Klimatyzacja samochodowa

Zasada działania klimatyzacji polega na sprężaniu i rozprężaniu gazu krążącego w zamkniętym układzie.

 

Gaz jest sprężany w urządzeniu zwanym sprężarką. Sprężarka jest napędzana za pomocą paska klinowego przez silnik. Zasysa ona czynnik chłodniczy w postaci pary z parownika, a następnie spręża go. Parownik to urządzenie przypominające małą chłodnicę. Poprzez niego powietrze oddaje ciepło czynnikowi chłodzącemu (gazowi). Przepływ powietrza z kabiny przez parownik wymusza dmuchawa, która odpowiada za obieg powietrza w kabinie.

Sprężenie gazu w sprężarce powoduje wzrost temperatury (do ok. 60 - 100 stopni) i ciśnienia na tyle, że ciepło pobrane w parowniku może być z kolei oddane w skraplaczu. Skraplacz zwany jest inaczej kondenserem lub chłodnicą. Gaz przechodzi w stan ciekły i jest gromadzony w zbiorniku odwadniacza i osuszany. Urządzenie to zwane jest osuszaczem.

Czynnik chłodniczy i olej sprężarkowy przenoszony za pomocą czynnika są silnie higroskopijne, a więc obecność wody mogłaby doprowadzić do uszkodzenia sprężarki i przewodów w skutek korozji. Dlatego wymagane jest odprowadzenie wilgoci z gazu. Osuszacz co jakiś czas należy wymieniać.

Dalej czynnik z osuszacza przechodzi do zaworu rozprężnego gdzie wyniku spadku ciśnienia, następuje odparowanie czynnika w parowniku wskutek pobrania ciepła od powietrza z kabiny samochodu. Chłodne powietrze jest wtłaczane z powrotem do kabiny, a gaz zaczyna swoją drogę od nowa, czyli jest zasysany przez sprężarkę. I cykl się powtarza tak długo jak długo załączona jest klimatyzacja.

Żeby klimatyzacja działała prawidłowo cały układ musi być zamknięty i szczelny, a układ musi być wypełniony odpowiednią ilością gazu zmieszanego z olejem.

Obecnie w większości samochodów montowana jest klimatyzacja sterowana elektronicznie - climatronic. Odpowiada ona za utrzymywania zadanej temperatury w kabinie bez konieczności ręcznego włączania i wyłączania klimatyzacji. Coraz częściej stosowane są bardziej zaawansowane układy utrzymujące różną temperaturę w różnych strefach kabiny (klimatyzacja strefowa).

W starszych samochodach można jeszcze spotkać klimatyzacje manualne, które posiadają tylko opcję włączenia/wyłączenia. Temperaturę wpadającego powietrza z nawiewów można regulować jedynie za pomocą mieszania chłodnego powietrza z ciepłym powietrzem z nagrzewnicy (regulacja pokrętłem do ogrzewania).