąć zamarzania płynu po stronie ciepłej. Hult zauważa, że pozwoli to konstruktorom statków zastosować bardziej kompaktową konstrukcję płytowo-płaszczową wymiennika z mniejszymi pompami i rurami, co z kolei oznaczać będzie oszczędności w zakresie nakładów inwestycyjnych i kosztów eksploatacyjnych dla armatora.
Zdolność DuroShell do wytrzymania dużych różnic temperatur w układach zasilania gazem wynika częściowo ze specjalnych płyt CutWing, które posiadają opatentowany przez Alfa Laval wzór płyt RollerCoaster™. Wzór RollerCoaster™ zapewnia wysoki poziom turbulencji, co poprawia sprawność wymiany ciepła, a tym samym znacznie zmniejsza ryzyko zamarznięcia i zanieczyszczenia.Kolejną unikalną cechą DuroShell są rurki dystrybucyjne PowerPack™, które biegną przez cały pakiet płyt i zapewniają optymalny rozkład przepływu na powierzchni wymiany ciepła. Ta konstrukcja dodatkowo zwiększa wytrzymałość pakietu płyt w celu zwiększenia odporności na zmęczenie w wymagających zastosowaniach LNG.
- Począwszy od spawanego laserowo pakietu płyt po wzór RollerCoaster™ i rurek PowerPack™, DuroShell jest wyposażony w funkcje, które pomagają zapewnić znacznie wyższą odporność na zmęczenie temperaturowe i ciśnieniowe, niż jest to możliwe w przypadku konwencjonalnych konstrukcji płytowo-płaszczowych - dodaje Hult.
Na podstawie tych właściwości i naszej wiedzy o zachowaniu podczas zamarzania możemy śmiało stwierdzić, że DuroShell jest obecnie najlepszym na rynku rozwiązaniem do zastosowań LNG.