Co wpływa na warunki klimatyczne wnętrza pojazdu?

Układ klimatyzacji w samochodzie ma za zadanie odprowadzić nadmiar ciepła, co w rezultacie ma dać warunki zbliżone do warunków komfortu cieplnego. Dopierając parametry powietrza należy zwrócić uwagę na wysokość temperatury oraz prędkość powietrza. Pamiętajmy, że zbyt duże różnice pomiędzy temperaturą wnętrza pojazdu o temperaturą otoczenia mogą doprowadzić do szoku termicznego osób przebywających w samochodzie.

Warunki klimatyczne wnętrza pojazdu są uzależnione od wielu wartości. Należą do nich:

  •    Temperatura;
  •    Wilgotność powietrza;
  •    Prędkość powietrza;
  •    Temperatura przegród, które otaczają kabinę samochodu;
  •    Zanieczyszczenie powietrza, takie jak obecność dwutlenku węgla, stężenie dymu papierosowego, kurz, spaliny, pyłki roślin, wszelkie zapachy wewnętrzne).
    

Odczucie komfortu cieplnego w samochodzie zostaje stworzone przy zachowaniu wilgotności względnej w granicach 30-65%, przy odpowiedniej temperatury i prędkości powietrza. Ruch powietrza w kabinie samochodowej powinien zapewnić uczucie świeżego wnętrza, odprowadzić zyski ciepła jawnego i pot z powierzchni skóry pasażerów auta. Zostaje to spełnione przy przepływie powietrza o prędkości powyżej 0,07 m/s. Nie następuje wtedy zastój powietrza. Należy jednak uważać na zjawisko przeciągów, które objawia się intensywnym opływem ciała przez powietrze. Maksymalna prędkość powietrza nie powinna przekraczać 1 m/s.

Prędkość powietrza wewnątrz pojazdu w zależności od temperatury:

CO POWODUJE DYSKOMFORT WE WNĘTRZU KABINY SAMOCHODOWEJ?


  •    nieodpowiednia prędkość powietrza;
  •    nieodpowiedni rozdział powietrza przez otwory nawiewne w kabinie;
  •    zyski zewnętrzne ciepła, do których zaliczamy bezpośrednie oddziaływanie promieni słonecznych, przewodzenie i konwekcja przez metalowe oraz szklane powierzchnie nadwozia pojazdu, oddziaływanie cieplne gorących nawierzchni dróg;
  •    zyski wewnętrzne cieplne, do których zaliczamy ciepło wydzielane przez silnik, układ wydechowy pojazdu, układ chłodzenia, skrzynia biegów, a także kierowca i pasażerowie samochodu.
    

ZANIECZYSZCZENIA W POJEŹDZIE


Skąd biorą się zanieczyszczenia powietrza we wnętrzu pojazdu? Mogą one pochodzić z zewnątrz i dostawać się do auta wraz z nawiewanym powietrzem. Mogą także powstawać wewnątrz kabiny pojazdu, emitowane przez osoby przebywające w nim, a także materiały konstrukcyjne, z których wnętrze auta jest wykonane.

Do najważniejszych zanieczyszczeń powietrza wewnątrz pojazdu należy dwutlenek węgla, wydzielany przez osoby znajdujące się w pojeździe oraz para wodna. Niebezpiecznym zanieczyszczeniem jest nikotyna, której usunięcie z wnętrza pojazdu jest trudne oraz bardzo kosztowne. Ilość świeżego powietrza we wnętrzu pojazdu decyduje o ilości tlenu i stężeniu zanieczyszczeń. Człowiek w zależności od aktywności zużywa od 0,5 do 0,7 m3/h świeżego powietrza.

Zalecane wydatki jednostkowe powietrza we wnętrzach

POJĘCIA DOTYCZĄCE DZIAŁANIA KLIMATYZACJI


Parowanie

Proces polegający na przechodzeniu cieczy w stan gazowy, wskutek dostarczanego ciepła. Parowanie zachodzi w każdej temperaturze. Przy dostarczeniu do cieczy odpowiednio dużej ilości ciepła, proces parowania może zachodzić w sposób gwałtowny w stałej, określonej temperaturze, prowadząc do zjawiska wrzenia.

Kondensacja

Zjawisko zmiany stanu gazowego w stan ciekły, zachodzące podczas ochładzania gazu. W układzie klimatyzacji proces ten wykorzystuje się w celu skroplenia sprężonego i rozgrzanego czynnika chłodniczego w postaci gazowej.

Temperatura wrzenia

Temperatura, w której ciecz zamienia się w parę w sposób gwałtowny. Wartość tej temperatury zależy od ciśnienia.

Chłodzenie wskutek rozprężenia gazu

Proces, w którym znajdujący się pod ciśnieniem gaz zostaje gwałtownie rozprężony poprzez zwiększenie objętości, w której ten gaz się znajduje, co powoduje, ze jego temperatura wrzenia spada. Skutkiem procesu gaz ochładza się. W układzie klimatyzacji nagłe rozprężenie gazu spowoduje jego ochłodzenie i obniżenie temperatury wrzenia, wskutek czego z otoczenia będzie można odebrać ciepło.

Opracowanie redakcja www.klimatyzacja.pl, www.ogrzewnictwo.pl [AJ] Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.

Literatura:

1. Kozicki R., Wojnar J., Klimatyzacja samochodowa (2). Chłodnictwo i Klimatyzacja 3/1999.

2. Marcinkowski J., Klimatyzacja pojazdów samochodowych i szynowych, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1974.

Wykorzystane zdjęcia: firma Laser.