Poniżej zostaną omówione metody rozpoznawania i usuwania usterek w układach klimatyzacji samochodowej. Zdiagnozowanie niesprawności działania klimatyzacji pojazdu wymaga znajomości poprawnego działania układu. Ważnym elementem jest sprawdzenie miejsc przepływu czynnika chłodniczego i wymiany powietrza. Przed przystąpieniem do serwisowania należy zwrócić uwagę na:
Najprostszym sposobem na rozpoznanie usterki jest sprawdzenie ciśnień, jakie panują w układzie oraz temperatur przewodów doprowadzających czynnik chłodniczy do elementów układu. Takimi miejscami jest przewód tłoczny znajdujący się między sprężarką a skraplaczem, przewód cieczowy między skraplaczem a elementem dławiącym, przewód gazowy między zaworem rozprężnym a parownikiem oraz przewód gazowy pomiędzy parownikiem a sprężarką.
Problem ten może być wywołany niedoborem lub brakiem czynnika chłodniczego w układzie lub niewłaściwą pracą sprężarki spowodowaną nadmiernym jej zużyciem. Nieodpowiednia ilość czynnika chłodniczego spowodowana jest nieszczelnością instalacji klimatyzacyjnej bądź jej elementów. Aby usunąć nieszczelność należy poczynić kroki, do których należy:
Ma wpływ na niszczenie głównych elementów układu takich jak sprężarka. Usterka ta może doprowadzić do rozerwania niszczejącej instalacji klimatyzacyjnej. Przyczyny zbyt wysokiego ciśnienia czynnika chłodniczego podczas pracy układu klimatyzacji to:
Przyczynami braku zmiany ciśnienia po rozpoczęciu pracy układu klimatyzacji są uszkodzony lub brak elementu dławiącego bądź uszkodzenie zaworu sterującego wydajnością sprężarki lub uszkodzenie samej sprężarki.
Postawanie hałasu jest wywołane przez elementy łożyskowe. Procedura naprawy polega na zdjęciu paska klinowego i wykryciu, który z elementów wywołuje niepożądany hałas, a następnie wymienienie uszkodzonego elementu.
Usterka ta wywołana jest ograniczeniem przepływu czynnika chłodniczego, co wywołuj obniżenie ciśnienia i spadek temperatury. Oblodzenie wytwarza się najczęściej na wylocie ze skraplacza lub za filtrem osuszacza oraz na parowniku. Aby usunąć usterkę należy sprawdzić ilość czynnika chłodniczego oraz przepłukać układ bądź wymienić właściwe podzespoły układu .
Przez parownik przepływa powietrze, które mimo filtra wstępnego zawiera różnego rodzaju zanieczyszczenia. Zanieczyszczenia te osiadają na powierzchni parownika, dlatego też element ten należy wymieniać, czyścić minimum raz w roku. Na powierzchni parownika wydziela się także wilgoć, co po pewnym czasie użytkowania skutkuje rozwojem bakterii i pleśni na parowniku. Usterkę należy usunąć poprzez zastosowanie środków dezynfekujących.
Opracowanie redakcja www.klimatyzacja.pl, www.ogrzewnictwo.pl [AJ]
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.
Wykorzystane zdjęcia: Agmet