Klimatyzacja w małych lokalach usługowych – jak zoptymalizować koszty?

W dobie globalnego ocieplenia klimatyzacja to niezbędny element wyposażenia lokali gastronomicznych, sklepów czy zakładów fryzjerskich oraz salonów kosmetycznych. Szczególnym wyzwaniem jest tu gastronomia.

Ponieważ każdego roku pojawia się coraz więcej restauracji, konkurencja w tej branży jest wysoka. A reputacja firmy i jej prawdopodobieństwo wypełnienia wszystkich rezerwacji miejsc i posiadania stałych klientów zależy nie tylko od dobrego jedzenia. W ciągu ostatnich kilku lat ceny w restauracjach czy barach wzrosły niebotycznie, dlatego właściciele powinni zrobić wszystko, aby obniżyć koszty własne, dzięki czemu będą mogli przyciągnąć klientów, którzy wskutek inflacji zaczynają poszukiwać oszczędności. W artykule doradzimy, jak maksymalnie obniżyć koszty klimatyzacji w małych lokalach usługowych.

Specyficzne dla restauracji wyzwania związane z klimatyzacją

Ludzie szukają kompleksowych doznań kulinarnych. Miejsca, w którym mogą spędzić czas z bliskimi, zjeść świetne jedzenie i stworzyć wspomnienia. Jednak zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura w lokalu zniechęca klientów i stwarza zagrożenie chorobami. Odpowiednio dobrany klimatyzator do baru, pubu czy małej restauracji oferuje możliwość ogrzewania i chłodzenia części lokalu, zarówno za pomocą zautomatyzowanego systemu, jak i ręcznego sterowania. Temperatura oraz wilgotność powietrza zarówno w jadalni, jak i w kuchni, gdzie przygotowuje się żywność, powinna być brana pod uwagę zgodnie z zasadami BHP oraz przepisami sanitarnymi. Zarówno goście, jak i pracownicy lokalu muszą czuć się komfortowo, a przede wszystkim dobrze. Jedno z przeprowadzonych badań sugeruje, że idealna temperatura do spożywania posiłków wynosi od 20 do 23°C. Jednak w restauracjach i barach musimy uwzględnić wyzwania, które mogą powodować wahania tej wartości:

  • Przeciągi spowodowane otwieraniem i zamykaniem drzwi lokalu.
  • Indywidualne preferencje temperaturowe gości.
  • Nadmiar ciepła wytwarzanego, gdy sala jest pełna, a kuchnia pracuje na pełnych obrotach.
  • Liczba gości w danym momencie.

Bez względu na wielkość restauracji, właściciele czy menedżerowie muszą uwzględnić te 4 czynniki oraz inne zmienne, aby utrzymać idealne środowisko.

Wyzwania związane z konserwacją klimatyzacji w restauracjach

Innym obszarem, który trzeba wziąć pod uwagę, jest odpowiednia konserwacja sprzętu, wymagana do utrzymania pełnej wydajności systemu klimatyzacji w restauracji. Kuchnie oraz inne obszary przygotowywania żywności stanowią unikalny zestaw wyzwań, ze względu na wykonywane tam czynności i ogólnie ruchliwe środowisko. Niektóre z tych wyzwań to:

  • Nagromadzenie się smaru i dymu w elementach roboczych klimatyzatora. Może to nastąpić znacznie szybciej niż w klimatyzatorach domowych i spowodować spadek wydajności chłodzenia.
  • Nadmierne ciepło wytwarzane w kuchni przy dużej liczbie gości, przyczyniające się do wzrostu temperatury w jadalni. W takich warunkach klimatyzator będzie musiał pracować ciężej, aby obniżyć temperaturę do komfortowego poziomu.
  • Duża wilgotność powietrza powodowana przez zmywarki do naczyń oraz inne czynniki może również powodować uszkodzenie komponentów klimatyzatora. Doprowadzi to do awarii lub zbyt niskiej wydajności urządzania.

 

Najpopularniejsze klimatyzatory dla restauracji

Eksperci zalecają dla takich obiektów klimatyzatory naścienne. Te ekonomiczne urządzenia są łatwe w instalacji i można je zintegrować z projektem przestrzeni lokalu. Większość z nich jest cienka, długa i może być umieszczona wysoko na ścianie, aby pozostać poza zasięgiem wzroku gości. Urządzenie powinno być zamontowane w najbardziej centralnym punkcie pomieszczenia. Pozwoli to na łatwy przepływ powietrza w całym pomieszczeniu, aby zapewnić komfort wszystkim gościom. W małych lokalach wystarczy zwykle jeden klimatyzator ścienny, w przypadku większych stosuje się kilka jednostek rozmieszczonych tak, aby wyrównać temperaturę w pomieszczeniu i zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia zimnych lub gorących punktów. Inną opcją jest klimatyzator kasetonowy montowany na suficie. Można go ukryć we wnęce sufitowej. To idealną opcja dla lokali o bardzo specyficznej estetyce, która zostałaby zakłócona przez klimatyzator naścienny. Dodatkowo, wiele z tych urządzeń oferuje 4-kierunkowy przepływ powietrza, który zapewnia lepszą cyrkulację i utrzymanie idealnej temperatury.

Klimatyzacja a rachunki za prąd

Pod względem technicznym i ekonomicznym w małym lokalu najlepiej sprawdzają się klimatyzatory typu split. To najpopularniejszy w Polsce system klimatyzacji, stosowany w domach jednorodzinnych, mieszkaniach w blokach czy sklepach. Klimatyzator split składa się z zamontowanej zwykle na ścianie budynku i dobrze widocznej jednostki zewnętrznej oraz zainstalowanej w pomieszczeniu jednostki wewnętrznej. W pierwszej z nich znajdują się główne elementy systemu, czyli sprężarka, skraplacz, zawór rozprężny i zawór 4-drożny. Natomiast w jednostce wewnętrznej umieszczony jest parownik. Odbiera on ciepło z powietrza w pomieszczeniu i przekazuje do czynnika chłodniczego, który przenosi je do jednostki zewnętrznej, gdzie zostaje ono uwalniane do atmosfery. Obie jednostki połączone są rurami, przez które przepływa czynnik chłodniczy. Popularność klimatyzatorów typu split wynika głownie z ich przystępniejszej od innych rozwiązań ceny, a ponadto prostoty systemu, niskiego poziomu hałasu oraz dużej efektywności chłodzenie oraz grzania (wszystkie współcześnie produkowane klimatyzatory mogą zarówno chłodzić, jak i ogrzewać pomieszczenia). Dodatkowo klimatyzatory oczyszczają doprowadzane do pomieszczeń powietrze za pomocą filtrów. Ze względu na swoje zalety split doskonale sprawdza się w małej restauracji, sklepie czy zakładzie fryzjerskim o powierzchni np. od 30 do 70m2. Ze względu na połączenie obydwu jednostek rurami zawierającymi gaz pod ciśnieniem, montaż klimatyzacji oraz jej serwisowanie muszą być wykonane przez specjalistów posiadających odpowiednie uprawnienie. Ze względu na wspomniane już ocieplanie się klimatu i duży popyt, rynek klimatyzacji rozwija się, a do sprzedaży trafiają urządzania o coraz lepszych parametrach, którymi można wygodnie sterować za pomocą pilota czy też smartfona z dedykowaną aplikacją. Istnieje wiele sposobów na efektywne wykorzystanie klimatyzacji w restauracji. Pomoże to obniżyć koszty i zapewni, że zrobiliśmy wszystko, aby usatysfakcjonować klientów.

