Za właściwe funkcjonowanie instalacji ppoż. w obiekcie odpowiada zarządca. Kontrola urządzeń przeciwpożarowych jest obligatoryjna i powinna odbywać się przynajmniej raz do roku lub częściej, według zaleceń producenta sprzętu. Mówi o tym Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. (DzU nr 109, poz. 719), które wskazuje:
W obiektach możemy spotkać różne typy systemów oddymiania. Do najczęściej stosowanych należą grawitacyjne systemy oddymiania, połączone z systemami sygnalizacji pożaru, montowane głównie w obszarze ciągów komunikacyjnych – na klatkach schodowych lub w szybach windowych. Grawitacyjny system oddymiania obejmuje szereg różnego rodzaju urządzeń, w tym m.in.: klapy dymowe, okna oddymiające i napowietrzające wyposażone w napędy, centrale oddymiania, czujki pożarowe oraz ręczne przyciski oddymiania. Dodatkowo, system mogą uzupełniać sygnalizatory akustyczne lub optyczno-akustyczne. Całość uruchamiana jest automatycznie przez centralę bądź ręcznie przez użycie przycisku. Charakterystyczne, pomarańczowe przyciski oddymiania większość z nas kojarzy z klatek schodowych.
Właściciel lub zarządca budynku, poza zapewnieniem prawidłowego działania systemów oddymiania, jest zobligowany do posiadania dokumentacji, która potwierdza regularne przeglądy i konserwację instalacji ppoż. W przypadku wystąpienia pożaru, zarządca, który nie dokonuje wymaganych przepisami przeglądów i konserwacji, może być pociągnięty do odpowiedzialności i wypłaty odszkodowania osobom, które odniosły obrażenia lub straty materialne.
Obowiązek wykonywania kontroli systemu ppoż. zarządca może przekazać firmie zewnętrznej, jednakże musi ona posiadać niezbędne uprawnienia. Firma prowadzi dokumentację techniczną zainstalowanych urządzeń oraz nadzoruje terminy ich przeglądów tak, aby utrzymać je w prawidłowym stanie technicznym.