[ Zamknij ]

Nowe zasady dotyczące cookies
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów na stronie Polityka Prywatności.


rejestracja

Co wpływa na warunki klimatyczne wnętrza pojazdu?

Opublikowano: 23.06.2014

image

Układ klimatyzacji w samochodzie ma za zadanie odprowadzić nadmiar ciepła, co w rezultacie ma dać warunki zbliżone do warunków komfortu cieplnego. Dopierając parametry powietrza należy zwrócić uwagę na wysokość temperatury oraz prędkość powietrza. Pamiętajmy, że zbyt duże różnice pomiędzy temperaturą wnętrza pojazdu o temperaturą otoczenia mogą doprowadzić do szoku termicznego osób przebywających w samochodzie.

 

Warunki klimatyczne wnętrza pojazdu są uzależnione od wielu wartości. Należą do nich:

  1. Temperatura;
  2. Wilgotność powietrza;
  3. Prędkość powietrza;
  4. Temperatura przegród, które otaczają kabinę samochodu;
  5. Zanieczyszczenie powietrza, takie jak obecność dwutlenku węgla, stężenie dymu papierosowego, kurz, spaliny, pyłki roślin, wszelkie zapachy wewnętrzne).

 

Odczucie komfortu cieplnego w samochodzie zostaje stworzone przy zachowaniu wilgotności względnej w granicach 30-65%, przy odpowiedniej temperatury i prędkości powietrza. Ruch powietrza w kabinie samochodowej powinien zapewnić uczucie świeżego wnętrza, odprowadzić zyski ciepła jawnego i pot z powierzchni skóry pasażerów auta. Zostaje to spełnione przy przepływie powietrza o prędkości powyżej 0,07 m/s. Nie następuje wtedy zastój powietrza. Należy jednak uważać na zjawisko przeciągów, które objawia się intensywnym opływem ciała przez powietrze. Maksymalna prędkość powietrza nie powinna przekraczać 1 m/s.

 

Prędkość powietrza wewnątrz pojazdu w zależności od temperatury:

temperatura otoczenia [°C] 20 25 30 32
temperatura wewnątrz [°C] 22 23 25 26
prędkość krótkotrwała [m/s] 0,24 0,28 0,41 0,49
prędkość maksymalna [m/s] 0,17 0,22 0,33 0,42

 

CO POWODUJE DYSKOMFORT WE WNĘTRZU KABINY SAMOCHODOWEJ?

  • nieodpowiednia prędkość powietrza;
  • nieodpowiedni rozdział powietrza przez otwory nawiewne w kabinie;
  • zyski zewnętrzne ciepła, do których zaliczamy bezpośrednie oddziaływanie promieni słonecznych, przewodzenie i konwekcja przez metalowe oraz szklane powierzchnie nadwozia pojazdu, oddziaływanie cieplne gorących nawierzchni dróg;
  • zyski wewnętrzne cieplne, do których zaliczamy ciepło wydzielane przez silnik, układ wydechowy pojazdu, układ chłodzenia, skrzynia biegów, a także kierowca i pasażerowie samochodu.

 

ZANIECZYSZCZENIA W POJEŹDZIE
Skąd biorą się zanieczyszczenia powietrza we wnętrzu pojazdu? Mogą one pochodzić z zewnątrz i dostawać się do auta wraz z nawiewanym powietrzem. Mogą także powstawać wewnątrz kabiny pojazdu, emitowane przez osoby przebywające w nim, a także materiały konstrukcyjne, z których wnętrze auta jest wykonane.

 

Do najważniejszych zanieczyszczeń powietrza wewnątrz pojazdu należy dwutlenek węgla, wydzielany przez osoby znajdujące się w pojeździe oraz para wodna. Niebezpiecznym zanieczyszczeniem jest nikotyna, której usunięcie z wnętrza pojazdu jest trudne oraz bardzo kosztowne.

 

Ilość świeżego powietrza we wnętrzu pojazdu decyduje o ilości tlenu i stężeniu zanieczyszczeń. Człowiek w zależności od aktywności zużywa od 0,5 do 0,7 m3/h świeżego powietrza.

 

Zalecane wydatki jednostkowe powietrza we wnętrzach

Temperatura otoczenia [°C] Wydatek jednostkowy [m3/h*os]
dla niepalących dla palących
-20 10 15
-20 do -5 15 23
-5 do +26 20 30
>+26 25 33

 


POJĘCIA DOTYCZĄCE DZIAŁANIA KLIMATYZACJI


Parowanie
Proces polegający na przechodzeniu cieczy w stan gazowy, wskutek dostarczanego ciepła. Parowanie zachodzi w każdej temperaturze. Przy dostarczeniu do cieczy odpowiednio dużej ilości ciepła, proces parowania może zachodzić w sposób gwałtowny w stałej, określonej temperaturze, prowadząc do zjawiska wrzenia.

 

Kondensacja
Zjawisko zmiany stanu gazowego w stan ciekły, zachodzące podczas ochładzania gazu. W układzie klimatyzacji proces ten wykorzystuje się w celu skroplenia sprężonego i rozgrzanego czynnika chłodniczego w postaci gazowej.

 

Temperatura wrzenia
Temperatura, w której ciecz zamienia się w parę w sposób gwałtowny. Wartość tej temperatury zależy od cieśnienia.

 

Chłodzenie wskutek rozprężenia gazu
Proces, w którym znajdujący się pod ciśnieniem gaz zostaje gwałtownie rozprężony poprzez zwiększenie objętości, w której ten gaz się znajduje, co powoduje, ze jego temperatura wrzenia spada. Skutkiem procesu gaz ochładza się. W układzie klimatyzacji nagłe rozprężenie gazu spowoduje jego ochłodzenie i obniżenie temperatury wrzenia, wskutek czego z otoczenia będzie można odebrać ciepło.

 

 

Opracowanie redakcja www.klimatyzacja.pl, www.ogrzewnictwo.pl [AJ]
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.
Literatura:
1. Kozicki R., Wojnar J., Klimatyzacja samochodowa (2). Chłodnictwo i Klimatyzacja 3/1999.
2. Marcinkowski J., Klimatyzacja pojazdów samochodowych i szynowych, Politechnika Wrocławska, Wrocław 1974.
Wykorzystane zdjęcia: firma Laser.



KONTAKT wyślij zapytanie ofertowe

Biuro Obsługi Klienta

E-mail: biuro@klimatyzacja.pl

Tel: +48 42 653 57 03
Adres:
Morgowa 4
01-223 Łódź

Katalog firm

  • Laser

    Spółka Laser sp. z o.o. sp. k.  z siedzibą w Łodzi powstała w cel…
    Laser
  • KoronaOzon: ozonatory powietrza i wody

    Laboratorium naukowo-wdrożeniowe KoronaOzon – polski producent ozonator…
    KoronaOzon: ozonatory powietrza i wody
  • Coldteam

    Coldteam Sp z o. o to nowoczesna firma chłodnicza , której specjalnośc…
    Coldteam

Produkty