Już 7 lat temu z obiegu wycofano czynnik chłodniczy R134a (wodorofluorowęglowodór). Zgodnie z przepisami od stycznia 2017 nie można umieszczać go w systemach klimatyzacji samochodowej. Decyzja ta była podyktowana negatywnym wpływem tej substancji na środowisko naturalne. Kluczowa jest tu dyrektywa Unii Europejskiej. Zgodnie z nią zabronione jest korzystanie w autoklimatyzacji z czynników chłodniczych o współczynniku GWP większym niż 150.
Alternatywą dla wycofywanych czynników chłodniczych jest R 1234yf. Stanowi on mieszankę różnych gazów. Spełnia ona najwyższe standardy i jest zgodna z obowiązującymi przepisami. Przede wszystkim czynnik ten powstaje w ten sposób, aby zminimalizować jego negatywny wpływ na środowisko naturalne. Pod tym względem znacznie przewyższa R134a. Sceptycy czynnika R 1234yf zwracają jednak uwagę na to, że jest on mniej efektywny, dużo droższy, niebezpieczny dla ludzi i łatwopalny. Ten ostatni aspekt ma duży wpływ na zwiększone ryzyko pożaru/wybuchu w przypadku wypadku komunikacyjnego lub rozszczelnienia się układu z innych przyczyn.
Sporym zainteresowaniem producentów i użytkowników cieszy się czynnik chłodniczy R744. To naturalny dwutlenek węgla. Dobrze sprawdza się jako czynnik chłodniczy, Ma on wiele zalet. Przede wszystkim jego stosowanie jest dużo korzystniejsze dla środowiska naturalnego, niż w przypadku R134a, Do tego R744 jest niepalny, co zmniejsza ryzyko wybuchu lub pożaru w przypadku wypadku komunikacyjnego. Ponadto dwutlenek węgla gwarantuje wysoką wydajność chłodzenia oraz jest relatywnie tani. W związku z tym wielu producentów skłania się ku niemu. Widać to m.in. na przykładzie wybranych modeli pojazdów producenta Mercedes Benz. Wydaje się, że sektor czynników chłodniczych do klimatyzacji samochodowej wciąż znajduje się w fazie rozwojowej. Naukowcy i producenci szukają złotego środka, czyli substancji, która z jednej strony zapewni pożądaną wydajność, a z drugiej jej stosowanie będzie bezpieczniejsze dla ludzi i środowiska naturalnego. Pamiętaj jednak o tym, aby układ klimatyzacji nabijać czynnikiem rekomendowanym przez producenta dla danego modelu pojazdu.
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie redakcja : (Ł.G.)
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl