W klimatyzacjach samochodowych stosowane do połowy lat osiemdziesiątych. Jednak zawartość chloru okazała się szkodliwa dla warstwy ozonowej, przez co rozpoczęto stopniowo wycofywać substancje te z powszechnego stosowania w układach klimatyzacji. Czynnik R12 ze względu na wysoką zawartość chloru jest zabroniony w zastosowaniu od stycznia 2004 roku. Jego całkowite usunięcie z instalacji klimatyzacyjnych nastąpiło w 2013 roku. Natomiast związek R22 dopuszczany do stosowania do 2014 roku, był ograniczany stopniowo od roku 2004.
Substancja stanowiąca mieszaninę trzech czynników – R32, R125, R134. Czynnik R407c jest zbliżony właściwościami do wycofanego czynnika R22. Czynnik stosowany jest w układzie klimatyzacji autobusowej, gdzie następuje znaczny wzrost sprawności oraz wydajności chłodniczej.
W latach 90. XX wieku czynnik R134a wyparł czynnik R12 w całej Europie. Obecnie najpopularniejszy czynnik stosowany w układach klimatyzacyjnych.
Obowiązująca od 2011 roku Dyrektywa Unii Europejskiej 2006/40/EG, wprowadziła zastrzeżenie, że stosowane w układach klimatyzacji czynniki chłodnicze muszą mieć wartość GWP nieprzekraczającą 150.
GWP to wskaźnik oceny wpływu poszczególnych substancji na efekt cieplarniany, odniesiony do dwutlenku węgla, dla którego przyjęto GWP = 1.
Wskaźnik ten dla czynnika R134a wynosi 1430, dlatego opracowano nowy czynnik chłodniczy – R1234yf. Nowa substancja, opracowana na bazie syntetycznej, zaakceptowana przez przemysł samochodowy, posiada potencjał tworzenia efektu cieplarnianego w wysokości 4. Czynnik R134a będzie napełniał układy klimatyzacji samochodowej do roku 2016.
Więcej szczegółów na temat wprowadzenia czynnik R1234yf w artykule poniżej:
Właściwości czynników chłodniczych R134a i R1234yf
Opracowanie redakcja www.klimatyzacja.pl, www.ogrzewnictwo.pl [AJ]
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.
Wykorzystane zdjęcia: Coolmarket.