Oto praktyczne porady:

1. Moc urządzenia musi być prawidłowo dobrana do wielkości lokalu. Właściciele restauracji, którzy próbują korzystać z klimatyzatora, który jest zbyt duży lub zbyt mały, prawdopodobnie nie skorzystają z jego maksymalnej wydajności. Urządzenia te są projektowane do klimatyzowania pomieszczeń o określonej wielkości i działają najlepiej, gdy są dobrane właściwie: głównie do kubatury pomieszczenia oraz położenia lokalu Tu warto skorzystać z pomocy ekspertów.

2. W miarę możliwości powinniśmy wybierać jednostki z termostatami automatycznymi lub programowalnymi. Zastosowane w nich zaawansowane technologie pozwalają klimatyzatorowi wykrywać warunki otoczenie i odpowiednio dostosowywać temperaturę. Niektóre z nich mogą być również używane, wraz z innymi urządzeniami, do regulacji temperatury w pomieszczeniu w zależności od liczby przebywających w nim osób, pory dnia lub zewnętrznych warunków pogodowych.

3. Nie zapominajmy o toaletach. Jak wynika z praktyki, klimatyzacja w tych pomieszczeniach jest regularnie pozostawiana włączona przez cały czas, podobnie jak światło. Może to nie tylko zwiększyć rachunki za ogrzewanie, ale także spowodować, że w toalecie będzie dość zimno i niektórzy goście będą się na to skarżyć. Podczas chłodniejszych wieczorów warto rozważyć wyłączenie urządzeń lub uruchamianie ich tylko w określonych godzinach.

4. Wykorzystujmy z programu uruchamiania/wyłączania (start-up/shut down). Podobnie jak w przypadku toalet, pozostawienie klimatyzatora włączonego przez cały czas spowoduje znaczący wzrost rachunków za prąd. Korzystanie z programu uruchamiania/wyłączania oznacza, że urządzenie zacznie działać tylko w określonych porach dnia - wtedy, gdy jest najbardziej potrzebne.

5. Klimatyzacja musi być regularnie serwisowana (co najmniej raz w roku) przez techników z uprawnieniami gazowymi. Samodzielnie możemy wymieniać filtry powietrza, co jest ważne, ponieważ brudne i zapchane znacznie zmniejszają efektywność chłodzenia czy grzania, co przekłada się na wyższe rachunki za prąd.

Klimatyzacja dla innych małych lokali

Wybór klimatyzatora do sklepu osiedlowego czy wiejskiego, a także zakładu fryzjerskiego czy kosmetycznego, będzie podobny jak do lokali gastronomicznych. Tu również wystarczy urządzenie typu split. Przyjemny chłód panujący podczas letnich upałów to nie tylko znacznie bardziej komfortowe warunki pracy dla personelu, ale także i klientów. Szczególnie klientek korzystających z usług fryzjera czy kosmetyczki. Różnicę pomiędzy sklepami a pozostałymi lokalami stanowią sprzedawane w nich artykuły spożywcze, takie warzywa, owoce, wędliny czy nabiały, które mogą stracić świeżość podczas upałów. W Polsce ustawodawca nakłada obowiązek zapewnienia odpowiedniej jakości produktów żywnościowych, zaś podczas kontroli jednym z wielu punktów kontrolnych są właśnie parametry przechowywania żywności. W przypadku negatywnych wyników, np. wykrycia spleśniałych owoców, inspektor Sanepidu może nałożyć karę na właściciela sklepu. Ponadto, podobnie jak w lokalach gastronomicznych, drzwi są często otwierane i zamykane przez klientów, co wpływa na temperaturę w pomieszczeniu. Dlatego warto zainwestować w dobry klimatyzator i odpowiednio ustawić jego parametry pracy. Oszczędzanie zaś na klimatyzacji w zakładzie fryzjerskim czy kosmetycznym może odstraszyć klientki. Warto też wiedzieć, że właściwie dobrane i zainstalowane systemy klimatyzacji dobrych producentów powodują wzrost wartości użytkowej lokalu.

Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki

Opracowanie redakcja : (T.H.)

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl