Bosch Termotechnika wkracza na polski rynek klimatyzacji

Na pytania portalu klimatyzacja.pl odpowiada Krzysztof Ciemięga, Dyrektor Generalny Bosch Termotechnika.

 

Bosch Termotechnika aktywnie włącza się w zdobywanie rynku urządzeń klimatyzacyjnych. Ambicją Krzysztofa Ciemięgi, Dyrektora Generalnego Bosch Termotechnika, jest osiągnięcie kilkuprocentowego udziału rynkowego w tym segmencie produktowym w ciągu kolejnych trzech lat. W najbliższych miesiącach portfolio Bosch powiększy się o innowacyjne urządzenia do klimatyzacji, spełniające wysokie normy ekologiczne, które zapewnią znacznie niższe zużycie energii. Dzięki ekspansji w tym obszarze firma chce umocnić pozycje lidera nie tylko w segmencie grzewczym ale całym HVAC. Dostrzega bowiem, że klienci coraz częściej poszukują zintegrowanych rozwiązań łączących funkcję ogrzewania, chłodzenia i wentylacji pomieszczeń.


Niedawno Bosch Termotechnika poinformował, że wchodzi ze swoimi nowymi rozwiązaniami do Polski. O jakie produkty chodzi?

 Poszerzyliśmy ofertę o systemy klimatyzacji. Obecnie portfolio naszych produktów obejmuje urządzenia typu VRF (dwu i trzy rurowe), Mini VRF, Multi Split i Split oraz klimatyzatory typu RAC. W najbliższej przyszłości ta oferta będzie poszerzana o inne typy urządzeń, przede wszystkim do zastosowań komercyjno-przemysłowych.

Co do tej pory oferowała spółka i od jak dawna jest na polskim rynku?

Spółka Robert Bosch działa w Polsce od 1992 r., a jej dział Termotechniki od roku 1993. Do tej pory koncentrowaliśmy się na sprzedaży urządzeń grzewczych. Były to przede wszystkim kotły grzewcze gazowe i olejowe, przemysłowe kotły wodne i parowe, pompy ciepła, kolektory słoneczne, systemy kogeneracyjne oraz automatyka do wszystkich wymienionych rozwiązań i systemów. Urządzenia klimatyzacyjne typu VRF oferujemy od połowy 2016 roku, typu RAC od początku tego roku.

Macie wiele własnych urządzeń klimatyzacyjnych, ale konkurencja na rynku jest spora. Czym się wyróżniają produkty Bosch Termotechnika?

Nasze produkty wyróżnia gwarancja jakości, jaką daje uznana na rynku dóbr technicznych marka. Mocno stawiamy też na nowoczesny design.

A jeżeli chodzi o kwestie techniczne?

Wprowadziliśmy na rynek pierwszą gamę urządzeń, trudno więc wyróżnić jedną konkretną cechę, funkcjonalność czy rozwiązanie techniczne. Na pewno nasze produkty mogą konkurować z rozwiązaniami innych producentów. Oprócz marki i parametrów technicznych stawiamy na profesjonalną dystrybucję opartą na sieci zaufanych partnerów handlowych i serwisowych. Na tych silnych filarach chcemy budować naszą przewagę rynkową.

Jakie nowości planowane są jeszcze w Polsce przez Bosch Termotechnika? 

Nowości pojawią się już w przyszłym roku i będą dotyczyły segmentu komercyjno-przemysłowego. Obecnie ustalany jest zakres tej oferty, która obejmuje m.in. nowsze wersje sterowników z wieloma zaawansowanymi funkcjami. Będą to rozwiązania oparte na najnowszych technologiach. Sądzę, że przedstawimy je bardziej dokładnie już za kilka miesięcy.

Gdzie Pan widzi markę Bosch Termotechnika w Polsce, dajmy na to na za 3 lata? Jaką pozycję w rynku klimatyzatorów chcielibyście osiągnąć?

W ciągu najbliższych trzech lat naszym celem jest osiągnięcie pozycji aktywnego i dobrze rozpoznawalnego uczestnika rynku urządzeń i systemów klimatyzacji, choć na to, by zostać liderem, będziemy musieli popracować trochę dłużej. Mam tu na myśli zarówno segment mieszkaniowy, jak i komercyjno-przemysłowy. Jeżeli mam wyrazić to w cyfrach, to celem jest osiągnięcie kilkuprocentowego udziału rynkowego w każdym z tych segmentów. Jest to bardzo ambitne zadanie z uwagi na bardzo silną pozycję obecnych graczy na rynku, ale wierzę, że jest wykonalne. Na pewno naszym silnym atutem jest mocna i sprawdzona marka. Jesteśmy postrzegani jako firma oferująca produkty bardzo wysokiej jakości, wyposażone w innowacyjne rozwiązania techniczne.

A jak silna jest marka Bosch Termotechnika na światowym rynku w branży HVAC? Od kiedy działacie?

Na rynkach pozaeuropejskich, szczególnie w Ameryce Północnej i Azji, działamy już od ponad 10 lat, ale nasza pozycja nie była to do tej pory znacząca. Strategia uległa jednak modyfikacji i z obecną ofertą produktową zamierzamy nie tylko rozwinąć tamte rynki, ale przede wszystkim zbudować silną pozycję w Europie, która jest głównym rynkiem działania Bosch Termotechnika.

Czy wynika to może z faktu, że sektor HVAC jest obecnie jednym z najmocniej rosnącym w szeroko pojętym przemyśle?

Zdecydowanie tak. Zdajemy sobie z tego sprawę i jesteśmy przekonani, że będziemy partycypować w tym wzroście. Nasza oferta urządzeń klimatyzacyjnych jest odpowiedzią na trendy rynkowe - urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne są obecnie stałym elementem wyposażenia prawie każdego obiektu o przeznaczeniu użytkowym, komercyjnym czy przemysłowym. Ma to też wiele wspólnego z tym że miejsce lidera w segmencie grzewczym zamierzamy wzmocnić poprzez osiągniecie znaczącej pozycji w całym segmencie HVAC. Aktualne trendy światowe pokazują, że systemy klimatyzacji, wentylacji i ogrzewania idą w stronę zintegrowanego, wspólnego działania. Stąd nasz coraz większy nacisk na rozwój oferty urządzeń klimatyzacyjnych.

Jak ważna jest ekologia dla firmy?

 Ekologia jest wpisana w podstawy działalności naszej firmy. Wszystkie nasze produkty, nie tylko klimatyzacja, muszą spełniać wysokie standardy ekologiczne. Konkretnym przykładem w klimatyzacji są modele RAC w wersji ECO, które pozwalają obniżyć do 60% pobór energii jak również modele RAC z nowym czynnikiem R32A charakteryzującym się parametrem GWP (potencjał tworzenia efektu cieplarnianego – im wyższy tym większy wpływ na ten efekt – przyp. Red) na poziomie 675 (gdzie czynnik standardowy R410A ma GWP na poziomie 2088). Na pewno firma dokłada wszelkich starań, aby dostosować się do zaleceń ustawy f-gazowej w jak najszybszym terminie. To dla nas priorytet.

Jak Pan ocenia przyszłość branży HVAC? – według wielu raportów jest to obecnie najszybciej rozwijający się, nie tylko w Polsce, segment z szeroko pojętej gałęzi przemysłu budowlano-instalacyjnego.

Tak jak przedstawiłem to wcześniej, nie tylko dostrzegamy bardzo szybki rozwój segmentu HVAC, ale aktywnie w nim uczestniczymy poprzez rozwój oferty z urządzeniami klimatyzacyjnymi. Ten segment rozwija się w konsekwencji coraz mocniej odczuwalnych zmian klimatycznych i rosnących oczekiwań użytkowników co do standardu, jaki powinny zapewniać różne obiekty budowlane, pomieszczenia biurowe czy mieszkalne. Widzimy w tym bardzo dużą przestrzeń do rozwoju również dla naszej firmy.

Czy angażujecie się jako spółka w jakieś akcje CSR? (społeczna odpowiedzialność biznesu) 

Nasza firma jest częścią Grupy Bosch, której najważniejsza spółka – Robert Bosch GmbH w ponad 90% należy do Fundacji im. Roberta Boscha. Z wypracowanych przez firmę zysków Fundacja realizuje na całym świecie programy wsparcia w obszarze nauki, zdrowia, społeczeństwa, edukacji i porozumienia między narodami. Można więc powiedzieć, że CSR to główny cel działania naszej firmy. Prowadzimy także kilka lokalnych inicjatyw, na przykład wspólnie ze średnimi szkołami technicznymi od ponad trzech lat realizujemy program „Junkers szkoli”, wspierając rozwój nowoczesnego szkolnictwa zawodowego w obszarze termotechniki. Promujemy też edukację techniczną i przedsiębiorczość wśród dzieci i młodzieży poprzez program „Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha”.

Jak prywatnie lubi Pan spędzać czas? Podróże – czy raczej domowe zacisze, a może hobby?

Lubię aktywny wypoczynek - podróżuję zarówno latem, jak i zimą w trakcie dłuższych urlopów, ale interesują mnie także krótkie wypady weekendowe w ciekawe miejsca. Oczywiście staram się również jak najwięcej czasu spędzać w domu, gdzie czekają na mnie typowe prace domowe i ogrodowe. W wolnym czasie zajmuje się nimi z przyjemnością, bo dają natychmiastową odskocznię od bieżących tematów.

Co do zainteresowań, to ogólnie jest to motoryzacja: rozwój technologii w pojazdach, trendy techniczne i stylistyczne. Nie mam tutaj na myśli konkretnego typu pojazdów, fascynuje mnie rozwój wielu segmentów, historia poszczególnych marek, w tym takich, które na dzień dzisiejszy już nie istnieją, a miały znaczący wpływ na rozwój motoryzacji. 

Wiele pojazdów to jeżdżące działa sztuki nowoczesnej z wysoce zaawansowaną technologią, a w tym obszarze Bosch również ma bardzo duże zasługi. 

To jednak temat na całkiem inny wywiad, o wkładzie naszej firmy w rozwój rynku motoryzacyjnego.

 

Dziękuję bardzo za rozmowę

Również dziękuję


Opracowanie, redakcja.

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji.