Warunki klimatyczne wnętrza pojazdu są uzależnione od wielu wartości. Należą do nich:
Odczucie komfortu cieplnego w samochodzie zostaje stworzone przy zachowaniu wilgotności względnej w granicach 30-65%, przy odpowiedniej temperatury i prędkości powietrza. Ruch powietrza w kabinie samochodowej powinien zapewnić uczucie świeżego wnętrza, odprowadzić zyski ciepła jawnego i pot z powierzchni skóry pasażerów auta. Zostaje to spełnione przy przepływie powietrza o prędkości powyżej 0,07 m/s. Nie następuje wtedy zastój powietrza. Należy jednak uważać na zjawisko przeciągów, które objawia się intensywnym opływem ciała przez powietrze. Maksymalna prędkość powietrza nie powinna przekraczać 1 m/s.
Skąd biorą się zanieczyszczenia powietrza we wnętrzu pojazdu? Mogą one pochodzić z zewnątrz i dostawać się do auta wraz z nawiewanym powietrzem. Mogą także powstawać wewnątrz kabiny pojazdu, emitowane przez osoby przebywające w nim, a także materiały konstrukcyjne, z których wnętrze auta jest wykonane.
Do najważniejszych zanieczyszczeń powietrza wewnątrz pojazdu należy dwutlenek węgla, wydzielany przez osoby znajdujące się w pojeździe oraz para wodna. Niebezpiecznym zanieczyszczeniem jest nikotyna, której usunięcie z wnętrza pojazdu jest trudne oraz bardzo kosztowne. Ilość świeżego powietrza we wnętrzu pojazdu decyduje o ilości tlenu i stężeniu zanieczyszczeń. Człowiek w zależności od aktywności zużywa od 0,5 do 0,7 m3/h świeżego powietrza.
Parowanie
Proces polegający na przechodzeniu cieczy w stan gazowy, wskutek dostarczanego ciepła. Parowanie zachodzi w każdej temperaturze. Przy dostarczeniu do cieczy odpowiednio dużej ilości ciepła, proces parowania może zachodzić w sposób gwałtowny w stałej, określonej temperaturze, prowadząc do zjawiska wrzenia.
Kondensacja
Zjawisko zmiany stanu gazowego w stan ciekły, zachodzące podczas ochładzania gazu. W układzie klimatyzacji proces ten wykorzystuje się w celu skroplenia sprężonego i rozgrzanego czynnika chłodniczego w postaci gazowej.
Temperatura wrzenia
Temperatura, w której ciecz zamienia się w parę w sposób gwałtowny. Wartość tej temperatury zależy od ciśnienia.
Chłodzenie wskutek rozprężenia gazu
Proces, w którym znajdujący się pod ciśnieniem gaz zostaje gwałtownie rozprężony poprzez zwiększenie objętości, w której ten gaz się znajduje, co powoduje, ze jego temperatura wrzenia spada. Skutkiem procesu gaz ochładza się. W układzie klimatyzacji nagłe rozprężenie gazu spowoduje jego ochłodzenie i obniżenie temperatury wrzenia, wskutek czego z otoczenia będzie można odebrać ciepło.
Opracowanie redakcja www.klimatyzacja.pl, www.ogrzewnictwo.pl [AJ] Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.
Literatura:
1. Kozicki R., Wojnar J., Klimatyzacja samochodowa (2). Chłodnictwo i Klimatyzacja 3/1999.
2. Marcinkowski J., Klimatyzacja pojazdów samochodowych i szynowych, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1974.
Wykorzystane zdjęcia: firma Laser.