Niewystarczająca wentylacja garażu objawia się „lepkim” powietrzem o niemiłym zapachu benzyny, olejów oraz chemikaliów, które sprawiają, że jak najszybciej chcemy z niego wyjść na świeże powietrze. Jednak problem jest o wiele poważniejszy. Brak odpowiedniej wymiany powietrza w tym pomieszczeniu oznacza zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa mieszkańców domu, choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy.
Prawidłowo działająca wentylacja:
Wentylacja garaży w świetle obowiązujących przepisów
Wszystkie garaże, niezależnie od tego czy wolnostojące czy znajdujące się w bryle budynku, muszą posiadać wentylację. Wynika to z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2002 r. nr 75, poz. 690). Rodzaj wymaganej wentylacji zależy głównie od tego, czy garaż jest jest on ogrzewany (p.1) czy też nie (p.2): § 108. 1. W garażu zamkniętym należy stosować wentylację:
Rodzaje systemów wentylacji garaży w praktyce
Wentylacja w garażu nieogrzewanym. Zgodnie z cytowanym rozporządzeniem wystarczy tu wentylacja naturalna. W praktyce wymagany przepływ powietrza uzyskuje się za pomocą dwóch otworów wentylacyjnych: okrągłych o średnicy min. 160 mm lub kwadratowych o wymiarach min. 140x140 mm, których powierzchnia łączna jest zgodna z wymaganą minimalną 0,04 m2. Ponieważ duże garaże w domach jednorodzinnych raczej nie posiadają oddzielonych ścianą stanowisk na 2 samochody, ta wartość powierzchni wystarczy. Otwory wentylacyjne wykonuje się parami – jeden tuż nad podłoga, drugi przy suficie. Można tez wykonać 4 otwory o przekrojach 0,1 m² (np. 10 x 10 cm), rozmieszczone np. w pobliżu narożników ścian garażu. Jeżeli jednak zamierzamy zainstalować w tych otworach kratki wentylacyjne to pamiętajmy, że będzie się wtedy liczyć ich powierzchnia czynna (netto), to znaczy bez ramek i szczeblinek. Wynosi ona ok. 20...70% powierzchni wynikającej z wymiarów zewnętrznych kratek, dlatego otwory montażowe muszą być odpowiednio większe (najlepiej wykorzystać dane katalogowe wybranych kratek). Warto zamontować kratki z siatką zabezpieczającą przed owadami.
Wentylacja w garażu ogrzewanym. Stosuje się tu wentylację grawitacyjną z kanałem wywiewnym wyprowadzonym ponad dach budynku. Aby zapewnić wymaganą krotność wymiany powietrza 1,5, długość tego kanału wentylacyjnego powinna wynosić minimum 3 m, licząc od wlotu do wylotu komina. Jednak efektywność wentylacji grawitacyjnej zależy od różnicy temperatur pomiędzy wnętrzem garażu, a jego otoczeniem, czyli pory roku i pogody. Latem system ten nie zapewnia wystarczającej wymiany powietrza, zaś gdy temperatura w garażu i na zewnątrz jest taka sama, to wentylacja praktycznie nie funkcjonuje. Dlatego trzeba zainstalować system wentylacji mechanicznej z wentylatorem elektrycznym w kanale wywiewnym. Jest ona bezwzględnie konieczna w garażach poniżej poziomu terenu, w których parkują samochody z instalacją LPG. System musi wtedy zawierać czujniki propanu i butanu, które sterują jego działaniem. Warto wiedzieć, że wentylacja naturalna w garażu ogrzewanym nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ stwarza pewne ryzyko. W niekorzystnych warunkach pogodowych (silny mróz i porywisty wiatr) mogłoby dojść do takiego wychłodzenia wnętrza garażu, że najprawdopodobniej doprowadziłoby to do uszkodzenia instalacji grzewczej.
Wentylacja garażu znajdującego się w bryle domu wyposażonego w system wentylacji mechanicznej. Tu nadzwyczaj ważne jest rozdzielenie tych 2 systemów, ponieważ powietrze z garażu, mogące zawierać gazy spalinowe (w tym trujący tlenek węgla), może przedostać się do pomieszczeń mieszkalnych domu poprzez kanały wentylacyjne. Ponadto temperatura powietrza w garażu jest zazwyczaj niższa od tej w części mieszkalnej domu, dlatego powodowałaby, że sterownik centrali rekuperacji utrzymywałby niższą temperaturę powietrza nawiewanego do pomieszczeń mieszkalnych, jednocześnie zaś efektywność rekuperacji była mniejsza. Oznaczałoby to większe rachunki za energię do celów ogrzewania.
Wentylacja w garażu położonym w bryle budynku
Taki garaż powinien być odgrodzony od reszty domu „śluzą” oraz posiadać osobną wentylację mechaniczną. Dobrze jest zainstalować w nim czujniki tlenku węgla bądź gazu LPG. Jeżeli w garażu ma być wentylacja grawitacyjna, musi być zainstalowany odpowiedni kanał wentylacyjny.
Warto wiedzieć, że popularne garaże z wentylacją naturalną, umieszczone na najniższej kondygnacji budynku, stwarzają zagrożenie dla mieszkańców. Po otwarciu drzwi może bowiem dojść do zasysania zanieczyszczonego powietrza z garażu przez kratki wentylacyjne w domu. Rozwiązaniem tego problemu jest układ drzwi otwieranych naprzemiennie lub zainstalowanie systemu wentylacji mechaniczną o stałej wydajności.
Jaki wentylator do garażu?
W garażach możemy zamontować wentylatory wyciągowe kanałowe, których wydajność (przepływ powietrza) zależy od kubatury pomieszczenia. Wg kalkulatorów, dostępnych na niektórych stronach, np. dla garażu jednostanowiskowego o wymiarach 6x4,5x2,5 m wymagana wydajność to 270-540 m3/h, co odpowiada mocy elektrycznej rzędu 40-80 W. Wystarczy tu stopień szczelności IPX4, ponieważ garaże z założenia nie są narażone na strumienie wody i nie występuje w nich bardzo duże stężenie pyłów. Wentylatory wyższej klasy cechują się: wysokim poziomem oszczędność energii (do 70% w porównaniu do tradycyjnych), bardzo cichą pracą i długą żywotnością (dzięki łożyskom kulkowym renomowanych producentów), płynnym startem i stabilną pracę oraz możliwością regulacji obrotów, np. za pomocą potencjometru umieszczonego na obudowie.
Metody usprawnienia wentylacji w garażu nieposiadającym okien
Oprócz wentylatorów możemy zastosować:
Dodatkowe elementy wentylacyjne, takie jak:
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie redakcja : (T.H.)
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl