[ Zamknij ]

Nowe zasady dotyczące cookies
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów na stronie Polityka Prywatności.


rejestracja

Właściwości czynników chłodniczych R134a i R1234yf

Opublikowano: 23.06.2014

image

Czynniki chłodnicze R134a i R1234yf to czynniki o bardzo podobnych właściwościach termodynamicznych. Pod względem efektywności chłodzenia i reakcji na zmiany ciśnienia nie wykazują większych różnic. Ich różnica polega na temperaturze samozapłonu. W przypadku czynnika R134a temperatura samozapłonu wynosi 770°C, przez co jest uznawany za niepalny. Natomiast czynnik R1234yf ma temperaturę samozapłonu 405°C – jest więc uważany za łatwopalny.

 

 

 

Właściwości czynników chłodniczych R134a i R1234yf

Czynnik R134a R1234yf
Temperatura wrzenia -26°C -29°C
Ciśnienie pary nasyconej przy 25°C 656 kPa 664 kPa
Ciśnienie pary nasyconej przy 80°C 2597 kPa 2438 kPa
Gęstość pary nasyconej 32,4 kg/m3 37,6 kg/m3
Temperatura samozapłonu 770°C 405°C
GWP 1430 4
Nazwa chemiczna ,1,1,2-tertrafluoroetan, HFO-134a 2,3,3,3-tetrafluoropropen, HFO-1234yf

 

CZYNNIKI R134a i R1234yf – WYMAGANIA PRAWNE

Zgodnie z dyrektywą 2006/40/WE od 1 stycznia 2013 roku czynnik R134a został zastąpiony czynnikiem R1234yf, który stał się przez to obowiązkowym czynnikiem stosowanym w układach klimatyzacji samochodowej. Decyzja ta została podjęta ze względów ochrony środowiska. Czynnik R134a wykazuje wysoki wskaźnik GWP (współczynnik ocieplenia globalnego) – 1430. Natomiast dla czynnika R1234yf wartość GWP nie przekracza 6. Dlatego właśnie czynnik R134a już zniknął z układów klimatyzacji nowych samochodów, natomiast od 1 stycznia 2017 roku jego stosowanie będzie zakazane we wszystkich nowo produkowanych pojazdach.

 

Czynnik R1234yf stanowi jednak wiele kontrowersji ze względu na palność, jaką wykazuje. Podczas pożaru powoduje niebezpieczną emisję związków fluoru.

 

Podczas pracy w normalnych i przewidywalnych warunkach nie ma dowodów, by czynnik R1234yf stanowił zagrożenie. Komisja Europejska zauważa, że producenci samochodów znają techniczne sposoby ograniczenia ryzyka związanego z zastosowaniem nowego czynnika w warunkach nietypowych.

 


Opracowanie redakcja www.klimatyzacja.pl, www.ogrzewnictwo.pl [AJ]
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.
Wykorzystane zdjęcia: Wigmors.



KONTAKT wyślij zapytanie ofertowe

Biuro Obsługi Klienta

E-mail: biuro@klimatyzacja.pl

Tel: +48 42 653 57 03
Adres:
Morgowa 4
01-223 Łódź

Katalog firm

  • Laser

    Spółka Laser sp. z o.o. sp. k.  z siedzibą w Łodzi powstała w cel…
    Laser
  • Master Mot

    Master Mot -kompleksowe wyposażenie serwisów klimatyzacji samochodowyc…
    Master Mot
  • Chemours

    The Chemours Company (NYSE: CC) poprzez dziedzinę nauki, jaką jest chemia, st…
    Chemours

Produkty