Gdzie i dlaczego stosuje się odsysacze spalin?

W warsztatach samochodowych, stacjach diagnostycznych oraz jednostkach straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego często konieczne jest uruchamianie silników pojazdów, np. w celu ich regulacji. Substancje emitowane przez układy wydechowe pracujących silników spalinowych, głównie takie jak np. tlenek węgla, tlenki azotu i węglowodory, są bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia ludzi. Dlatego pracownicy powinni być chronieni przed niekorzystnym działaniem spalin i jest to wymagane odpowiednimi przepisami BHP. Do usuwania spalin z pomieszczeń, w którym pracują silniki, stosowane są odsysacze. Są one ustawowo obowiązkowym wyposażeniem stacji kontroli pojazdów (SKP).

Budowa odsysaczy

Głównymi elementami tych urządzeń są: węże, ssawy oraz wentylatory. Węże powinny być elastyczne, mieć odpowiednią średnicę oraz odporność na wysoką temperaturę - do minimum 150°C. Ssawa to element umożliwiający podłączenie węża do rury wydechowej pojazdu i szybkie jego odłączenie bez użycia narzędzi oraz wprowadzenie sondy analizatora spalin. Wentylator elektryczny zasysa spaliny, powodując ich efektywne odprowadzanie na zewnątrz. Dodatkowo, w celu zabezpieczenia węża przed uszkodzeniem, odsysacze wyposażone są w mechanizm balansowy lub zwijacz bębnowy.

Rodzaje odsysaczy ze względu na przeznaczenie

Ze względu na rodzaj pojazdu, odciągi spalin samochodowych dzielą się na odsysacze dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. (osobowych), samochodów większych (powyżej 3,5 t.) oraz dla pojazdów specjalnych (np. maszyn budowlanych). Dla samochodów osobowych stosuje się odsysacze o wydatku minimum 400 m3/h (przy wlocie końcówki ssawnej) i węże o średnicy 100 mm, zaś, natomiast dla pojazdów cięższych odsysacze zapewniające wydatek minimum 1300m3/h i węże o średnicy 150 mm. Pojazdy specjalne mogą wymagać węży o średnicy 200mm, odpornych na temperatury nawet rzędu 300°C.

Konstrukcje odsysaczy

Istnieją takie rozwiązania, jak odsysacze proste pojedyncze wiszące, odsysacze proste podwójne wiszące, odsysacze bębnowe, kanałowe podpodłogowe, kanałowe nadpodłogowe z wózkiem jezdnym. Odsysacze mogą być też stacjonarne i mobilne. W małych warsztatach samochodowych najczęściej wykorzystywane są odsysacze wiszące, bębnowe oraz małe odciągi mobilne, w których wentylator znajduje się na wózku z kołami lub przestawne, w których wentylator jest przymocowany do stelaża. Długość węży w odsysaczach prostych to kilka m (np.5), natomiast bębnowych kilkanaście m (np.12). Odsysacze proste, pojedyncze i podwójne, składają się z wentylatora mocowanego np. do ściany oraz węża odciągowego zakończonego ssawą, którą zakłada się na rurę wydechową pojazdu. Wąż najczęściej jest podtrzymywany za pomocą balansera. Jest to mechanizm, który podciąga nie wykorzystywany odcinek węża, aby nie był uciążliwy dla obsługi i jednocześnie narażony na uszkodzenia mechaniczne.. Natomiast w odciągach bębnowych wąż jest nawinięty na samozwijalny bęben. Urządzenia te mogą współpracować z wentylatorami mocowanymi bezpośrednio do bębna lub wentylatorami dachowymi. Istnieją bębny z napędem sprężynowym i elektrycznym. Odsysacze proste i odciągi bębnowe można połączyć z wentylatorem centralnym. W większych warsztatach do odprowadzania spalin stosuje się instalacje kanałowe: podpodłogowe lub nadpodłogowe. Centralna instalacja podpodłogowa jest wygodna dla pracowników, jednak może być wykonana tylko podczas budowy warsztatu. W przypadku bardzo dużych hal stosuje się najczęściej system automatyczny, zawierający przepustnice z siłownikami. Instalacje kanałowe nadpodłogowe składają się z kanału odciągowego samouszczelniającego z wózkiem jezdnym, do którego podłączony jest zestaw wężowy z balanserem lub bębnem. Systemy odciągowe z kanałem samouszczelniającym lub prowadnicą(belką jezdną) podwieszoną do sufitu są wykorzystywane dla obsługi jednostek szybkiego reagowania (np. wozów straży pożarnej). Ssawy mocowane są do pojazdu za pomocą elektromagnesów. Na końcu kanału znajduje się wyłącznik krańcowy, który powoduje automatyczne odłączenie ssawy od pojazdu, gdy opuszcza on stanowisko.

Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki

Opracowanie redakcja : (T.H.)

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl