Podstawą urządzenia są cztery kluczowe elementy: parownik, sprężarka, zawór rozprężny i skraplacz. Pod tym kątem budowa agregatu bardzo przypomina układ klimatyzacji w samochodzie, a także klimatyzatory wykorzystywane w przestrzeniach biznesowych i mieszkalnych. W autach dostawczych montuje się go przy komorach chłodniczych, dzięki czemu z powodzeniem można realizować transport produktów zamrożonych oraz schłodzonych do pożądanej temperatury. Nowoczesne i wydajne agregaty chłodnicze pozwalają na kontrolę takich parametrów jak: temperatura i wilgotność powietrza w komorze. Dostosowuje się je do danej partii produktów.
Działanie agregatu nie jest skomplikowane. W obiegu zamkniętym krąży czynnik chłodniczy. Najpierw przybiera postać ciekła, po czym na skutek działania temperatury w parowniku zmienia się w gaz. Transportowany jest do zaworu rozprężnego (sprężarki) i skraplacza, gdzie powraca do stanu ciekłego. Za wprawienie czynnika chłodniczego w ruch odpowiada sprężarka. Na takiej samej zasadzie działa układ klimatyzacji w autach samochodowych i dostawczych. Można uznać, że autoklima to samochodowy agregat chłodniczy, jednak jego zadaniem jest doprowadzenie do pożądanej temperatury wewnątrz pojazdu.
Agregaty chłodnicze samochodowe są stosowane na szeroką skalę w transporcie. Wymagane są wszędzie tam, gdzie towary potrzebują specjalnych warunków przewozu. W ten sposób powstają samochody chłodnie. Do towarów wymagających zachowanie zimnego łańcucha dostaw należą m.in.:
Posiadacz samochodu chłodni i komór w zabudowie chłodniczej powinien postawić na regularne serwisowanie układu chłodzenia, w celu wyeliminowania ewentualnych usterek. Nieprawidłowe działanie agregatu chłodniczego lub klimatyzacji może doprowadzić do strat w produkcie, a także zmniejszyć komfort codziennej pracy kierowców.
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie redakcja : (Ł.G)
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl