Usterki występujące w układzie klimatyzacji samochodowej

Autoklimatyzacja stała się standardem wyposażenia nowych pojazdów, która ułatwia podróżowanie w upalne dni. Większość kierowców nie jest już w stanie zrezygnować z udogodnienia jakim jest klimatyzacja samochodowa. Wielu użytkowników uważa ją za układ bezobsługowy. Jednak nie wszyscy potrafią poprawnie eksploatować klimatyzację, tak by jej działanie było skuteczne i jednocześnie nie szkodziło zdrowiu. Układ klimatyzacji musi być tak samo poddawany konserwacji jak inne elementy pojazdu. Przegląd klimatyzacji jest zalecany przynajmniej raz w roku w warsztacie specjalistycznym, natomiast co dwa lata powinien być wymieniany czynnik chłodniczy.

Poniżej zostaną omówione metody rozpoznawania i usuwania usterek w układach klimatyzacji samochodowej. Zdiagnozowanie niesprawności działania klimatyzacji pojazdu wymaga znajomości poprawnego działania układu. Ważnym elementem jest sprawdzenie miejsc przepływu czynnika chłodniczego i wymiany powietrza. Przed przystąpieniem do serwisowania należy zwrócić uwagę na:

  • obecność czynnika chłodniczego w układzie;
  • temperaturę zewnętrzną;
  • stan paska klinowego, który napędza sprężarkę;
  • czystość filtrów.
    

Najprostszym sposobem na rozpoznanie usterki jest sprawdzenie ciśnień, jakie panują w układzie oraz temperatur przewodów doprowadzających czynnik chłodniczy do elementów układu. Takimi miejscami jest przewód tłoczny znajdujący się między sprężarką a skraplaczem, przewód cieczowy między skraplaczem a elementem dławiącym, przewód gazowy między zaworem rozprężnym a parownikiem oraz przewód gazowy pomiędzy parownikiem a sprężarką.

Najczęściej występujące usterki w układzie klimatyzacji samochodowej:

ZBYT NISKIE CIŚNIENIE CZYNNIKA CHŁODNICZEGO

Problem ten może być wywołany niedoborem lub brakiem czynnika chłodniczego w układzie lub niewłaściwą pracą sprężarki spowodowaną nadmiernym jej zużyciem. Nieodpowiednia ilość czynnika chłodniczego spowodowana jest nieszczelnością instalacji klimatyzacyjnej bądź jej elementów. Aby usunąć nieszczelność należy poczynić kroki, do których należy:

  • lokalizacja nieszczelności – należy zbadać wszelkie połączenia instalacji, sprężarkę, elementy pomiarowe automatyki i zlokalizować ewentualne miejsca wycieku gazu;
  • usunięcie nieszczelności – po dokładnym zlokalizowaniu wycieku należy go usunąć
  • sprawdzenie szczelności układu;
  • napełnienie układu czynnikiem chłodniczym – układ można napełnić przy użyciu zestawu manometrów i wagi czynnika chłodniczego. Napełniając instalację klimatyzacyjną bez użycia stacji obsługowej wyróżnia się metodę napełniania w postaci gazowej oraz w postaci ciekłej.
    

ZBYT WYSOKIE CIŚNIENIE CZYNNIKA CHŁODNICZEGO

Ma wpływ na niszczenie głównych elementów układu takich jak sprężarka. Usterka ta może doprowadzić do rozerwania niszczejącej instalacji klimatyzacyjnej. Przyczyny zbyt wysokiego ciśnienia czynnika chłodniczego podczas pracy układu klimatyzacji to:

  • problemy z odbiorem ciepła z powierzchni skraplacza;
  • niedrożność instalacji, spowodowana poprzez niewłaściwy montaż, rozwarstwienie przewodów lub przedostawanie się elementów zatartej sprężarki do układu;
  • powietrze w układzie, które może dostać się do instalacji podczas niestarannego napełniania, tworząc próżnię;
  • nadmiar czynnika chłodniczego w instalacji.
    

BRAK ZMIAN CIŚNIENIA PO ZAŁĄCZENIU UKŁADU

Przyczynami braku zmiany ciśnienia po rozpoczęciu pracy układu klimatyzacji są uszkodzony lub brak elementu dławiącego bądź uszkodzenie zaworu sterującego wydajnością sprężarki lub uszkodzenie samej sprężarki.

HAŁAS W KOMORZE SILNIKA

Postawanie hałasu jest wywołane przez elementy łożyskowe. Procedura naprawy polega na zdjęciu paska klinowego i wykryciu, który z elementów wywołuje niepożądany hałas, a następnie wymienienie uszkodzonego elementu.

OBLODZENIE ELEMENTU UKŁADU KLIMATYZACJI

Usterka ta wywołana jest ograniczeniem przepływu czynnika chłodniczego, co wywołuj obniżenie ciśnienia i spadek temperatury. Oblodzenie wytwarza się najczęściej na wylocie ze skraplacza lub za filtrem osuszacza oraz na parowniku. Aby usunąć usterkę należy sprawdzić ilość czynnika chłodniczego oraz przepłukać układ bądź wymienić właściwe podzespoły układu .

NIEPRZYJEMNY ZAPACH Z PRZEWODÓW WENTYLACYJNYCH

Przez parownik przepływa powietrze, które mimo filtra wstępnego zawiera różnego rodzaju zanieczyszczenia. Zanieczyszczenia te osiadają na powierzchni parownika, dlatego też element ten należy wymieniać, czyścić minimum raz w roku. Na powierzchni parownika wydziela się także wilgoć, co po pewnym czasie użytkowania skutkuje rozwojem bakterii i pleśni na parowniku. Usterkę należy usunąć poprzez zastosowanie środków dezynfekujących.

Opracowanie redakcja www.klimatyzacja.pl, www.ogrzewnictwo.pl [AJ]

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.

Wykorzystane zdjęcia: Agmet