Badanie przeprowadzone przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, w ramach projektu „ Wentylacja dla szkół i domów”, a także niedawno przeprowadzona IV Konferencja Naukowa „Jakość powietrza a zdrowie”, realizowana przez Uniwersytet Wrocławski, w ramach projektu kampanii edukacyjno-informacyjnej „Czy wiesz czym oddychasz?” – dowodzą, że odpowiednia wentylacja w szkołach jest kluczowym czynnikiem wpływającym na jakość nauki i zdrowie uczniów.
Skupiamy się na nauczycielach, programach nauczania, czy nowoczesnych technologiach, a tymczasem jakość powietrza w salach lekcyjnych jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na jakość nauki i zdrowie uczniów. Oto dlaczego:
Problem z zwiększonym stężeniem CO2 w klasach wynika z kilku kluczowych czynników:
Dlaczego wysokie stężenie dwutlenku węgla jest problemem? Ponieważ wpływa negatywnie na zdrowie i skupienie nie tylko uczniów, ale także nauczycieli. Jego wysokie stężenie może wpłynąć na funkcje poznawcze, w tym na zdolność koncentracji i myślenia.
Badania przeprowadzone w ramach projektu „Wentylacja dla szkół i domów” jednoznacznie dowodzą, że wysokie stężenie dwutlenku węgla i brak odpowiedniej wentylacji mogą znacząco obniżyć efektywność nauki. Skąd jednak bierze się ten problem i jak wpływa na codzienny proces nauczania? W badanych budynkach zachowano istniejący system wentylacji grawitacyjnej, który w praktyce przestaje być skuteczny po przeprowadzeniu termomodernizacji. To sprawia, że pomieszczenia stają się swoistym zamkniętym kontenerem termicznym. Ten problem nabiera szczególnego znaczenia w przypadku sal lekcyjnych, ze względu na specyfikację użytkowania. W pomieszczeniach o powierzchni 50-60 m2 i kubaturze wynoszącej około 200 m3, gdzie przebywa około trzydzieścioro uczniów, brak właściwej wentylacji sprzyja nagromadzeniu się zanieczyszczeń. Jako kluczowy wskaźnik tego zjawiska można wymienić wspomniany dwutlenek węgla. Wraz z każdym oddechem uczniów, jego stężenie w powietrzu wzrasta.
Jakie stężenie CO2 powinno budzić niepokój? To zależy od efektywności systemu wentylacyjnego. Im lepiej działa, tym bliżej jesteśmy poziomom stężenia CO2 obserwowanym na zewnątrz. W warunkach naturalnych, na zewnątrz budynków, stężenie CO2 wynosi między 350 a 550 ppm (części na milion). Jednak sytuacja może różnić się w zależności od pory dnia i lokalizacji, w tym od stopnia zurbanizowania. Organizacje zajmujące się zdrowiem publicznym, takie jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), rekomendują, aby stężenie CO2 wewnątrz budynków nie przekraczało poziomu 1500 ppm. Norma unijna skupia się natomiast na różnicy między stężeniem dwutlenku węgla wewnątrz, a na zewnątrz, która nie powinna być większa niż 1000 ppm. W badanych placówkach oświatowych zanotowano znaczne przekroczenia norm. Na ile to poważny problem? W punktach kulminacyjnych, czyli w momentach największej koncentracji CO2, zarejestrowano wartości oscylujące w przedziale od 3000 do 4000 ppm. To istotna różnica w porównaniu do przeciętnych poziomów zewnętrznych. Co warto podkreślić, tego rodzaju odnotowania pojawiają się w badaniach od kilku lat. Niemniej jednak proces termomodernizacji szkół w Polsce wciąż często nie uwzględnia kwestii poprawi instalacji wentylacyjnych. W praktyce oznacza to, że budynki poddawane termomodernizacji są ocieplane i wyposażane w nową stolarkę okienną, jednak nie wprowadza się istotnych zmian w systemie wentylacji.
Jako firma VBW Engineering, specjalizująca się w systemach wentylacyjnych, jesteśmy niezwykle świadomi kluczowej roli, jaką odgrywa wentylacja w placówkach oświatowych. Nasza firma, kierując się troską o zdrowie i komfort uczniów oraz nauczycieli, projektuje i dostarcza nowoczesne centrale wentylacyjne, które znacząco przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w szkołach i na uczelniach wyższych. W badaniach oraz na konferencji dotyczącej wpływu jakości powietrza na zdrowie i proces nauczania jasno dowiedziono, że brak odpowiedniej wentylacji i wysokie stężenie dwutlenku węgla mogą prowadzić do obniżenia efektywności nauki. Uczniowie stają się rozkojarzeni, mniej skoncentrowani na lekcjach, a także bardziej podirytowani. To z kolei może przekładać się na niższe wyniki w nauce i ogólną jakość edukacji. W związku z tym VBW Engineering dostarcza innowacyjne rozwiązania wentylacyjne, które są dostosowane do specyficznych potrzeb placówek edukacyjnych. Nasze centrale wentylacyjne pozwalają na skuteczną wymianę powietrza, eliminując nadmiar dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń, które negatywnie wpływają na zdrowie i efektywność nauki. Warto podkreślić, że nasza firma nie tylko dostarcza rozwiązania wentylacyjne, ale także dba o cały proces projektowania i instalacji, zapewniając kompleksową obsługę serwisową. Wierzymy, ze poprawa jakości powietrza w szkołach to inwestycja w przyszłość i rozwijanie potencjału młodego pokolenia.
Wnioski z przeprowadzonych badań i konferencji są jednoznaczne - dobra wentylacja w szkole to klucz do lepszej jakości nauki i zdrowia uczniów. Dlatego warto zainwestować w odpowiednie systemy wentylacyjne i lokalne działania, które pomogą obniżyć stężenie dwutlenku węgla w okolicach placówek edukacyjnych. VBW Engineering także włącza się w walkę o lepszą jakość powietrza w placówkach edukacyjnych, dostarczając nowoczesne centrale wentylacyjne, które pomagają stworzyć lepsze warunki do nauki i rozwoju.