FG Poland z powodzeniem rozwija swoją markę klimatyzatorów KAISAI - wywiad z prezesem Wojciechem Białasem

Firma zwiększa sprzedaż krajową oraz zagraniczną, w tym na rynki Europy Wschodniej oraz Zachodniej. Zdaniem Prezesa, do 2020 udział marki KAISAI w Polsce sięgnie 30 proc. Wojciech Białas zapowiada też duże zmiany organizacyjne.

Panie Prezesie, jest Pan absolwentem Wydziału Prawa na UMCS oraz Handlu Zagranicznego na SGH. Jak to się stało, że trafił Pan do branży HVACR?

Tak jak o wielu rzeczach w życiu tak i o tym zadecydował całkowity przypadek. Mniej więcej 25 lat temu jeden z moich partnerów handlowych w Szwecji zaprezentował mi klimatyzator – pompę ciepła. Po zapoznaniu się z możliwościami urządzenia zacząłem podzielać przekonanie kolegi, że to będzie przyszłość. Jak widać, nie pomyliliśmy się.

FG Poland jest jedną z niewielu polskich firm sprzedającą systemy klimatyzacji pod własną marką. KAISAI ma już kilka lat, był to nowatorski projekt w polskich warunkach. Jakie ma Pan konkluzje?

Zarządzanie własnym brandem daje dużą satysfakcję oraz możliwość oddziaływania na rynek poprzez dobieranie produktów spełniających oczekiwania klientów, na które składają się nie tylko odpowiednie parametry techniczne, ale również możliwości finansowe. Dokładnie analizujemy trendy rynku oraz potrzeby klientów i widać, że nasza dewiza dobierania rozwiązań do oczekiwań klientów sprawdza się. Co więcej, odpowiednio przygotowana oferta na rynek polski spełnia również oczekiwania rynków zagranicznych sprawiając, że marka KAISAI staje się projektem międzynarodowym.

Jak ważna dla Państwa jest w takim razie sprzedaż za granicą?

Eksport stanowi bardzo istotny element w przychodach grupy kapitałowej. Sprzedaż produktów obejmuje większość rynków europejskich. Wstępnie zakładaliśmy naszą ekspansję na rynkach Europy Wschodniej oraz Skandynawii, gdzie poprzez powiązania z Grupą Klima-Therm mamy zorganizowaną sieć sprzedaży. W roku 2017 rozpoczęliśmy również sprzedaż na rynkach rozwiniętych, obejmujących m.in. takie państwa jak Niemcy, Austria i Szwajcaria oraz Holandia i tam spotkało nas duże zaskoczenie…

Pozytywne czy negatywne?

Jak najbardziej pozytywne. Nie sądziliśmy, że w tych rozwiniętych gospodarczo państwach, przy dużej konkurencji tak szybko zaczniemy stawać się liczącym graczem.

A jaki będzie ten rok dla FG Poland?, bo ubiegły był bardzo dobry. Czy to głównie efekt coraz większej sprzedaży zagranicznej?

W 2016 roku osiągnęliśmy czterokrotny wzrost sprzedaży. Ten rok powinien być kolejnym okresem wzrostów sprzedaży, a także zwiększonej aktywności na rynku krajowym oraz na rynkach zagranicznych.

Co będzie istotne dla przyszłych wyników Pana zdaniem?

Sądzę, iż oferując produkty uzależnione od koniunktury oraz panujących temperatur, dywersyfikacja kanałów dystrybucji jest jednym z kluczowych elementów w planach naszej sprzedaży.

Skąd decyzja o własnym stoisku na największych targach branży HVACR w Mediolanie?

Uczestnictwo w targach Mostra Convegno w Mediolanie oraz Chillventa w Norymbergii to kolejny krok wspierający działania eksportowe zaplanowane na najbliższe lata. Oczekujemy, iż nasza obecność na tak prestiżowych imprezach oraz prezentacja najnowszej oferty KAISAI pozwoli na ugruntowanie naszej pozycji wśród dostawców HVACR na rynku europejskim i pozyskanie kolejnych partnerów na rynkach, które są w kręgu naszych zainteresowań.

Jakie kierunki zagraniczne interesują Państwa jeszcze?

Kierujemy się zasadą „think globally - work locally” i na niej staramy się bazować, tworząc wspólnie z naszymi partnerami markę nie tylko obecną, ale i rozpoznawalną w całej Europie. Mogę dodać, iż w tym roku planowane są duże zmiany organizacyjne, uwzględniające również nieszablonowe warunki współpracy z naszymi zagranicznymi partnerami.

Oferujecie bardzo szeroką gamę produktów. Widzi Pan jakieś trendy, jeżeli chodzi o zamawiane wyroby, czy coś staje się teraz „bardziej modne”?

W roku 2017 jako jedna z niewielu firm na rynku polskim wprowadziliśmy urządzenia klimatyzacyjne ścienne KAISAI z funkcją WiFi w standardzie i odnosimy wrażenie, iż wytyczyliśmy kierunek dla pozostałych importerów. To jeden z najbardziej widocznych tegorocznych trendów. Sterowanie za pomocą WiFi to już nie jest kwestia mody czy prestiżu, ale prawdopodobnie standard na najbliższe lata.

A jak w Polsce sprawdzają się klimatyzatory przenośne?

Klimatyzatory przenośne cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku polskim - w szczególności w okresie wysokich temperatur, pomimo specyfiki dystrybucji są ważnym elementem uzupełnienia naszej oferty. Dlatego dwa modele klimatyzatorów przenośnych KAISAI były w tym roku idealnym uzupełnieniem naszej tradycyjnej oferty w okresie letnim.

Co ciekawego szykuje firma na 2018 r.?

W przyszłym roku planujemy wprowadzić nowe modele klimatyzatorów ściennych, wzbogacony typoszereg urządzeń komercyjnych oraz nowe modele kurtyn powietrznych. Jesteśmy również w pełni przygotowani na wprowadzenie nowej gamy systemów klimatyzacji opartych na nowym ekologicznym freonie R32.

Jak Pan ocenia przyszłość branży HVACR w Polsce? – według wielu raportów jest to obecnie najszybciej rozwijający się w Polsce segment z szeroko pojętej gałęzi przemysłu budowlano-instalacyjnego.

Branża HVACR jest naturalnym beneficjentem rozwoju branży budowlanej, pomimo potencjalnych zagrożeń i ryzyk destabilizacji naszej gospodarki, segment HVACR rośnie dużo szybciej niż nasza gospodarka. Moim zdaniem w Polsce zapotrzebowanie na urządzenia klimatyzacyjne może już w przeciągu kilku lat sięgnąć ok. 200 tys. urządzeń. Polski rynek rośnie w tempie ok. 8 proc. rocznie i wydaje się, że będzie to stała tendencja.

A jak to jest w Europie? Wyróżniamy się w tym aspekcie?

Nie jest najgorzej. Rośniemy mniej więcej w tym samy tempie co Hiszpania czy Grecja – a więc kraje uprzywilejowane pod względem klimatu. Natomiast brakuje nam sporo do bardzo ustabilizowanych gospodarek jak Niemcy, Szwecja czy też Anglia.

Co będzie sprzyjało utrzymaniu wysokiego trendu wzrostowego na rynku HVACR?

Już za trzy lata każdy nowo powstały dom będzie musiał stosować rozwiązania energooszczędne. Ponadto na wzrost branży HVACR będą pozytywnie wpływały zmiany klimatyczne, rosnąca ilość inwestycji o charakterze komercyjnym jak biurowce czy centra sprzedażowe oraz trendy w budownictwie mieszkaniowym. Każdy taki obiekt będzie musiał być jak najbardziej efektywny energetycznie. Rozwojowi branży sprzyja też wprowadzenie regulacji F-Gas, które w znacznym stopniu porządkują status importerów oraz ograniczają możliwość wykorzystywania starych instalacji klimatyzacji.

Gdzie widzi Pan markę KAISAI dajmy na to na za 3 lata? Jaką pozycję w rynku klimatyzatorów chcielibyście osiągnąć w Polsce i jak ważna będzie sprzedaż zagraniczna?

Działając w ramach platformy KAISAI International Corporation, realizujemy program rozwoju 2020, gdzie zakładamy udział marki KAISAI w Polsce na poziomie 30 proc. Przyjmujemy również, iż wspólnie z naszymi partnerami z zagranicy po pewnych przekształceniach w platformie i wewnętrznych zmianach organizacyjnych przeprowadzonych w najbliższych latach, zbudujemy bardzo silną i rozpoznawalną markę o zasięgu globalnym.

Jak prywatnie lubi Pan spędzać czas? Podróże – czy raczej domowe zacisze?

Możliwość uczestniczenia we współtworzeniu nowego brandu oraz budowaniu nowoczesnej wielonarodowej struktury handlowej to oprócz satysfakcji zawodowej również możliwość podróżowania oraz poznawania nowych kultur, co idealnie łączy się z moją pasją. Z kolei tenis pozwala mi na całkowity relaks oraz dbałość o kondycję fizyczną.


Dziękuję za rozmowę.



Opracowanie, redakcja.

Zdjęcie wykorzystane w materiale pochodzą ze zbiorów firmy FG POLAND.

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.