Definicja rękojmi
Rękojmia jest obligatoryjnym i niezbywalnym prawem. Wywołuje odpowiedzialność sprzedawcy wobec kupującego. Odpowiedzialność za wady oferowanych dóbr i usług. Wady mogą być dwojakiej natury. Mogą zaistnieć jako wady fizyczne lub wady prawne.
Czym różnią się rękojmia i gwarancja?
Wady przedmiotów i usług
W Kodeksie cywilnym − ustawa z dnia 23.04.1964 − w dziale II. Rękojmia za wady − sprecyzowano oba przypadki wystąpienia wady rzeczy będącej przedmiotem umowy.
1. Wada fizyczna
W paragrafie 1 artykułu 556 ustawodawca wyjaśnia, na czym polega wada fizyczna. Będąc niezgodnością wyrobu lub usługi z podpisaną umową w szczególności rzecz:
a) nie ma właściwości zwyczajowo obserwowanych w innych tego typu przedmiotach i oczekiwanych w rzeczy nabytej.
b) nie można odnaleźć w niej właściwości, o których zaręczał sprzedający.
c) mimo informacji, co do celu zakupu, sprzedawca nie wniósł sprostowania i nabywca podjął niekorzystną dla siebie decyzję.
d) rzecz została wydana jako niekompletna − również z powodu braków w dokumentacji (atestach, certyfikatach i poświadczeniach legalności).
e) §3 rzeczonego artykułu odnosi się do czynności związanych z montażem: rzecz ma wadę z powodu jej montażu niezgodnego ze sztuką lub niewłaściwego uruchomienia
lub
2. Wada prawna
Kodeks cywilny odnosi się do przypadku wystąpienia wady prawnej, niestety nie precyzuje jasno, czym ona jest i jakie niesie ze sobą konsekwencje. Można o tym przeczytać w artykule 574 paragrafy 1 i 2.
Jak zatem poradzić sobie z interpretacją wady prawnej?
Istnieją cztery aspekty tego problemu. Wystąpienie wady prawnej zachodzi, jeśli:
a) rzecz jest własnością osoby trzeciej i sprzedawca nie mając do niej praw nie powinien nią rozporządzać
b) na przedmiocie ciężą prawa osoby trzeciej i w tej sytuacji przedmiot może występować jako dowód w sprawie lub postępowaniu wyjaśniającym albo karnym
c) rzecz stanowi zabezpieczenie i z tego powodu nie podlega zbyciu − ograniczenie może powstać np. w wyniku działań komornika
lub
d) sprzedający, kreując sprzedaż, tworzy prawo pozbawione bytu; w praktyce może to być na przykład sprzedaż nieruchomości, w której księdze wieczystej istnieją zapisy świadczące o prawach osób trzecich np. do pierwokupu.
3. Wada istotna
W publikacjach spotyka się często określenie wady istotnej w odniesieniu do meritum wystąpienia samej wady i zakresu jej oddziaływania na postanowienia umowy.
Pochodzi ono z sentencji wyroków i jest używane przez orzecznictwo. Stanowi fragmenty tez wyroków, które poprzez swoje uszczegółowienie pozytywnie wybiegają poza ramy przyjętego prawodawstwa.
Tak więc wada istotna, choć nieistniejąca w legislacji stała się bytem nadrzędnym doprecyzowującym i stopniującym zdarzenia.
Za wadę istotną uważa się taką, która jest powodem wyłączenia możliwości korzystania z nabytej rzeczy.
W szczególności:
a) cechuje się znacznym odstępstwem od funkcjonalności
b) zaburza estetykę przynależną przedmiotowi lub dziełu
c) wpływa na znaczne obniżenie jej wartości
d) efektem jej wystąpienia jest znaczne odstępstwo od postanowień zawartych w zamówieniu.
Czy rękojmię można pominąć?
Z mocy prawa rękojmia jest automatyczną ochroną kupującego i powstaje z chwilą zawarcia umowy. Wyłączenia i ograniczenia rękojmi są możliwe, jednak pod pewnymi względami.
Uwaga!
Jeśli stronami są dwie firmy, wszelkie modyfikacje w obrębie rękojmi możliwe są jedynie pod warunkiem sporządzenia umowy zawierającej odpowiednie zapisy i obie strony przyjmą je. Jeśli kupującym jest konsument, istnieje możliwość skrócenia czasu ochrony maksymalnie do 1 roku, tylko w wypadku, jeżeli przedmiotem transakcji jest rzecz używana. Przepisom o rękojmi podlegają również towary oferowane w trybie wyprzedaży lub objęte promocjami i tak samo, jak w wypadku regularnej oferty przedsiębiorcy mają na rozpatrzenie reklamacji 14 dni kalendarzowych. Jeśli nie wykonają żadnej akcji, racje klienta zostają uznane za uzasadnione, a wysunięte wnioski wykonalne.
Utrata uprawnień do rękojmi
Możliwością, kiedy strona (przedsiębiorca-kupujący) umowy może utracić prawo do skorzystania z postanowień o rękojmi, jest fakt wykrycia wady i zaniechanie w przekazaniu informacji do sprzedawcy o jej wykryciu. Przepisy w tym punkcie nie są zbyt ścisłe, gdyż używa się sformułowania o niezwłocznym powiadomieniu. Pozostaje do rozstrzygnięcia ocena niezwłoczności. Z praktyki prawniczej wynika, że interpretacja niezwłoczności zawiera się w stwierdzeniu − „tak szybko, jak to jest możliwe”. W razie kwestii spornych sąd rozstrzyga o ocenie niezwłoczności i z pewnością praktyka sądownicza przyniesie materiały do porównań zawarte w sentencjach wyroków i być może precedensach w sprawach szczególnie skomplikowanych.
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie: (BJ) Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl