Akcesoria do klimatyzacji samochodowej

Oferowane w sprzedaży akcesoria do klimatyzacji samochodowej przeznaczone są głównie dla warsztatów, ale niektóre mogą być także wykorzystane przez zwykłych użytkowników. Są to różnego rodzaju elementy mechaniczne oraz preparaty chemiczne.

Adaptery

Adaptery przeznaczone są głównie do podłączeń (np. stacji klimatyzacji) do portów serwisowych klimatyzacji o różnych wymiarach gwintów, stosowanych w pojazdach różnych marek oraz przy różnych czynnikach chłodniczych stosowanych w układach klimatyzacji: R12, R134a lub R1234f. W układach napełnianych czynnikiem R134a stosowane są do połączeń gwinty M14x1,5 i SAE 1/4 ‘’ , natomiast czynnikiem R1234f - gwint M12x1,5. Wykonane z mosiądzu adaptery umożliwiają stacjom serwisowym klimatyzacji z czynnikiem R134a obsługę pojazdów z nowym czynnikiem chłodniczym. Przykładami są tu np. adaptery na port serwisowy niskiego i wysokiego ciśnienia R12-R134a z szybkozłączkami R124a (proste i kątowe), adaptery umożliwiające dostosowywanie łącznika manometru R-134a do szybkozłączek serwisowych HFO-1234YF lub np. dostosowywania szybkozłączek serwisowych z gwintem wewnętrznym M14x1,5 do przewodów serwisowych z gwintem wewnętrznym SAE 3/8’’, adapter do wlewania środka uszczelniającego po stronie wysokiego ciśnienia, adaptery na butle z gazem. Spotykane są też zestawy adapterów do przejścia pomiędzy systemem R12 a R134a.

Przewody/węże serwisowe

Przewody w odcinkach, do serwisowania układów klimatyzacji. Wykonane ze specjalnej gumy – odpornej na wysokie ciśnienie, trwałej i nie kruszącej się. Wyposażone w odcinający zawór kulowy. Przeznaczone do stosowania ze wszystkimi wykorzystywanymi czynnikami chłodniczymi.

Kapturki i zaworki do portów serwisowych

Wyposażone w uszczelki neoprenowe, kapturki zabezpieczają porty serwisowe układów klimatyzacji przed zanieczyszczeniami, które mogą zostać wtłoczone do portu przy napełnianiu układu i spowodować jego uszkodzenie. Jednocześnie dodatkowo uszczelniają porty serwisowe w przypadku nieszczelności zaworków. Występują w wersji czerwonej – do portów wysokiego ciśnienia oraz niebieskiej – do portów niskiego ciśnienia. Zaworki portów serwisowych, tzw. zaworki Schradera albo wentyle, pełnią podobną rolę jak zaworki w oponach czy dętkach. Występują w wersjach dla pojazdów różnych marek. W sprzedaży znajdują się także zestawy kapturków i zaworków.

Zestawy ściągaczy do złączy Spring Lock

Zestawy przeznaczone są do ułatwiania rozpinania przewodów stosowanych w układach klimatyzacji samochodowej, podłączonych do złączy typu Spring Lock. Złącze to, opracowane przez firmę Ford, posiada sprężynę dociskającą oraz o-ring uszczelniający. Wykorzystywane jest również w pojazdach innych marek, np. VW, Opel, Audi, Skoda czy Nissan, jednak w odmiennych wersjach. Zestawy zawierają ściągacze do złacz różnych typów oraz sprężyny i o-ringi.

Elementy do naprawy przewodów klimatyzacji

Są to złączki (łączniki) naprawcze skręcane do przewodów aluminiowych o różnej średnicy – proste i kątowe lub w postaci trójników. Umożliwiają naprawę zagiętego, zgniecionego lub nieszczelnego przewodu bez konieczności jego lutowania lub wymiany. Sprzedawane, jako pojedyncze elementy lub w zestawach, np. złączka 1/2’’/65 mm z gumowymi o-ringami uszczelniającymi. Osobne złączki przeznaczone są do naprawy węży gumowych klimatyzacji.

Inne akcesoria

Są to np. oringi – pojedyncze i w zestawach, naklejki, podkładki/uszczelki metalowo-gumowe, uchwyty uniwersalne sprężarek

Akcesoria do stacji klimatyzacji

Są to: filtry, filtry-odwadniacze, filtry-osuszacze, pojemniki na świeży olej z szybkozłączem, pojemniki na świezy olej z szybkozłączem, zawory kulowe pokręteł stacji, czujniki ciśnienia, drukarki, oleje do pomp próżniowych stacji, pasy grzewcze do podgrzania butli z czynnikiem chłodniczym

Ozonatory

Ozonatory to urządzenia elektryczne wytwarzające tlen trójatomowy O3, stosowane m.in. do odgrzybiania (dezynfekcji) układów klimatyzacji samochodowej, co usuwa także nieprzyjemne zapachy. Istnieją ozonatory profesjonalne, używane w warsztatach samochodowych oraz amatorskie, oferowane głównie w Internecie. Ozonator do dezynfekcji klimatyzacji samochodu osobowego powinien mieć rzeczywistą (potwierdzoną odpowiednim certyfikatem) wydajność na poziomie co najmniej 5 g (5000 mg), a najlepiej 7-10 g ozonu wytwarzanego w ciągu godziny. Urządzenie powinno być wyposażone w timer. Czas ozonowania powinien wynosić od 40 minut (mniejsze pojazdy) do maksymalnie 60 minut.

Preparaty chemiczne do klimatyzacji samochodowej

Są to głownie preparaty w sprayu, przeznaczone do odgrzybiania (dezynfekcji, czyszczenia) klimatyzacji w samochodzie i usuwania nieprzyjemnych zapachów. Mogą być stosowane przez właścicieli pojazdów. Występują w 3 zasadniczych wersjach: jako tzw. granat do odświeżania klimatyzacji (pojemnik w sprayu umieszcza się w samochodzie z zamkniętymi szybami, włącza klimatyzację i otwiera pojemnik z preparatem), pianka w aerozolu do odgrzybiania (pojemnik zawiera rurkę, która wprowadza się do kratek nawiewu) oraz preparaty dezynfekujące w atomizerze (do aplikowania bezpośrednio na elementy układu klimatyzacji, takie jak parownik).

Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki

Opracowanie redakcja : (T.H.)

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.klimatyzacja.pl