[ Zamknij ]

Nowe zasady dotyczące cookies
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów na stronie Polityka Prywatności.


rejestracja

Czynnik chłodniczy – wymagania prawne

Opublikowano: 23.06.2014

image

W układzie klimatyzacji substancję niezbędną do funkcjonowania stanowi czynnik chłodniczy. Jego zadaniem jest wymiana ciepła, a dokładniej uczestnictwo w niej, dzięki czemu w parowniku ciepło jest odbierane w ramach odparowania przy niskim ciśnieniu i niskiej temperaturze. Natomiast w wyższej temperaturze i wyższym ciśnieniu w skraplaczu podczas skraplania, ciepło zostaje oddane.

 

 

 

 

 

STOSOWANE CZYNNIKI CHŁODNICZE

  • czynniki chłodnicze R12 i R22

W klimatyzacjach samochodowych stosowane do połowy lat osiemdziesiątych. Jednak zawartość chloru okazała się szkodliwa dla warstwy ozonowej, przez co rozpoczęto stopniowo wycofywać substancje te z powszechnego stosowania w układach klimatyzacji. Czynnik R12 ze względu na wysoką zawartość chloru jest zabroniony w zastosowaniu od stycznia 2004 roku. Jego całkowite usunięcie z instalacji klimatyzacyjnych nastąpiło w 2013 roku. Natomiast związek R22 dopuszczany do stosowania do 2014 roku, był ograniczany stopniowo od roku 2004.

  • czynnik chłodniczy R407c

Substancja stanowiąca mieszaninę trzech czynników – R32, R125, R134. Czynnik R407c jest zbliżony właściwościami do wycofanego czynnika R22. Czynnik stosowany jest w układzie klimatyzacji autobusowej, gdzie następuje znaczny wzrost sprawności oraz wydajności chłodniczej.

  • czynnik chłodniczy R134a i R1234yf

W latach 90. XX wieku czynnik R134a wyparł czynnik R12 w całej Europie. Obecnie najpopularniejszy czynnik stosowany w układach klimatyzacyjnych.

 

Obowiązująca od 2011 roku Dyrektywa Unii Europejskiej 2006/40/EG, wprowadziła zastrzeżenie, że stosowane w układach klimatyzacji czynniki chłodnicze muszą mieć wartość GWP nieprzekraczającą 150.

 

GWP to wskaźnik oceny wpływu poszczególnych substancji na efekt cieplarniany, odniesiony do dwutlenku węgla, dla którego przyjęto GWP = 1.


Wskaźnik ten dla czynnika R134a wynosi 1430, dlatego opracowano nowy czynnik chłodniczy – R1234yf. Nowa substancja, opracowana na bazie syntetycznej, zaakceptowana przez przemysł samochodowy, posiada potencjał tworzenia efektu cieplarnianego w wysokości 4. Czynnik R134a będzie napełniał układy klimatyzacji samochodowej do roku 2016.

 

Więcej szczegółów na temat wprowadzenia czynnik R1234yf w artykule poniżej:
Właściwości czynników chłodniczych R134a i R1234yf

 

 

 

Opracowanie redakcja www.klimatyzacja.pl, www.ogrzewnictwo.pl [AJ]
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.
Wykorzystane zdjęcia: Coolmarket.

 



KONTAKT wyślij zapytanie ofertowe

Biuro Obsługi Klienta

E-mail: biuro@klimatyzacja.pl

Tel: +48 42 653 57 03
Adres:
Morgowa 4
01-223 Łódź

Katalog firm

  • Laser

    Spółka Laser sp. z o.o. sp. k.  z siedzibą w Łodzi powstała w cel…
    Laser
  • KoronaOzon: ozonatory powietrza i wody

    Laboratorium naukowo-wdrożeniowe KoronaOzon – polski producent ozonator…
    KoronaOzon: ozonatory powietrza i wody
  • Coldteam

    Coldteam Sp z o. o to nowoczesna firma chłodnicza , której specjalnośc…
    Coldteam

Produkty