[ Zamknij ]

Nowe zasady dotyczące cookies
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów na stronie Polityka Prywatności.


rejestracja

Sprężarka – główny element układu klimatyzacji

Opublikowano: 23.06.2014

image

Sprężarka w układzie klimatyzacji samochodowej ma za zadanie zasysać czynnik chłodniczy w postaci pary przegrzanej z parownika, sprężyć go i zatłoczyć przewodami do skraplacza. Takie sprężanie powoduje wzrost temperatury i ciśnienia czynnika chłodniczego. W skraplaczu (chłodnicy) na skutek schłodzenia czynnika chłodniczego powietrzem o temperaturze otoczenia następuje skroplenie go, a następnie rozprężenie w parowniku. Podczas rozprężania czynnik obniża swoją temperaturę, obniżając jednocześnie chłodniczego temperaturę powietrza nawiewanego do wnętrza pojazdu przepływającego przez parownik.

 

Klasyfikacja sprężarek stosowanych w układach klimatyzacji samochodowej odbywa się na podstawie rodzaju napędu, budowy oraz sposobu regulacji wydatku. Sprężarki są urządzeniami wyporowymi, można je podzielić na sprężarki tłokowe, sprężarki łopatkowe oraz sprężarki spiralne. Prędkość obrotowa silnika spalinowego auta jest bezpośrednią przyczyną wielkości wydajności przepływu oraz wydajności chłodniczej układu. Sama zależy od warunków jazdy, dlatego odpowiednia regulacja wydajności chłodniczej jest konieczna. W momencie niewłaściwej regulacji uczestnicy jazdy będą odczuwali wahania temperatury powietrza nawiewanego do kabiny pojazdu.

 

Prawidłowe działanie sprężarki jest zależne od warunków eksploatacyjnych:

  • Czynnik chłodniczy w postaci ciekłej nie może dostać się do sprężarki. Aby zapobiec przedostaniu się czynnika chłodniczego do sprężarki w układzie klimatyzacji należy zastosować:
  1. zawory rozprężne, które powodują przegrzanie czynnika chłodniczego;
  2. zasobniki czynnika chłodniczego, które montowane są pomiędzy parownikiem a sprężarką. W zasobnikach dochodzi do odparowania ciekłego czynnika chłodniczego.
  • Praca sprężarki musi odbywać się z odpowiednim poziomem oleju.

 

Sprężarki wymagają smarowania, celem nie zatarcia się współpracujących elementów mechanicznych układu. Smarowanie sprężarek odbywa się za pomocą oleju sprężarkowego. Olej ten krąży w układzie klimatyzacji wraz z czynnikiem chłodniczym, tworząc w nim zawiesinę w postaci kropel. Typ użytego oleju zależy od czynnika chłodniczego, gdyż ważne jest, aby zastosowany olej sprężarkowy nie wdał się w interakcję z czynnikiem chłodniczym.

 

Przyczyny uszkodzeń sprężarki w układach klimatyzacji:

  • Wyciek czynnika chłodniczego

Jeżeli układ pracuje przez dłuższy czas ze zbyt małą ilością czynnika chłodniczego, może dojść do przegrzanie sprężarki i niedostatecznego smarowania.

  • Uszkodzony zawór rozprężny
    • w momencie niedrożności przewodów zaworu, zmniejsza się przepustowość parownika, co powoduje, że temperatura czynnika chłodniczego zasysanego przez parownik jest zbyt duża.
    • w przypadku, gdy zawór rozprężny nie działa, czynnik chłodniczy przepływa przez parownik w zbyt dużej ilości. Takie działanie może spowodować brak możliwości odparowania czynnika i jego trafienie do sprężarki w postaci ciekłej.
  • Uszkodzony wentylator skraplacza bądź zanieczyszczony skraplacz

Problemy ze skraplaczem wpływają na zbyt niewystarczające schłodzenie czynnika chłodniczego, przez co czynnik może doprowadzić do przeciążenia sprężarki w zbyt szybkim czasie.

  • Niezgodny olej sprężarkowy

Zastosowanie oleju sprężarkowego niezgodnego z zaleceniami producenta może doprowadzić do szybkiego uszkodzenia sprężarki.

  • Nadmierna wilgoć w układzie

 

Przed wymianą sprężarki należy przepłukać układ klimatyzacji. Działanie to ma na celu eliminację uszkodzenia nowej sprężarki przez opiłki i osady. W celu ochrony przed ewentualnym zanieczyszczeniem nowej sprężarki zaleca się montaż filtra i odwadniacza w przewodzie ssącym.

 


Opracowanie redakcja www.klimatyzacja.pl, www.ogrzewnictwo.pl [AJ]
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.
Wykorzystane zdjęcia: firma Laser.



KONTAKT wyślij zapytanie ofertowe

Biuro Obsługi Klienta

E-mail: biuro@klimatyzacja.pl

Tel: +48 42 653 57 03
Adres:
Morgowa 4
01-223 Łódź

Katalog firm

  • Laser

    Spółka Laser sp. z o.o. sp. k.  z siedzibą w Łodzi powstała w cel…
    Laser
  • Chemours

    The Chemours Company (NYSE: CC) poprzez dziedzinę nauki, jaką jest chemia, st…
    Chemours
  • AWAX

    Firma AWAX rozpoczęła swoją działalność w 1985 r. od świadczenia usług w zakr…

Produkty