Z roku na rok poziom zaawansowania technologicznego samochodów wzrasta. Pojazdy hybrydowe i elektryczne nie są już nowością. Na dobre wpisały się krajobraz polskich dróg. W samochodach tych producenci stosują autoklimę zintegrowaną z systemem hybrydowym. W dużym skrócie oznacza to, że praca układu jest bezpośrednio uzależniona od działania systemu hybrydowego w pojeździe. Dzięki temu jeszcze lepiej wykorzystuje się wygenerowaną energię elektryczną.
Dlaczego taka integracja ma sens?
Jest przynajmniej kilka argumentów przemawiających za tego typu integracją. Przede wszystkim pozwala to na efektywniejsze wykorzystanie energii generowanej przez pojazd. Ponadto optymalizuje się jej zużycie. Systemy projektowane są w ten sposób, żeby autoklimatyzacja nie wpływała negatywnie na zasięg pojazdu na naładowanej baterii. Oddziaływanie to zredukowano do minimum. Zrównoważone zarządzenie zużyciem energii to klucz do tego, aby zmniejszyć koszty eksploatacji pojazdu. Jednocześnie utrzymuje się pożądane parametry temperatury powietrza w kabinie pojazdu. Dzięki temu zachowuje się wysoki komfort podróży oraz jej bezpieczeństwo. Producenci wciąż pracują nad udoskonaleniem tego rozwiązania, dlatego warto to monitorować. Tak naprawdę zmienia się to z roku na rok.
Nowe rozwiązania w hybrydach
Choć hybrydy są z nami już od ponad dekady, to jednak nowe rozwiązania w ich konstrukcji wciąż się pojawiają. Wydaje się, że producenci nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. Wśród nowych rozwiązań znajdują się m.in. kompresory napędzane trójfazowymi silnikami, które działają w oparciu o energię z baterii pokładowej. Dzięki temu autoklimatyzacja działa przy wyłączonym silniku spalinowym. Innym ciekawym rozwiązaniem jest komora silnika elektrycznego sprężarki, która pozwala na całkowite rozprężenie silnika oraz na gromadzenie oleju odseparowanego z układu. To tylko kilka wybranych ciekawostek technologicznych. Zastanawiasz się nad zakupem hybrydy? Współcześnie stosowane układy autoklimatyzacji w tych pojazdach spełniają najwyższe standardy rynkowe.
Klimatyzacja w samochodach hybrydowych
Na naszych drogach widzimy coraz więcej samochodów elektrycznych i hybrydowych. Te drugie dysponują dwoma źródłami napędu: silnikiem spalinowym (benzynowym lub Diesla) oraz elektrycznym. Stosowanie napędu elektrycznego wymusza na producentach samochodów poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie różnego rodzaju technologii, wykorzystywanych w motoryzacji. Widać to m.in. na przykładzie klimatyzacji samochodowej. Różni się ona zasadniczo od wykorzystywanej w samochodach z napędem tradycyjnym. Przyjrzyjmy się temu tematowi.
Czym różni się klimatyzacja w pojazdach hybrydowych od tej spotykanej w tradycyjnych?
Z roku na rok poziom zaawansowania technologicznego samochodów wzrasta. Pojazdy hybrydowe i elektryczne nie są już nowością i na dobre wpisały się w krajobraz polskich dróg. Również klimatyzacja samochodowa stała sie standardem a nie luksusem, jak to było dawniej. Ma ona duże znaczenie również dlatego, że klimat się ociepla a długie okresy upałów stały sie juz chyba standardem w Polsce. Jednak układy klimatyzacji w samochodach hybrydowych (HEV) oraz elektrycznych (EV) różnią się zasadniczo od stosowanych w samochodach z napędem tradycyjnym - benzynowym czy wysokoprężnym. W samochodach tradycyjnych, które posiadają tylko silnik spalinowy, sprężarka klimatyzacji napędzana jest mechanicznie – paskiem klinowym, za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego. Natomiast w pojazdach hybrydowych (typu Full Hybrid), podobnie jak w czysto elektrycznych, sprężarka napędzana jest zintegrowanym z nią silnikiem elektrycznym, zasilanym z baterii pojazdu. Po to, aby klimatyzacja mogła również działać w sytuacjach, gdy samochód jedzie wykorzystując tylko napęd elektryczny oraz stoi (w tym, gdy wykorzystywany jest system start-stop). Ponieważ sprężarka klimatyzacji pobiera znaczną moc (rzędu kilku kW; kierowcy samochodów ze słabszymi silnikami wiedzą, jak włączona klima może pogorszyć osiągi), jej silnik nie może być zasilany napięciem 12 V, gdyż pobierałby bardzo duży prąd (ponad 100 A). Dlatego stosuje się silniki DC na napięcie ponad 200 V. Sprężarki klimatyzacji pojazdów elektrycznych to sprężarki spiralne, które są wydajniejsze i lżejsze od sprężarek tłokowych, stosowanych w pojazdach tradycyjnych. Wyposażone są w separator, który oddziela olej smarujący od czynnika chłodniczego, co zwiększa wydajność chłodzenia.
Energooszczędność klimatyzacji w pojazdach hybrydowych
Sprężarki do klimatyzacji pojazdów hybrydowych posiadają wbudowany inwerter, czyli układ elektroniczny umożliwiający regulację prędkości obrotowej i zarazem mocy chłodniczej oraz pobieranej z baterii. To kolejna różnica w porównaniu do aut spalinowych, gdzie regulacja temperatury w kabinie podczas upałów odbywa się na zasadzie cyklicznego włączania i wyłączania napędu sprężarki. Płynna regulacja mocy oznacza oszczędności energii elektrycznej pobieranej z baterii pojazdu. Ponadto sprężarka może wykorzystywać energię elektryczną z odzysku – generowaną podczas hamowania pojazdu (tzw. hamowania odzyskowego lub rekuperacyjnego). Warto wiedzieć, że w intensywnym ruchu miejskim możliwy jest poziom odzysku energii kinetycznej w zakresie od 25% do nawet 40%.
O czym powinni pamiętać użytkownicy hybryd
Wysokie napięcie zasilające napęd sprężarki oznacza konieczność stosowania specjalnych olejów dielektrycznych POE do smarowania układu klimatyzacji w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Użycie zwykłego oleju PAG do klimatyzacji pojazdów tradycyjnych, który jest higroskopijny i może przewodzić prąd, może doprowadzić do kosztownego uszkodzenia sprężarki i powinniśmy zwracać na to uwagę podczas serwisowania naszego samochodu. W niektórych pojazdach elektrycznych klimatyzacja jest wykorzystywana również do chłodzenia baterii głównej. Układ klimatyzacji jest integralnym elementem zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie samochodu i musi być odpowiednio serwisowany. Jeśli ulegnie on awarii, samochodu nie będzie można uruchomić ze względów bezpieczeństwa.
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie redakcja : (Ł.G.)
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl