Wyposażenie sklepu w meble chłodnicze.

Wyposażenie sklepu w meble chłodnicze.

Aby prawidłowo wyposażyć sklep w meble chłodnicze ważne jest, aby poczynić pierwsze przygotowania już na etapie projektowania obiektu czy planowania remontu istniejącego lokalu. Oczywiste jest również , że inne rozwiązania zostaną zastosowane w przypadku sklepu wielkopowierzchniowego, a zupełnie inne w niewielkim sklepie osiedlowym.

 

Jak zatem możemy podzielić sklepy?

Ze względu na powierzchnię przyjmuje się, że supermarket nie przekracza powierzchni 2500m2. Zdecydowanie większy jest natomiast hipermarket, gdzie powierzchnia może sięgać nawet 12000m2. Przeciwieństwem natomiast mogą być małe sklepiki osiedlowe, których powierzchnia czasami ogranicza się do kilkudziesięciu metrów kwadratowych. Również asortyment, jaki będzie oferowany ma znaczący wpływ na wybór odpowiednich mebli chłodniczych. Inne urządzenia będą stosowane do chłodzenia napoi, inne do przechowywanie mięsa czy serów, a jeszcze inne do ekspozycji artykułów mrożonych. Dokładne określenie zakresu działalności i asortymentu ma fundamentalne znaczenie przy projektowaniu i planowaniu wystroju oraz zagospodarowaniu powierzchni lokalu. Bardzo popularną, a jednocześnie skuteczną metodą jest skupienie wszystkich urządzeń chłodniczych w jednej części sklepu, tak aby ich ustawienie nie zakłócało ciągów komunikacyjnych i nie utrudniało klientom dostępu do asortymentu.

 

Ważne jest również, aby na etapie projektowania zwrócić uwagę na kilka podstawowych zasad lokowania mebli chłodniczych. Aby zmniejszyć koszty montażu zazwyczaj umieszcza się wszystkie meble w jedne części sklepu. Oprócz wymienionych wcześniej korzyści takiego działania wpływa to również na energooszczędność urządzeń, ponieważ działają one w jednej strefie temperaturowej. Aby dodatkowo zwiększyć wydajność należy unikać sąsiedztwa okien, drzwi, wyciągów wentylacyjnych, urządzeń emitujących ciepło czy nasłonecznionych powierzchni. Wybierając wyposażenie sklepu inwestor powinien również zwrócić uwagę przede wszystkim na parametry techniczne mebli (energooszczędność, poziom hałasu czy osiąganej temperatury)

 

Kolejną ważną decyzją jaką należy podjąć, to konieczność wyboru między meblami z agregatem wewnętrznym, a zewnętrznym. Pierwsza grupa charakteryzuje się tym, że agregat chłodniczy znajduje się wewnątrz mebla, a w drugim przypadku jest zlokalizowany poza halą sprzedaży. Każdy z nich ma swoje wady jak i zalety. Bardzo często zastosowanie któregoś z powyższych rozwiązań zależy od powierzchni placówki jak i ilości instalowanych urządzeń. Meble kompaktowe (z agregatem wewnętrznym) znajdują zastosowanie głównie w małych sklepach, gdzie poprzez ograniczoną powierzchnię i niewielki asortyment montuje się pojedyncze sztuki. Wędliny i sery eksponuje się przede wszystkim w ladach tradycyjnych i samoobsługowych. Jogurty i nabiał można spotkać w regałach otwartych, a mrożonki w przeszklonych gondolach. Do przechowywania i chłodzeni napoi stosuje się szafy chłodzące, podobnie jest bardzo często z nisko alkoholowymi napojami takimi jak piwo.


Jakie zatem korzyści płyną z montażu takich urządzeń? Pierwszym plusem jest z pewnością łatwość podłączenia i uruchomienia, jak i możliwość późniejszej zmiany lokalizacji. Duże znaczenie, zwłaszcza dla właścicieli niewielkich lokali będzie miała cena jak i łatwość konserwacji i mniejszą awaryjność. Poza tym, awaria jednego urządzenia nie ma wpływu na pracę pozostałych jednostek. Z pewnością znajdzie to odzwierciedlenie w kosztach eksploatacji i pozwoli zaoszczędzić trochę pieniędzy już na etapie zakupu i konserwacji. Ale na tym kończą się zalety. Niestety, poprzez zastosowanie wewnętrznych, pracujących w wyższej temperaturze agregatów mają one niższą wydajność, zużywają więcej prądu i emitują sporo ciepła. Tak więc oszczędności poczynione na etapie zakupu mogą zostać pochłonięte przez podwyższone rachunki za energię lub konieczność zamontowania dodatkowych urządzeń obniżających temperaturę w sekcji chłodniczej (np. klimatyzacja). W przypadku braku możliwości montażu klimatyzacji, konieczne jest otoczenie mebli szczególną uwagą. Regularne przeglądy, czyszczenie i konserwacja jest niezbędne dla prawidłowego działania.

 

Meble z agregatem zewnętrznym mają zdecydowanie więcej zalet. Dzięki przeniesieniu agregatów poza salę sprzedaży pracują znacznie ciszej, a jednocześnie wydajniej. Ciepło, które jest wytwarzana zostaje odprowadzone na zewnątrz, przez co łatwiej jest uzyskać i utrzymać zadaną temperaturę, poprawia się komfort pracy urządzenia a zmniejsza się zapotrzebowanie na energię. Niestety, koszty montażu urządzeń z agregatem zewnętrznym znacznie przewyższają ceny tradycyjnych lad czy szaf chłodniczych. Konieczność fachowej obsługi, regularnych kontroli, a jednocześnie brak możliwości dowolnej re-aranżacji sekcji często skutecznie studzi zapał inwestora. Jednakże przy planowaniu dużych (złożonych z kilku lub nawet kilkunastu jednostek) ekspozycji koszty poniesione na zakup, montaż i instalację zwracają się w postaci oszczędności na energii. Aby jednak zastosować takie rozwiązanie, należy dysponować odpowiednim pomieszczeniem, w którym będzie można zamontować agregaty chłodnicze, oraz wykonać odpowiednią instalację. Najpoważniejsza jednak wada pojawia się w momencie awarii, ponieważ uszkodzenie jednego z elementów układu może mieć wpływ na prawidłowe funkcjonowanie pozostałych. Może owocować to droższymi naprawami, ale przy zachowaniu odpowiednich standardów montażu ryzyko usterki jest stosunkowo niewielkie.

 

Kolejnym wyborem jaki czeka inwestora to decyzja czy kupić meble nowe czy używane. I tu znów należy zastanowić się co będzie bardziej opłacalne i jakie korzyści czy ryzyko za sobą niesie. Kupno mebli używanych na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo ekonomicznym posunięciem, porównując ceny. Aczkolwiek może okazać się, że pieniądze zaoszczędzone na zakupie będzie trzeba wydać na niejednokrotnie kosztowne naprawy. Z pewnością należy liczyć się z koniecznością gruntownego przeglądu jak i czyszczenia całej instalacji, czasami nawet wymianą automatyki. Poza tym ze względu na dość szybki postęp technologiczny może okazać się, że starsze modele urządzeń chłodniczych charakteryzuję się większym poborem energii i mniejszą wydajnością. Różnice również widoczne będą w późniejszym procesie eksploatacji i serwisowanie, gdzie nowe meble chłodnicze użytkowane zgodnie z instrukcją i przeznaczeniem będą służyły wiele lat. Dodatkowo sprzęt nowy niejednokrotnie objęty jest zdecydowanie dłuższym okresem gwarancji, który w przypadku awarii nie wynikającej z winy użytkownika może sporo zaoszczędzić .

 

Innym zagadnieniem, które może mieć znaczenie przy wyborze mebli nowych czy używanych, to wizerunek sklepu. Warto zastanowić się nad wizualnym aspektem problemu. Nie wolno zapominać, że czysty, zadbany i elegancki wygląd sklepu przyciąga klientów i zachęca do powrotu. Zadbane kasy, wózki, regały ale i meble pozytywnie wpływają na postrzeganie placówki, jako miejsca przyjaznego i estetycznego. Tutaj też należy zwrócić uwagę na prawidłową ekspozycję towarów i dostosowanie rodzaju mebla do oferowanego artykułu. Inaczej eksponowane będą wędliny czy sery w całości, a inaczej porcjowane. Podobnie jest z produktami mrożonymi czy chłodzonymi. Istnieje szereg ograniczeń i regulacji dotyczących tego właśnie tematu. Zatem jakie meble wykorzystywane są do prezentacji jakich grup produktów?

 

Lady chłodnicze wykorzystuje się tam, gdzie wystawia się towar spożywczy, który nie jest w opakowaniu ochronnym. Są to na przykład wspomniane już wcześniej sery czy wędliny. Mimo że towar podaje sprzedawca, to produkty są doskonale widoczne dla klienta.

Regały chłodnicze najczęściej stosowane są do sprzedaży samoobsługowej. Wystawione są w nich artykuły i produkty porcjowane i zapakowane. Można w nich eksponować nabiał, mleko, soki, porcjowane wędliny, sery, jogurty itp.

Szafy chłodnicze najlepiej wszystkim znane są z przechowywania napojów.

Bonety mroźne i chłodnicze przeważnie używane są do ekspozycji artykułów mrożonych. Ich kształt i rozmiary umożliwiają dość swobodną konfigurację ciągów chłodniczych. Rozwiązanie to jest powszechnie stosowane we wszystkich sieciach marketów wielkopowierzchniowych.

 

Pamiętając o kilku podstawowych zasadach, a mianowicie o właściwym doborze mebli do asortymentu, profesjonalnym montażu, regularnych serwisach i właściwym eksploatowaniu możemy cieszyć się bezawaryjną działalnością mebli chłodniczych przez wiele lat.

 

Opracowanie: www.ogrzewnictwo.pl, www.klimatyzacja.pl

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą autora.