Zwiększone zużycie paliwa

Moc pobierana przez urządzenie klimatyzacyjne przekształca się w ilość odprowadzanego ciepła w jednostce czasu. Moc pobiera głównie sprężarka, napędzana za pomocą przekładni pasowej. Powoduje to zwiększone zużycia paliwa (zwykle o 0,5 do l,O 1/100 km).

 

Od urządzenia klimatyzacyjnego wymaga się zapewnienia dopływu powietrza o możliwie stałych parametrach do wnętrza pojazdu, niezależnie od aktualnych warunków, przy zmiennych parametrach powietrza znajdującego się na zewnątrz. Do warunków ekstremalnych zalicza się postój i jazdę z dużą prędkością po autostradzie. W Europie Środkowej często nie występuje potrzeba ochładzania powietrza. Wówczas dodatkowy pobór mocy ze strony urządzenia klimatyzacyjnego wystąpi tylko w chwili jego uruchomienia, co powoduje, że można mówić o zwiększonym zużyciu paliwa w określonym czasie.

 W celu przeliczenia godzinowego zużycia paliwa na koszt kilometra przebiegu pojazdu trzeba brać pod uwagę dłuższy okres czasu, np. l rok, dla którego jest możliwe określenie średniej wartości zużycia paliwa. Zasadniczo przyjmuje się roczny przebieg pojazdu, np. 15000 km, przy średniej prędkości jazdy 32,5 km/h, przyjętej jako średnia prędkość jazdy w nowym europejskim cyklu jezdnym NEDC (wprowadzonym w 2000 r. wraz z normą Euro III) i najczęściej występującą temperaturę dla danego rejonu eksploatacji, np. Europy Środkowej.

 Układ sterowania urządzenia klimatyzacyjnego umożliwia uzyskanie oszczędności w zużyciu paliwa. Normalnie obieg czynnika chłodniczego jest tak wyregulowany, że minimalna temperatura w parowniku wynosi 3°C. Wskutek tego powietrze zostaje ochłodzone przeważnie poniżej temperatury komfortu i musi być znowu podgrzane przed dostarczeniem do wnętrza pojazdu (tryb podgrzewania). Wywołane tym zapotrzebowanie mocy na działanie urządzenia jest większe niż w istocie konieczne. Zużycie paliwa można zmniejszyć poprzez odpowiednią regulację temperatury w parowniku, którą daje się zrealizować w przypadku sprężarek z możliwością dokonywania zmian objętości skokowej z zewnątrz.

Materiały zapożyczone z książki "Klimatyzacja w samochodzie" Ulrich Deh