Adaptery
Adaptery przeznaczone są głównie do podłączeń (np. stacji klimatyzacji) do portów serwisowych klimatyzacji o różnych wymiarach gwintów, stosowanych w pojazdach różnych marek oraz przy różnych czynnikach chłodniczych stosowanych w układach klimatyzacji: R12, R134a lub R1234f. W układach napełnianych czynnikiem R134a stosowane są do połączeń gwinty M14x1,5 i SAE 1/4 ‘’ , natomiast czynnikiem R1234f - gwint M12x1,5. Wykonane z mosiądzu adaptery umożliwiają stacjom serwisowym klimatyzacji z czynnikiem R134a obsługę pojazdów z nowym czynnikiem chłodniczym. Przykładami są tu np. adaptery na port serwisowy niskiego i wysokiego ciśnienia R12-R134a z szybkozłączkami R124a (proste i kątowe), adaptery umożliwiające dostosowywanie łącznika manometru R-134a do szybkozłączek serwisowych HFO-1234YF lub np. dostosowywania szybkozłączek serwisowych z gwintem wewnętrznym M14x1,5 do przewodów serwisowych z gwintem wewnętrznym SAE 3/8’’, adapter do wlewania środka uszczelniającego po stronie wysokiego ciśnienia, adaptery na butle z gazem. Spotykane są też zestawy adapterów do przejścia pomiędzy systemem R12 a R134a.
Przewody/węże serwisowe
Przewody w odcinkach, do serwisowania układów klimatyzacji. Wykonane ze specjalnej gumy – odpornej na wysokie ciśnienie, trwałej i nie kruszącej się. Wyposażone w odcinający zawór kulowy. Przeznaczone do stosowania ze wszystkimi wykorzystywanymi czynnikami chłodniczymi.
Kapturki i zaworki do portów serwisowych
Wyposażone w uszczelki neoprenowe, kapturki zabezpieczają porty serwisowe układów klimatyzacji przed zanieczyszczeniami, które mogą zostać wtłoczone do portu przy napełnianiu układu i spowodować jego uszkodzenie. Jednocześnie dodatkowo uszczelniają porty serwisowe w przypadku nieszczelności zaworków. Występują w wersji czerwonej – do portów wysokiego ciśnienia oraz niebieskiej – do portów niskiego ciśnienia. Zaworki portów serwisowych, tzw. zaworki Schradera albo wentyle, pełnią podobną rolę jak zaworki w oponach czy dętkach. Występują w wersjach dla pojazdów różnych marek. W sprzedaży znajdują się także zestawy kapturków i zaworków.
Zestawy ściągaczy do złączy Spring Lock
Zestawy przeznaczone są do ułatwiania rozpinania przewodów stosowanych w układach klimatyzacji samochodowej, podłączonych do złączy typu Spring Lock. Złącze to, opracowane przez firmę Ford, posiada sprężynę dociskającą oraz o-ring uszczelniający. Wykorzystywane jest również w pojazdach innych marek, np. VW, Opel, Audi, Skoda czy Nissan, jednak w odmiennych wersjach. Zestawy zawierają ściągacze do złacz różnych typów oraz sprężyny i o-ringi.
Elementy do naprawy przewodów klimatyzacji
Są to złączki (łączniki) naprawcze skręcane do przewodów aluminiowych o różnej średnicy – proste i kątowe lub w postaci trójników. Umożliwiają naprawę zagiętego, zgniecionego lub nieszczelnego przewodu bez konieczności jego lutowania lub wymiany. Sprzedawane, jako pojedyncze elementy lub w zestawach, np. złączka 1/2’’/65 mm z gumowymi o-ringami uszczelniającymi. Osobne złączki przeznaczone są do naprawy węży gumowych klimatyzacji.
Inne akcesoria
Są to np. oringi – pojedyncze i w zestawach, naklejki, podkładki/uszczelki metalowo-gumowe, uchwyty uniwersalne sprężarek
Akcesoria do stacji klimatyzacji
Są to: filtry, filtry-odwadniacze, filtry-osuszacze, pojemniki na świeży olej z szybkozłączem, pojemniki na świezy olej z szybkozłączem, zawory kulowe pokręteł stacji, czujniki ciśnienia, drukarki, oleje do pomp próżniowych stacji, pasy grzewcze do podgrzania butli z czynnikiem chłodniczym
Ozonatory
Ozonatory to urządzenia elektryczne wytwarzające tlen trójatomowy O3, stosowane m.in. do odgrzybiania (dezynfekcji) układów klimatyzacji samochodowej, co usuwa także nieprzyjemne zapachy. Istnieją ozonatory profesjonalne, używane w warsztatach samochodowych oraz amatorskie, oferowane głównie w Internecie. Ozonator do dezynfekcji klimatyzacji samochodu osobowego powinien mieć rzeczywistą (potwierdzoną odpowiednim certyfikatem) wydajność na poziomie co najmniej 5 g (5000 mg), a najlepiej 7-10 g ozonu wytwarzanego w ciągu godziny. Urządzenie powinno być wyposażone w timer. Czas ozonowania powinien wynosić od 40 minut (mniejsze pojazdy) do maksymalnie 60 minut.
Preparaty chemiczne do klimatyzacji samochodowej
Są to głownie preparaty w sprayu, przeznaczone do odgrzybiania (dezynfekcji, czyszczenia) klimatyzacji w samochodzie i usuwania nieprzyjemnych zapachów. Mogą być stosowane przez właścicieli pojazdów. Występują w 3 zasadniczych wersjach: jako tzw. granat do odświeżania klimatyzacji (pojemnik w sprayu umieszcza się w samochodzie z zamkniętymi szybami, włącza klimatyzację i otwiera pojemnik z preparatem), pianka w aerozolu do odgrzybiania (pojemnik zawiera rurkę, która wprowadza się do kratek nawiewu) oraz preparaty dezynfekujące w atomizerze (do aplikowania bezpośrednio na elementy układu klimatyzacji, takie jak parownik).
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie redakcja : (T.H.)
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl