Agregat chłodniczy to główny element układu chłodniczego w aucie. Odpowiada za transport czynnika chłodniczego wewnątrz układu i utrzymanie optymalnej temperatury w komorze, która znajduje się na naczepie auta. Funkcję tą mogą pełnić m.in.: lodówki, mroźnie, czy też chłodnie samochodowe w zabudowie. Posiadanie samochodów wyposażonych w agregat chłodniczy to obowiązek firm transportowych, które przewożą określone rodzaje produktów. Zgodnie z przepisami, urządzenia tego typu powinny być serwisowane minimum raz w roku. Dzięki temu samochód typu chłodnia będzie działał bez zarzutu.
Zasada działania agregatu chłodzenia jest stosunkowo prosta. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na budowę agregatu chłodniczego do samochodu. Składa się on z takich elementów mechanicznych jak: parownik, sprężarka i skraplacz. Do tego dochodzi czynnik chłodniczy, który przemieszcza się po całym układzie. Rolę tego ostatniego może pełnić przynajmniej kilka substancji, a jedną z najpopularniejszych wciąż pozostaje freon, choć stopniowo zastępowany jest przez bardziej ekologiczne alternatywy. Cały cykl pracy układu chłodzenia rozpoczyna sie w parowniku. To tam czynnik chłodniczy poddawany jest działaniu wysokiej temperatury, przez co substancja przechodzi w postać gazową i transportowana jest do skraplacza. Tam oddaje swoje ciepło i wraca do postaci ciekłej. Za proces transportowania czynnika chłodniczego odpowiada sprężarka. Cykl się zamyka i powtarza tak długo, jak długo pracuje agregat. Podczas tego procesu ciepło z komory jest zabierane, a do wnętrza wtłaczane jest powietrze o pożądanej temperaturze. Ta ostatnia dostosowywana jest do rodzaju produktu. Sprawnie działający agregat pozwala na bezpieczne transportowanie produktów również na trasach międzynarodowych.
Samo działanie agregatu z powodzeniem można porównać z autoklimą, choć oczywiście w odpowiedniej skali. Klimatyzacja w samochodzie również opiera swoje działanie na czynniku chłodniczym, które krąży po układzie. Także mamy do czynienia ze skraplaczem, parownikiem i sprężarką. Ponadto autoklima również powinna być regularnie serwisowana, czyszczona i nabijana, aby cały układ działał bez zarzutu. Od tego zależą nie tylko wygoda jazdy, ale również jej bezpieczeństwo.
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie redakcja : (Ł.G)
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl