[ Zamknij ]
Nowe zasady dotyczące cookiesW ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów na stronie Polityka Prywatności.
Co wpływa na warunki klimatyczne wnętrza pojazdu?
Układ klimatyzacji w samochodzie ma za zadanie odprowadzić nadmiar ciepła, co w rezultacie ma dać warunki zbliżone do warunków komfortu cieplnego. Dopierając parametry powietrza należy zwrócić uwagę na wysokość temperatury oraz prędkość powietrza. Pamiętajmy, że zbyt duże różnice pomiędzy temperaturą wnętrza pojazdu o temperaturą otoczenia mogą doprowadzić do szoku termicznego osób przebywających w samochodzie.
Warunki klimatyczne wnętrza pojazdu są uzależnione od wielu wartości. Należą do nich:
- Temperatura;
- Wilgotność powietrza;
- Prędkość powietrza;
- Temperatura przegród, które otaczają kabinę samochodu;
- Zanieczyszczenie powietrza, takie jak obecność dwutlenku węgla, stężenie dymu papierosowego, kurz, spaliny, pyłki roślin, wszelkie zapachy wewnętrzne).
Odczucie komfortu cieplnego w samochodzie zostaje stworzone przy zachowaniu wilgotności względnej w granicach 30-65%, przy odpowiedniej temperatury i prędkości powietrza. Ruch powietrza w kabinie samochodowej powinien zapewnić uczucie świeżego wnętrza, odprowadzić zyski ciepła jawnego i pot z powierzchni skóry pasażerów auta. Zostaje to spełnione przy przepływie powietrza o prędkości powyżej 0,07 m/s. Nie następuje wtedy zastój powietrza. Należy jednak uważać na zjawisko przeciągów, które objawia się intensywnym opływem ciała przez powietrze. Maksymalna prędkość powietrza nie powinna przekraczać 1 m/s.
Prędkość powietrza wewnątrz pojazdu w zależności od temperatury:
temperatura otoczenia [°C] | 20 | 25 | 30 | 32 |
temperatura wewnątrz [°C] | 22 | 23 | 25 | 26 |
prędkość krótkotrwała [m/s] | 0,24 | 0,28 | 0,41 | 0,49 |
prędkość maksymalna [m/s] | 0,17 | 0,22 | 0,33 | 0,42 |
CO POWODUJE DYSKOMFORT WE WNĘTRZU KABINY SAMOCHODOWEJ?
- nieodpowiednia prędkość powietrza;
- nieodpowiedni rozdział powietrza przez otwory nawiewne w kabinie;
- zyski zewnętrzne ciepła, do których zaliczamy bezpośrednie oddziaływanie promieni słonecznych, przewodzenie i konwekcja przez metalowe oraz szklane powierzchnie nadwozia pojazdu, oddziaływanie cieplne gorących nawierzchni dróg;
- zyski wewnętrzne cieplne, do których zaliczamy ciepło wydzielane przez silnik, układ wydechowy pojazdu, układ chłodzenia, skrzynia biegów, a także kierowca i pasażerowie samochodu.
ZANIECZYSZCZENIA W POJEŹDZIE
Skąd biorą się zanieczyszczenia powietrza we wnętrzu pojazdu? Mogą one pochodzić z zewnątrz i dostawać się do auta wraz z nawiewanym powietrzem. Mogą także powstawać wewnątrz kabiny pojazdu, emitowane przez osoby przebywające w nim, a także materiały konstrukcyjne, z których wnętrze auta jest wykonane.
Do najważniejszych zanieczyszczeń powietrza wewnątrz pojazdu należy dwutlenek węgla, wydzielany przez osoby znajdujące się w pojeździe oraz para wodna. Niebezpiecznym zanieczyszczeniem jest nikotyna, której usunięcie z wnętrza pojazdu jest trudne oraz bardzo kosztowne.
Ilość świeżego powietrza we wnętrzu pojazdu decyduje o ilości tlenu i stężeniu zanieczyszczeń. Człowiek w zależności od aktywności zużywa od 0,5 do 0,7 m3/h świeżego powietrza.
Zalecane wydatki jednostkowe powietrza we wnętrzach
Temperatura otoczenia [°C] | Wydatek jednostkowy [m3/h*os] | |
dla niepalących | dla palących | |
-20 | 10 | 15 |
-20 do -5 | 15 | 23 |
-5 do +26 | 20 | 30 |
>+26 | 25 | 33 |
POJĘCIA DOTYCZĄCE DZIAŁANIA KLIMATYZACJI
Parowanie
Proces polegający na przechodzeniu cieczy w stan gazowy, wskutek dostarczanego ciepła. Parowanie zachodzi w każdej temperaturze. Przy dostarczeniu do cieczy odpowiednio dużej ilości ciepła, proces parowania może zachodzić w sposób gwałtowny w stałej, określonej temperaturze, prowadząc do zjawiska wrzenia.
Kondensacja
Zjawisko zmiany stanu gazowego w stan ciekły, zachodzące podczas ochładzania gazu. W układzie klimatyzacji proces ten wykorzystuje się w celu skroplenia sprężonego i rozgrzanego czynnika chłodniczego w postaci gazowej.
Temperatura wrzenia
Temperatura, w której ciecz zamienia się w parę w sposób gwałtowny. Wartość tej temperatury zależy od cieśnienia.
Chłodzenie wskutek rozprężenia gazu
Proces, w którym znajdujący się pod ciśnieniem gaz zostaje gwałtownie rozprężony poprzez zwiększenie objętości, w której ten gaz się znajduje, co powoduje, ze jego temperatura wrzenia spada. Skutkiem procesu gaz ochładza się. W układzie klimatyzacji nagłe rozprężenie gazu spowoduje jego ochłodzenie i obniżenie temperatury wrzenia, wskutek czego z otoczenia będzie można odebrać ciepło.
Opracowanie redakcja www.klimatyzacja.pl, www.ogrzewnictwo.pl [AJ]
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.
Literatura:
1. Kozicki R., Wojnar J., Klimatyzacja samochodowa (2). Chłodnictwo i Klimatyzacja 3/1999.
2. Marcinkowski J., Klimatyzacja pojazdów samochodowych i szynowych, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1974.
Wykorzystane zdjęcia: firma Laser.
KONTAKT wyślij zapytanie ofertowe
E-mail: biuro@klimatyzacja.pl
WWW: www.klimatyzacja.pl
01-223 Łódź
Katalog firm
-
Laser
Spółka Laser sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Łodzi powstała w cel… -
KoronaOzon: ozonatory powietrza i wody
Laboratorium naukowo-wdrożeniowe KoronaOzon – polski producent ozonator… -
Coldteam
Coldteam Sp z o. o to nowoczesna firma chłodnicza , której specjalnośc…
Produkty
SMART CleanAir Auto
SMART CleanAir Auto to preparat służący do samodzielnego czyszczenia iWziernik jakości oleju i czynnika w układzie klimatyzacji
Są sytuację gdzie podejrzewamy że układ klimatyzacji nie działa prawidłowoInnowacyjne urządzenie do odgrzybiania klimatyzacji oraz
Przez wiele lat warsztaty samochodowe czyściły klimatyzację powszechnymi