Czym różnią się od siebie czynniki chłodnicze w autoklimatyzacji?

W systemach autoklimatyzacji stosuje się różne czynniki chłodnicze. Charakteryzują się one różnym składem, właściwościami oraz wydajnością. W tym artykule zwrócimy uwagę na najpopularniejsze z nich. Uwzględnimy zarówno substancje stosowane w starszych pojazdach, jak i ich nowoczesne alternatywy. Pamiętaj o tym, aby czynnik chłodniczy dobierać bezpośrednio do modelu pojazdu oraz specyfiki układu autoklimy. 

R134a – czynnik wycofany z nowych pojazdów w 2017 roku 

Przed 30 lat głównym czynnikiem chłodniczym stosowanym w nowych pojazdach był R134a. Charakteryzuje się on jednak negatywnym wpływem na środowisko naturalne, co przejawia się wysokim wskaźnikiem GWP. To sprawiło, że decydenci Unii Europejskiej przygotowali dyrektywę zakazującą stosowanie tego środka w pojazdach trafiających do sprzedaży od stycznia 2017 roku. Choć R134a ma negatywny wpływ na środowisko naturalne, to jednak nie sposób nie docenić jego kluczowych właściwości. Przede wszystkim substancja ta jest wydajne, bezwonna oraz ma niższy wskaźnik samozapłonu. 

Czynnik R 1234yf – następca R134a

Nowoczesną i bardziej ekologiczną alternatywą dla R134a jest czynnik chłodniczy R 1234yf. To mieszanka gazów, której wpływ na środowisko naturalne został bardzo zredukowany. Dzięki temu wpisuje się w obowiązujące przepisy unijne. Obecnie czynnik R 1234yf jest promowany przez polityków i powszechnie wykorzystywany przez producentów samochodów. Sami użytkownicy mają sceptyczne podejście do tego środka. Jest to związane z tym, że jest znacznie droższy od R134a, co zwiększa koszty utrzymania pojazdu. Ponadto czynnik ten jest łatwopalny, co może stanowić duże zagrożenie w przypadku rozszczelnienia układu lub wypadku. Do tego dochodzi niższa o około 10% wydajność od R134a. To wszystko sprawia, że wciąż prowadzone są pracę nad znalezieniem lepszej alternatywy. 

R744 – ekologiczny i tani czynnik chłodniczy do autoklimy 

Choć organizacje motoryzacyjne są do niego sceptycznie nastawione, to jednak czynnik R744 to tania i ekologiczna alternatywa do autoklimy. Jego potencjał docenili decydenci producenta pojazdów Mercedes Benz. Czynnik ten to nic innego, jak naturalny dwutlenek węgla. Jego podstawowe atuty to: wysoka wydajność, niepalność oraz relatywnie niska cena. Wciąż jednak nie jest tak popularny, jak na to zasługuje. Wydaje się jednak, że w najbliższych latach może się to zmienić. Użytkownicy są coraz bardziej świadomi i mają większe wymagania. To sprawia, że producenci intensywnie szukają coraz bardziej wydajnych i opłacalnych technologii do autoklimatyzacji. 

Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki

Opracowanie redakcja : (Ł.G.)

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl